BOEK: Impact in actie
Er bestaat een enorme behoefte aan impact verhogen, ervaarden auteurs Karl Van Hoey en Jean-Claude Lecoyer tijdens hun coachingactiviteiten. Grote vraag is steeds: hoe zorg je voor die impact en, meer nog, hoe maak je je impact blijvend?
Wie het boek ‘Impact in actie’ van Karl Van Hoey en Jean-Claude Lecoyer in huis haalt om snel de wereld rondom zich naar zijn hand te zetten, heeft een verkeerde keuze gemaakt. Waarom?
Ten eerste omdat het boek niet leest als feelgoodromannetje dat je er even door jaagt. Dit is geen boek dat je in bed, op het strand of zelfs de trein leest. Wie mee wil zijn, moet er de aandacht bijhouden en tijd willen investeren. “Nee”, reageert Karl Van Hoey op deze bemerking, “dat vind ik niet negatief. Integendeel: het onderwerp is te complex om dit even simpel samen te vatten.”
Ten tweede omdat het boek draait rond de vraag hoe je doelbewust je impact kan verbeteren en verhogen en zelfs duurzaam kan maken. “Bij impact denk je al snel aan grote leiders met indrukwekkende speeches, maar duurzame impact draait om transformatie”, vertelt Jean-Claude Lecoyer op de boekvoorstelling bij People Managers Community (PMC).
Het boek is volgens de auteurs met onderscheiding geslaagd als de lezers praktisch en concreet aan de slag gaan met enkele oefeningen, vaardigheden en strategieën. Niet alleen om te werken aan de eigen impact, maar ook om anderen te helpen om hun impact op hun beurt te vergroten.
Wat is duurzame impact?
Volgens de auteurs is duurzame impact een gewaarwording die zorgt voor een bewustwording die zo krachtig is dat ze zorgt voor een blijvende verandering. Vandaar de vier logische stappen die je moet doorlopen. Kortweg de ‘4 BE’s’:
- Ben je bewust geworden van iets dat moet veranderen?
- Ben je ook bereid dat te veranderen?
- Heb je echt beslist het te veranderen?
- Ben je er ondertussen al mee bezig?
Belangrijke start in het proces van impact geven (niet ‘hebben’) en nemen is vertrouwen. Zonder vertrouwen en zelfvertrouwen is elke poging tot duurzame impact bij voorbaat al gedoemd om te mislukken. Centraal op de weg naar duurzame impact staat ‘leiderschap in conversaties’ als vereiste competentie.
IMPACT IN ACTIE Leiderschap in conversaties
|
Putten uit praktijkervaring
‘Impact in actie’ is geen wetenschappelijk werk. Het is de praktijkervaring als coach, mens en leidinggevende die wordt gebruikt, onderbouwd door de nodige bronnen. Fijn is dat niet alleen de auteurs met concrete verhalen komen, maar dat ook een waaier aan mensen met een verschillende achtergronden ervaringen delen.
‘Impact in actie’ is geschreven met de blik op een professionele relatie: impact krijgen op het werk, op collega’s. Maar ook impact die we op teams en organisaties kunnen geven, komt in een uitgebreid, apart hoofdstuk aan bod. Tot slot gaan de auteurs de impact die we willen krijgen op onszelf, onze loopbaan en ons leven als thema niet uit de weg. Want zoals iemand getuigt in het boek: “Eens je impact hebt, ga je die automatisch meenemen, ook naar je privé.” Of hoe werelden nooit gescheiden blijven.
Auteur: Katleen Weytjens