CSR is geen hype maar trend

Wie er nog van overtuigd is dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO/CSR) iets is voor zwevende wereldverbeteraars, moet zijn beeld dringend bijstellen. Op het CSR Professionals of the Year event van Time4Society gaven gedreven mensen mét een realistische kijk op ondernemerschap hun visie op CSR en legden de grondlijnen bloot van hun aanpak in hun organisatie.

Opstijgende ballonnen - CSR-monitorMinister-president van de Vlaamse regering Geert Bourgeois opende met een videoboodschap waarin hij onmiddellijk een rode draad van de avond aanhaalt: “Welvaart en jobs creëren op een duurzame manier, dat is mogelijk. Groei en winst hoeven niet tegenstrijdig te zijn aan zorg voor de planeet.” Het is een boodschap die we nog vaker zullen horen: investeren in maatschappelijk verantwoord ondernemen loont op langere termijn.

CSR, dat is ecologie?

Zeven op tien Belgische bedrijven vinden het zelfs een noodzaak om te overleven in deze veranderende wereld. Dat blijkt uit de eerste CSR-monitor van Trendhuis en BNP Paribas Fortis. “640 bedrijven hebben onze enquête ingevuld”, zegt Nathalie Bekx, CEO van Trendhuis/Time4Society. “Maar hier stopt het niet. We blijven monitoren hoe CSR leeft in organisatie want CSR is duidelijk in beweging. Het is een trend, geen zoveelste hype.”

Zowat de helft van de bevraagde organisaties associëren CSR met een liefdadigheidsproject. Voor een kleine driekwart van de bevraagde organisaties betekent CSR winst maken met respect voor mensen. Bijna acht op tien gaan akkoord met de koppeling tussen winst maken en een minimale ecologische impact.

Hoewel de bedrijven de idee genegen zijn, zien ze op korte termijn flinke drempels. De investeringskosten houden hen tegen maar ook de angst voor de concurrentie die niet duurzaam onderneemt en zo producten/diensten goedkoper kan aanbieden. Kmo’s vrezen bovendien dat ze niet voldoende kennis in huis hebben; grote ondernemingen maken zich zorgen om de tijdsinvestering. Michael Anseeuw, Head Retail Banking bij BNP Paribas Fortis, vergelijkt het met de digitale ontwikkeling. Daar zag je dezelfde drempels opduiken.

De investering waard

Voor velen is CSR de investering wel waard. De CSR-trendsetters zijn vooral te vinden onder het management in organisaties. De medewerkers worden pas later betrokken. De stakeholders zijn een stuk conservatiever maar worden ook minder betrokken bij de initiatieven en gesprekken. Dat maakt dat CSR vaak beperkt blijft tot goede voornemens, tot een theorie, tot de missie, visie en communicatie van een organisatie. Op een concrete uitwerking is het wachten. En wat/waar is de link met HR?

Maar de toekomst is hoopvol. Zowel kmo’s als grote bedrijven drijven hun interne inspanningen op om duurzaam te ondernemen. Ze gaan daarvoor op zoek naar tools om CSR te implementeren in hun organisatie. “De goesting is er”, besluit Nathalie Bekx.

CSR zit IN de bedrijfsstrategie

Een overtuiging van vele CSR-aanhangers is dat een CSR-strategie niet naast de bedrijfsstrategie mag staan maar er helemaal in verweven moet zijn. Eén strategie dus, geen twee.

De CSR Professionals of the Year 2017

Mooi voorbeeld is drankenproducent Spadel. Dat bedrijf nam in 2010 in zijn 10-jarenplan de uitdaging op om enkel nog natuurlijke ingrediënten te gebruiken in zijn dranken. “We waren al duurzaam bezig in de organisatie en wilden die visie doortrekken naar de ingrediënten die we gebruiken”, vertelt CSR-manager An Vandenhende, die vorig jaar de award won. “Geen evidentie, maar gelukkig heeft het innovatiedepartement deze doelstelling onmiddellijk opgepikt. De investering bleek groot aangezien we een nieuwe productielijn moesten installeren, maar we zijn overtuigd van het belang ervan. Sinds vorig jaar worden alle onze limonades gemaakt met 100% natuurlijke ingrediënten.”

De organisatie koppelde ook enkele duurzaamheidsdoelstellingen, zoals de carbon-footprint, aan de bonus. Er kwam flink wat weerstand, zeker toen de doelstellingen in het eerste jaar niet werden gehaald. Dat lukte wel de jaren nadien. An Vandenhende is tevreden: “Er zijn heel veel creatieve ideeën ontstaan die er zonder de link met de bonus misschien niet waren gekomen.” Ze raadt organisaties aan om vroeg genoeg de CSR-uitdaging aan te gaan. “CSR wordt immers steeds belangrijker. Wie nu begint, bouwt een voorsprong op.”

Voor Corine Athas, CSR Advisor bij Infrabel, is CSR een manier van zijn, van handelen die in de geest van het bedrijf is ingenesteld. Infrabel creëerde een CSR-gemeenschap van medewerkers die overtuigd waren van het belang van duurzaam ondernemen. “Die medewerkers nemen steeds meer initiatieven, de interesse stijgt en ook de community groeit. Ze weten hun collega’s te inspireren!” Je kan alleen maar winnen met CSR, is haar overtuiging.

