CSR is geen hype maar trend

Wie er nog van overtuigd is dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO/CSR) iets is voor zwevende wereldverbeteraars, moet zijn beeld dringend bijstellen. Op het CSR Professionals of the Year event van Time4Society gaven gedreven mensen mét een realistische kijk op ondernemerschap hun visie op CSR en legden de grondlijnen bloot van hun aanpak in hun organisatie.

Opstijgende ballonnen - CSR-monitorMinister-president van de Vlaamse regering Geert Bourgeois opende met een videoboodschap waarin hij onmiddellijk een rode draad van de avond aanhaalt: “Welvaart en jobs creëren op een duurzame manier, dat is mogelijk. Groei en winst hoeven niet tegenstrijdig te zijn aan zorg voor de planeet.” Het is een boodschap die we nog vaker zullen horen: investeren in maatschappelijk verantwoord ondernemen loont op langere termijn.

CSR, dat is ecologie?

Zeven op tien Belgische bedrijven vinden het zelfs een noodzaak om te overleven in deze veranderende wereld. Dat blijkt uit de eerste CSR-monitor van Trendhuis en BNP Paribas Fortis. “640 bedrijven hebben onze enquête ingevuld”, zegt Nathalie Bekx, CEO van Trendhuis/Time4Society. “Maar hier stopt het niet. We blijven monitoren hoe CSR leeft in organisatie want CSR is duidelijk in beweging. Het is een trend, geen zoveelste hype.”

Zowat de helft van de bevraagde organisaties associëren CSR met een liefdadigheidsproject. Voor een kleine driekwart van de bevraagde organisaties betekent CSR winst maken met respect voor mensen. Bijna acht op tien gaan akkoord met de koppeling tussen winst maken en een minimale ecologische impact.

Hoewel de bedrijven de idee genegen zijn, zien ze op korte termijn flinke drempels. De investeringskosten houden hen tegen maar ook de angst voor de concurrentie die niet duurzaam onderneemt en zo producten/diensten goedkoper kan aanbieden. Kmo’s vrezen bovendien dat ze niet voldoende kennis in huis hebben; grote ondernemingen maken zich zorgen om de tijdsinvestering. Michael Anseeuw, Head Retail Banking bij BNP Paribas Fortis, vergelijkt het met de digitale ontwikkeling. Daar zag je dezelfde drempels opduiken.

De investering waard

Voor velen is CSR de investering wel waard. De CSR-trendsetters zijn vooral te vinden onder het management in organisaties. De medewerkers worden pas later betrokken. De stakeholders zijn een stuk conservatiever maar worden ook minder betrokken bij de initiatieven en gesprekken. Dat maakt dat CSR vaak beperkt blijft tot goede voornemens, tot een theorie, tot de missie, visie en communicatie van een organisatie. Op een concrete uitwerking is het wachten. En wat/waar is de link met HR?

Maar de toekomst is hoopvol. Zowel kmo’s als grote bedrijven drijven hun interne inspanningen op om duurzaam te ondernemen. Ze gaan daarvoor op zoek naar tools om CSR te implementeren in hun organisatie. “De goesting is er”, besluit Nathalie Bekx.

CSR zit IN de bedrijfsstrategie

Een overtuiging van vele CSR-aanhangers is dat een CSR-strategie niet naast de bedrijfsstrategie mag staan maar er helemaal in verweven moet zijn. Eén strategie dus, geen twee.

De CSR Professionals of the Year 2017

Mooi voorbeeld is drankenproducent Spadel. Dat bedrijf nam in 2010 in zijn 10-jarenplan de uitdaging op om enkel nog natuurlijke ingrediënten te gebruiken in zijn dranken. “We waren al duurzaam bezig in de organisatie en wilden die visie doortrekken naar de ingrediënten die we gebruiken”, vertelt CSR-manager An Vandenhende, die vorig jaar de award won. “Geen evidentie, maar gelukkig heeft het innovatiedepartement deze doelstelling onmiddellijk opgepikt. De investering bleek groot aangezien we een nieuwe productielijn moesten installeren, maar we zijn overtuigd van het belang ervan. Sinds vorig jaar worden alle onze limonades gemaakt met 100% natuurlijke ingrediënten.”

De organisatie koppelde ook enkele duurzaamheidsdoelstellingen, zoals de carbon-footprint, aan de bonus. Er kwam flink wat weerstand, zeker toen de doelstellingen in het eerste jaar niet werden gehaald. Dat lukte wel de jaren nadien. An Vandenhende is tevreden: “Er zijn heel veel creatieve ideeën ontstaan die er zonder de link met de bonus misschien niet waren gekomen.” Ze raadt organisaties aan om vroeg genoeg de CSR-uitdaging aan te gaan. “CSR wordt immers steeds belangrijker. Wie nu begint, bouwt een voorsprong op.”

Voor Corine Athas, CSR Advisor bij Infrabel, is CSR een manier van zijn, van handelen die in de geest van het bedrijf is ingenesteld. Infrabel creëerde een CSR-gemeenschap van medewerkers die overtuigd waren van het belang van duurzaam ondernemen. “Die medewerkers nemen steeds meer initiatieven, de interesse stijgt en ook de community groeit. Ze weten hun collega’s te inspireren!” Je kan alleen maar winnen met CSR, is haar overtuiging.

CSR = passie

Elk bedrijf heeft zijn eigen manier om maatschappelijk verantwoord te ondernemen, merkt Bart Buysse, directeur-generaal van het VBO. Dat is wat ook Pascal Léglise, directeur duurzaamheid Carrefour Group en voorzitter duurzaamheidscommissie van de federatie Comeos, opmerkt. “Elk retailbedrijf heeft zijn eigen aanpak, maar de objectieven zijn gelijklopend: klimaat, transport, verspilling van verpakking, energieverbruik...”

Bekijk CSR als een investering en wees creatief als de grote budgetten je ontbreken”, raadt Bart Buysse aan. Hij wil dat mensen vooral geïnspireerd geraken en bewust investeren. Dat is veel sterker dan allerlei verplichtingen op te leggen die men dan maar afvinkt. “CSR is een passie”, concludeert Fons Leroy, juryvoorzitter en gedelegeerd bestuurder van VDAB.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'CSR is een trend, geen hype'.
Publicatiedatum: 26/02/2018 - 06:45
Auteur: Katleen Weytjens

Leiderschap

08/08/18 - 06:40 Vrouwen zijn klaar voor de top maar is de top klaar voor vrouwen?13/06/18 - 19:23 Persoonlijkheid leidinggevende mannen en vrouwen verschilt nauwelijks07/06/18 - 06:34 De feiten, niets dan de feiten28/05/18 - 08:45 Het is de schuld van het schuldgevoel23/05/18 - 10:24 Kantoorhond verjaagt stress15/05/18 - 06:19 Dansen met collega’s27/04/18 - 12:47 Tijd geven aan de maatschappij26/04/18 - 07:44 “Wat weet jij van water? Je bent een vis”25/04/18 - 16:31 Belg heeft veel autonomie, weinig inspraak23/04/18 - 15:51 Je bent succesvol, waarom werk je dan nog zo hard?

Arbeidsmarkt & -beleid

06/08/18 - 06:42 Internationale werknemers werken ook25/07/18 - 18:59 Regering vindt half miljard euro in jobs25/07/18 - 15:14 Vlaamse ondersteuningspremie nu ook na ernstige ziekte18/07/18 - 13:02 1 op 6 op zoek naar ander werk11/07/18 - 10:12 De dienstenchequesector, een succesverhaal?11/07/18 - 10:08 Federgon dringt aan op verder optimaliseren dienstenchequesysteem11/07/18 - 09:18 Individuele beroepsopleiding IBO wordt kosteloos04/07/18 - 19:17 Vlaamse werkloosheid daalt al bijna drie jaar25/06/18 - 19:12 Studenten willen nog meer werken21/06/18 - 06:29 Zoeken naar de '&' in oplossingen

HRM

05/07/18 - 06:24 Weet jij welk talent je in huis hebt?04/07/18 - 20:53 12% rijdt nooit met bedrijfswagen naar het werk04/07/18 - 19:32 De waarheid van de sollicitant28/06/18 - 06:05 Welzijn: bouwen aan duurzame inzetbaarheid27/06/18 - 19:29 Aziatische steden zijn duurste voor expats27/06/18 - 18:16 Rotmobieltje!21/06/18 - 06:21 Flexibel loon voor sterker werk21/06/18 - 06:21 Hoe sterk of zwak is het cafetariaplan?07/06/18 - 09:42 WK-gekte: Belgen blijven nuchter06/06/18 - 21:58 Zet jij CSR in om talent aan te trekken?

Juridisch

09/08/18 - 06:36 Was het vrije keuze of keuze onder dwang?26/07/18 - 06:31 Zorg dat aanneming geen verboden terbeschikkingstelling wordt12/07/18 - 06:14 Wat als je werknemer bedrijfsgeheimen doorvertelt?05/07/18 - 05:54 Flexibel ouderschapsverlof wordt mogelijk28/06/18 - 06:55 Wat als je werknemer in de politiek gaat?14/06/18 - 06:48 Moet je een ontslag altijd motiveren?31/05/18 - 06:23 Moet de zieke werknemer zijn bedrijfswagen inleveren?17/05/18 - 07:18 Wanneer betaal je de verbrekingsvergoeding?03/05/18 - 06:45 Ooit vakantiegeld fout uitbetaald? Lees even dit…19/04/18 - 07:04 Onterecht afwezig, (geen) reden tot ontslag

Blog

20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut

Jobhop

09/08/18 - 07:01 Jobhop: Vanessa Didden09/08/18 - 07:00 Jobhop: Wouter Van Linden09/08/18 - 06:58 Jobhop: Tom Rommens26/07/18 - 06:48 Jobhop: Monica De Jonghe25/07/18 - 19:19 Jobhop: Hanne De Wit25/07/18 - 19:05 Jobhop: Laurie Frenkel21/06/18 - 08:02 Jobhop: Diederik Van Noten21/06/18 - 07:52 Jobhop: Kristof Van den Elsen20/06/18 - 18:27 Jobhop: Fons Leroy20/06/18 - 18:24 Jobhop: Karel Van Eetvelt

Events

07/06/18 - 16:18 HR-Gala 201811/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.019/10/17 - 11:35 CSR Professional of the Year - GRATIS TICKETS voor WisKeys-lezers19/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO10011/09/17 - 12:59 The future of HR: employee engagement is key

Dossiers

06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype07/12/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging12/10/17 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen