CSR is geen hype maar trend

Wie er nog van overtuigd is dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO/CSR) iets is voor zwevende wereldverbeteraars, moet zijn beeld dringend bijstellen. Op het CSR Professionals of the Year event van Time4Society gaven gedreven mensen mét een realistische kijk op ondernemerschap hun visie op CSR en legden de grondlijnen bloot van hun aanpak in hun organisatie.

Opstijgende ballonnen - CSR-monitorMinister-president van de Vlaamse regering Geert Bourgeois opende met een videoboodschap waarin hij onmiddellijk een rode draad van de avond aanhaalt: “Welvaart en jobs creëren op een duurzame manier, dat is mogelijk. Groei en winst hoeven niet tegenstrijdig te zijn aan zorg voor de planeet.” Het is een boodschap die we nog vaker zullen horen: investeren in maatschappelijk verantwoord ondernemen loont op langere termijn.

CSR, dat is ecologie?

Zeven op tien Belgische bedrijven vinden het zelfs een noodzaak om te overleven in deze veranderende wereld. Dat blijkt uit de eerste CSR-monitor van Trendhuis en BNP Paribas Fortis. “640 bedrijven hebben onze enquête ingevuld”, zegt Nathalie Bekx, CEO van Trendhuis/Time4Society. “Maar hier stopt het niet. We blijven monitoren hoe CSR leeft in organisatie want CSR is duidelijk in beweging. Het is een trend, geen zoveelste hype.”

Zowat de helft van de bevraagde organisaties associëren CSR met een liefdadigheidsproject. Voor een kleine driekwart van de bevraagde organisaties betekent CSR winst maken met respect voor mensen. Bijna acht op tien gaan akkoord met de koppeling tussen winst maken en een minimale ecologische impact.

Hoewel de bedrijven de idee genegen zijn, zien ze op korte termijn flinke drempels. De investeringskosten houden hen tegen maar ook de angst voor de concurrentie die niet duurzaam onderneemt en zo producten/diensten goedkoper kan aanbieden. Kmo’s vrezen bovendien dat ze niet voldoende kennis in huis hebben; grote ondernemingen maken zich zorgen om de tijdsinvestering. Michael Anseeuw, Head Retail Banking bij BNP Paribas Fortis, vergelijkt het met de digitale ontwikkeling. Daar zag je dezelfde drempels opduiken.

De investering waard

Voor velen is CSR de investering wel waard. De CSR-trendsetters zijn vooral te vinden onder het management in organisaties. De medewerkers worden pas later betrokken. De stakeholders zijn een stuk conservatiever maar worden ook minder betrokken bij de initiatieven en gesprekken. Dat maakt dat CSR vaak beperkt blijft tot goede voornemens, tot een theorie, tot de missie, visie en communicatie van een organisatie. Op een concrete uitwerking is het wachten. En wat/waar is de link met HR?

Maar de toekomst is hoopvol. Zowel kmo’s als grote bedrijven drijven hun interne inspanningen op om duurzaam te ondernemen. Ze gaan daarvoor op zoek naar tools om CSR te implementeren in hun organisatie. “De goesting is er”, besluit Nathalie Bekx.

CSR zit IN de bedrijfsstrategie

Een overtuiging van vele CSR-aanhangers is dat een CSR-strategie niet naast de bedrijfsstrategie mag staan maar er helemaal in verweven moet zijn. Eén strategie dus, geen twee.

De CSR Professionals of the Year 2017

Mooi voorbeeld is drankenproducent Spadel. Dat bedrijf nam in 2010 in zijn 10-jarenplan de uitdaging op om enkel nog natuurlijke ingrediënten te gebruiken in zijn dranken. “We waren al duurzaam bezig in de organisatie en wilden die visie doortrekken naar de ingrediënten die we gebruiken”, vertelt CSR-manager An Vandenhende, die vorig jaar de award won. “Geen evidentie, maar gelukkig heeft het innovatiedepartement deze doelstelling onmiddellijk opgepikt. De investering bleek groot aangezien we een nieuwe productielijn moesten installeren, maar we zijn overtuigd van het belang ervan. Sinds vorig jaar worden alle onze limonades gemaakt met 100% natuurlijke ingrediënten.”

De organisatie koppelde ook enkele duurzaamheidsdoelstellingen, zoals de carbon-footprint, aan de bonus. Er kwam flink wat weerstand, zeker toen de doelstellingen in het eerste jaar niet werden gehaald. Dat lukte wel de jaren nadien. An Vandenhende is tevreden: “Er zijn heel veel creatieve ideeën ontstaan die er zonder de link met de bonus misschien niet waren gekomen.” Ze raadt organisaties aan om vroeg genoeg de CSR-uitdaging aan te gaan. “CSR wordt immers steeds belangrijker. Wie nu begint, bouwt een voorsprong op.”

Voor Corine Athas, CSR Advisor bij Infrabel, is CSR een manier van zijn, van handelen die in de geest van het bedrijf is ingenesteld. Infrabel creëerde een CSR-gemeenschap van medewerkers die overtuigd waren van het belang van duurzaam ondernemen. “Die medewerkers nemen steeds meer initiatieven, de interesse stijgt en ook de community groeit. Ze weten hun collega’s te inspireren!” Je kan alleen maar winnen met CSR, is haar overtuiging.

CSR = passie

Elk bedrijf heeft zijn eigen manier om maatschappelijk verantwoord te ondernemen, merkt Bart Buysse, directeur-generaal van het VBO. Dat is wat ook Pascal Léglise, directeur duurzaamheid Carrefour Group en voorzitter duurzaamheidscommissie van de federatie Comeos, opmerkt. “Elk retailbedrijf heeft zijn eigen aanpak, maar de objectieven zijn gelijklopend: klimaat, transport, verspilling van verpakking, energieverbruik...”

Bekijk CSR als een investering en wees creatief als de grote budgetten je ontbreken”, raadt Bart Buysse aan. Hij wil dat mensen vooral geïnspireerd geraken en bewust investeren. Dat is veel sterker dan allerlei verplichtingen op te leggen die men dan maar afvinkt. “CSR is een passie”, concludeert Fons Leroy, juryvoorzitter en gedelegeerd bestuurder van VDAB.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'CSR is een trend, geen hype'.
Publicatiedatum: 26/02/2018 - 06:45
Auteur: Katleen Weytjens

Leiderschap

15/05/18 - 06:19 Dansen met collega’s27/04/18 - 12:47 Tijd geven aan de maatschappij26/04/18 - 07:44 “Wat weet jij van water? Je bent een vis”25/04/18 - 16:31 Belg heeft veel autonomie, weinig inspraak23/04/18 - 15:51 Je bent succesvol, waarom werk je dan nog zo hard?05/04/18 - 06:24 Positief roddelen27/03/18 - 06:26 Wat ligt er op jouw bureau?12/03/18 - 12:40 Grijp de macht23/02/18 - 16:32 De CSR Professionals of the Year 201721/02/18 - 15:51 7 op 10 bedrijven vinden MVO noodzakelijk om te overleven

Arbeidsmarkt & -beleid

17/05/18 - 07:14 Arbeidsmarkt 2018: de toestand is ernstig maar niet hopeloos09/05/18 - 14:28 Masterdiploma’s krijgen de kraan niet hersteld01/05/18 - 07:05 Welke jobs lijden onder automatisering?26/04/18 - 07:43 Kwart werknemers binnen het jaar al weg25/04/18 - 15:28 Nieuwe online verzamelplaats voor uitzend- en tijdelijke jobs24/04/18 - 07:31 De verdoken arbeidsmarkt12/04/18 - 11:46 Werknemers lokale overheid zijn gelukkiger12/04/18 - 10:21 VDAB en ODYN lanceren Talent-Tinder04/04/18 - 22:08 Vaders 18% minder uitgenodigd voor jobgesprek04/04/18 - 19:28 Met pensioen tegen 129% van je loon … of 29%

HRM

16/05/18 - 12:01 Ziekenhuis met goesting, het kan!16/05/18 - 11:22 Werk en privé: huwelijk of scheiding?02/05/18 - 06:42 "Het gaat erom jezelf future-proof te maken"16/04/18 - 07:44 Zijn innovaties altijd verbeteringen?15/04/18 - 07:55 Hoe denken coaches? Doe mee aan onderzoek03/04/18 - 06:36 Mannen van veertig achter het stuur29/03/18 - 07:23 Kijken in het brein van de sollicitant29/03/18 - 06:20 HR, alles in orde met de privacy?21/03/18 - 07:30 Focus op inzetbaarheid, niet op uitstroom13/03/18 - 22:17 Torfs en Easi opnieuw nr1 Great Place to Work

Juridisch

17/05/18 - 07:18 Wanneer betaal je de verbrekingsvergoeding?03/05/18 - 06:45 Ooit vakantiegeld fout uitbetaald? Lees even dit…19/04/18 - 07:04 Onterecht afwezig, (geen) reden tot ontslag05/04/18 - 07:17 Een werknemer maakt een fout: wie betaalt de schade?22/03/18 - 07:26 Hoe eerlijk moet een sollicitant zijn?21/03/18 - 07:23 Mobiliteitsbudget en cash-for-cars goedgekeurd13/03/18 - 10:49 Gevolgen van kanker zijn handicap, oordeelt rechtbank08/03/18 - 06:27 Verboden te roken … in de bedrijfswagen22/02/18 - 06:24 Met de privéwagen op klantenbezoek08/02/18 - 08:00 Werklozen, opgelet met hobby’s en vriendendiensten!

Blog

02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut12/11/17 - 19:48 WisKeys 2 jaar!25/10/17 - 08:57 Liefde op het eerste gezicht hoeft niet

Jobhop

17/05/18 - 08:24 Jobhop: Johan Browaeys17/05/18 - 08:18 Jobhop: Olivier Valentin17/05/18 - 08:04 Jobhop: versterking voor VFU17/05/18 - 07:08 Jobhop: Valérie Moerenhoudt08/05/18 - 07:04 Jobhop: Nathalie Strynckx02/05/18 - 17:00 Jobhop: Fabrice Desmedt02/05/18 - 16:43 Jobhop: Sébastien Delfosse19/04/18 - 08:16 Jobhop: Gerda Clocheret18/04/18 - 18:42 Jobhop: Katrin Poels-Rijckeboer18/04/18 - 18:35 Jobhop: Leen Claes

Events

12/05/18 - 11:07 Entrepreneurial organizations11/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.019/10/17 - 11:35 CSR Professional of the Year - GRATIS TICKETS voor WisKeys-lezers19/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO10011/09/17 - 12:59 The future of HR: employee engagement is key

Dossiers

14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype07/12/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging12/10/17 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen18/05/17 - 09:57 Zinvol werk: de sleutel tot weerbaarheid04/05/17 - 06:24 Competentie- en talentmanagement in slakkengang