CSR = passie

Elk bedrijf heeft zijn eigen manier om maatschappelijk verantwoord te ondernemen, merkt Bart Buysse, directeur-generaal van het VBO. Dat is wat ook Pascal Léglise, directeur duurzaamheid Carrefour Group en voorzitter duurzaamheidscommissie van de federatie Comeos, opmerkt. “Elk retailbedrijf heeft zijn eigen aanpak, maar de objectieven zijn gelijklopend: klimaat, transport, verspilling van verpakking, energieverbruik...”

Bekijk CSR als een investering en wees creatief als de grote budgetten je ontbreken”, raadt Bart Buysse aan. Hij wil dat mensen vooral geïnspireerd geraken en bewust investeren. Dat is veel sterker dan allerlei verplichtingen op te leggen die men dan maar afvinkt. “CSR is een passie”, concludeert Fons Leroy, juryvoorzitter en gedelegeerd bestuurder van VDAB.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'CSR is een trend, geen hype'.
Publicatiedatum: 26/02/2018 - 06:45
Auteur: Katleen Weytjens

Leiderschap

13/12/18 - 07:00 Duurzaam ondernemen: een fulltime job?05/12/18 - 14:45 Award Inclusieve Onderneming voor ‘vluchtelingenbedrijf’28/11/18 - 14:29 Deskundige jury zkt. CSR Professional of the Year 201821/11/18 - 10:04 “Een titel als CSR Professional of the Year opent deuren”08/11/18 - 07:30 GDPR naleven: geen onmogelijke opdracht08/11/18 - 07:20 Nomineer nu de CSR Professional of the Year 2018!07/11/18 - 16:35 Zelfsturende teams, zijn we er klaar voor?25/10/18 - 07:27 Een kompas, lichtbakens en de sherpa25/09/18 - 07:37 Vergroot je netwerk … in de fitness05/09/18 - 13:55 Hoe word je CEO?

Arbeidsmarkt & -beleid

10/01/19 - 07:14 No jobs19/12/18 - 18:45 Maar hij spreekt geen Nederlands…19/12/18 - 14:11 Thomas More zoekt partnerbedrijven (voor vaste relatie)13/12/18 - 06:30 Demografiefonds chemie zet duurzame loopbanen vast op agenda12/12/18 - 21:54 Hoe leergierig ben jij?11/12/18 - 16:12 Evenementensector verschaft werk aan meer dan 80.000 mensen28/11/18 - 20:19 Deze landen weten het best talent aan te trekken en behouden28/11/18 - 19:50 Eens freelancer, altijd freelancer22/11/18 - 06:59 “HR-dienstverlening is een antwoord op koorts op arbeidsmarkt”22/11/18 - 06:17 Belgen zoeken job in buitenland… op feestdagen

HRM

17/01/19 - 07:01 CxO for 1 week17/01/19 - 06:55 3 tips om je evaluatiesysteem te upgraden16/01/19 - 17:00 Hoeveel houden we nog van onze bedrijfswagen?09/01/19 - 20:44 De 8 meest gelezen artikels van 201809/01/19 - 18:51 Welke HR-trends kleuren 2019?19/12/18 - 20:02 Lagere functie en lager loon? Nee, bedankt13/12/18 - 06:59 Familiehulp: creatief in talent06/12/18 - 06:43 Hoog tijd voor actie, HR!06/12/18 - 06:42 Horen we nog bij elkaar?29/11/18 - 06:53 6 tips om meer introverten aan te werven

Juridisch

16/01/19 - 15:38 Uitzendarbeid nu ook voor federale overheidsdiensten10/01/19 - 06:25 Met bedrijfsgsm bellen naar astrolijnen, mag dat?20/12/18 - 06:12 Slecht weer kan arbeidsovereenkomst ‘bevriezen’06/12/18 - 07:05 Verboden te werken op feestdagen?05/12/18 - 20:43 Taxshift verhoogt nettoloon met minimum 36 euro22/11/18 - 06:55 Einde arbeidsrelatie geeft geen garantie op werkloosheidsuitkering08/11/18 - 06:34 Kan je de functie van een werknemer zomaar veranderen?18/10/18 - 07:22 Bonus: Hoe kan je voordelig belonen voor collectief lager verzuim?04/10/18 - 07:56 Stap je over naar de concurrent? Opletten!20/09/18 - 06:46 Kosten eigen aan werkgever, hoe zit dat weer?

Blog

20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril

Jobhop

16/01/19 - 17:39 Jobhop: Emma Braeye16/01/19 - 17:31 Jobhop: Jolyn Gelens16/01/19 - 17:28 Jobhop: Elke Pringels16/01/19 - 16:48 Jobhop: Erik Debackere09/01/19 - 21:15 Jobhop: Michelle Van Looy09/01/19 - 21:11 Jobhop: The Tipping Point09/01/19 - 21:01 Jobhop: Christophe Vanden Eede09/01/19 - 19:31 Jobhop: Filip Baptist19/12/18 - 19:49 Jobhop: Veerle Hanssens19/12/18 - 19:43 Jobhop: Roeland Broeckaert

Events

08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year24/10/18 - 23:04 HRM Inspiration Day 2018 - WIN GRATIS INKOM!04/10/18 - 15:21 Iedereen coachee07/06/18 - 16:18 HR-GALA 2018, met voorprogramma MOBILITEIT11/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.0

Dossiers

06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching12/10/18 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk07/06/18 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken