MediaMarkt stunt met medewerkers

MediaMarkt, 

HR-ambassadeur 2017!!

Medewerkers en klanten in het centrum van de organisatie’, was het antwoord van MediaMarkt op de storm waar het door e-commerce, sociale media, digitalisering en veranderend klantengedrag in terecht kwam. De HR-functie werd de motor van het verandertraject.

Voor MediaMarkt was het een hele omschakeling van productgedreven naar klantgedreven bedrijf. Doel? Tegelijkertijd combineren van personeelsmotivatie met aandeelhouderswaarde. “Een onwrikbaar geloof in de kracht van mensen leidde bij ons tot een ’just do it’ doenersmentaliteit in HR”, steekt HR-manager Filip De Cuyper van wal. Dat gaf aanleiding tot een parcours dat veel weg heeft van een u-bocht. Maar wel eentje met veel zin voor richting.

MediaMarkt was tot voor enkele jaren een bedrijf waar de medewerkers in de winkels vooral de rekken aanvulden. Dat was toen goed, want het bedrijf had de reputatie de laagste prijs te hanteren en over een groot assortiment met de nieuwste producten te beschikken. HR-manager Filip De Cuyper: “Met behoud van die klassieke sterktes dienden de medewerkers voortaan echter het competitief verschil te maken. Ze moesten hun ‘box-mover’-mindset omschakelen naar klantgedreven gedrag.” Midden 2011 werd HR Belux de initiator en de coördinator van dit cultuurveranderingsproject. Het beoogde om van MediaMarkt zowel een great place to work te maken als een omnichannel retailer met forse meerwaarde voor de klant. Dat werd een vrij uniek en uitdagend change-project voor de HR-cel.  

“Jij LOL -> klant LOL -> jij nog meer LOL.”

Mensen veranderen alleen als ze het belang ervan inzien en als ze het gevoel hebben mee te bouwen aan de toekomst van hun bedrijf, en dus ook aan hun eigen toekomst. Het project kreeg daarom een naam die aanspreekt: ‘From a great place to work to a great place to shop’. Filip De Cuyper: “Er bestaan namelijk geen delighted klanten zonder een werkplek die het de medewerkers mogelijk maakt om het verschil te maken als ‘solution makers’.” Helemaal hedendaags werd de dynamiek voor dit project op gang gebracht met een teaser: 'Jij LOL -> klant LOL -> jij nog meer LOL.'

Geen klassiek HR-pad
Vanuit de strategie en het klantencentraal denken werkte HR aan vernieuwende HR-processen, tools en technieken op 4 verschillende domeinen: inspiratie, focus, accountability en bekwaamheid. “We begaven ons regelmatig buiten onze eigen HR-comfortzone, waarbij HR, naar het evenbeeld van de business, de ontdekkingstocht stuurt naar de ideale omnichannel’-organisatie, waarvan we trouwens slechts enkele jaren geleden het bestaan nog niet van konden vermoeden.

Waar e-commerce in tal van retailbranches de inhoud van functies uitholt, worden de functie op de MediaMarkt werkplek juist rijker gemaakt.”
Opmerkelijk is dat MediaMarkt-HR afstapte van de klassieke HR-paden rond rekrutering, loopbaanbeleid of comp&ben en een eigen HR-model creëerde: de people value creation circle. Spirit (zingeving), head (focus creëren), heart (accountability), hands (creatie van individuele en organisatorische bekwaamheid) leiden er samen naar profitable growth. De vier accenten worden consequent doorgetrokken in instroom, loopbaanontwikkeling en uitstroom.

Meer weten over hoe MediaMarkt het aanpakt? Lees volgende week de WisKeys-nieuwsbrief voor het vervolg op dit artikel.

Nog geen abonnee?

Schrijf u hier gratis in en mis niets meer.

Zingeving en inspiratie
Zingeving en inspiratie kregen vorm door middel van een resem doordachte, bottom-up initiatieven. Die grondigheid was nodig want MediaMarkt is een heel erg gedecentraliseerd bedrijf. Iedere winkel is namelijk een afzonderlijke NV en de winkeldirecteurs zijn 10% aandeelhouder van hun winkel. Een winkel genereert gemiddeld 35M euro omzet en stelt 65 à 70 mensen tewerk. In het verleden was HRM dan ook beperkt tot een puur administratieve ondersteuning. De directeurs waren er vooral op gericht ‘deals’ binnen te halen. Mocht het iets meer zijn in het ‘nieuwe’ MediaMarkt?

In juni 2011 trok de nieuwe HR-directie dus naar de maandelijkse store managersmeeting met een vijftiental voorstellen voor het toekomstig HR-meerjarenplan. Alle

HR trok naar de managersmeeting met voorstellen voor het toekomstige HR-meerjarenplan.

winkeldirecteurs (toen nog 25 in België en Luxemburg) konden met een zwarte en een rode stift, enerzijds de prioriteiten bepalen en anderzijds de projecten bepalen waarover voortaan moest gezwegen worden. “Een beduidende meerderheid van de stemmen ging naar initiatieven rond personeelsmotivatie en employer branding en naar de creatie van een klantencultuur in de winkels én op de hoofdzetel (later het ‘service center’). Dat werd meteen het startschot van het project ‘From a Great Place to Work to a Great Place to Shop.” De directeurs gaven hun akkoord voor een aantal initiatieven rond ‘get the basics right’. Hun engagement bleek goud waard voor het welslagen van het project. In 2015-2016 gebeurde trouwens een identieke oefening rond excelleren en innovatie.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'Innoverende HR in de praktijk'.
Publicatiedatum: 12/10/2017 - 23:29
Auteur: Mieke De Jaegher

HRM

19/02/21 - 15:19 Optimisten functioneren beter10/12/20 - 07:43 Kwart bedienden krijgt bonus in 202010/12/20 - 07:26 Carglass: 'De beste werkplek waar je ooit zult werken'10/12/20 - 06:04 Ziek op vrijdag? Veel kans dat het opgehoopte frustratie is26/11/20 - 08:59 Aanpassingsvermogen van medewerkers als voornaamste ‘future skill’26/11/20 - 07:13 Carglass verkozen tot HR-ambassadeur 202012/11/20 - 07:08 Wat is de kijk van werkgevers op verloning?12/11/20 - 06:38 Driekwart meer geleidelijke werkhervattingen na ziekte29/10/20 - 08:58 4 op de 10 werknemers hebben meer stress29/10/20 - 08:25 Wat bepaalt het werkgeluk van de HR-professional?

Arbeidsmarkt & -beleid

12/05/21 - 07:44 Corona of niet, bedrijven blijven duurzaam werken12/05/21 - 07:41 Nederlanders krijgen slechts om de 5 jaar vrijaf op Bevrijdingsdag26/11/20 - 09:00 Discriminatie? Eigen schuld!11/11/20 - 07:10 69% werknemers wil vakbond als medebestuurder van bedrijf29/10/20 - 08:24 Coronacrisis boycot aanwerving jongeren14/10/20 - 22:16 Minder extralegale voordelen maar lagere heffing op loon01/10/20 - 07:38 Arbeidsmarkt staat stil: minder aanwervingen, minder ontslagen17/09/20 - 06:43 Hoe kijkt de werkwereld naar Covid-19?17/09/20 - 06:32 Artificiële intelligentie voorspelt welke jobs jij interessant vindt02/09/20 - 21:52 Studentenjobs herstellen van coronaschok

Leiderschap

12/05/21 - 07:58 Breuken in psychologisch contract triggeren burn-out12/05/21 - 07:42 België scoort in lijst landen met ‘meest bekeken werknemers’26/02/21 - 12:30 Philippe Weiler (Lidl) verkozen tot CSR Professional of the Year 202019/02/21 - 15:17 Managers lonken naar de buitendeur16/02/21 - 15:59 Finalist CSR Professional of the Year Philippe Weiler16/02/21 - 15:55 Finalist CSR Professional of the Year Winok Oplinus16/02/21 - 15:44 Finalist CSR Professional of the Year Marleen Evenepoel15/02/21 - 10:38 Duurzaam ondernemen, waarom (niet)?10/12/20 - 06:54 Hoge variabele beloning top is zegen en vloek voor winst26/11/20 - 07:23 Corona boost vertrouwen in werknemers

Juridisch

12/11/20 - 06:49 Sociale verkiezingen: wie stemt online?17/09/20 - 06:19 Ook mantelzorgers kunnen nu thematisch verlof opnemen20/08/20 - 07:23 Tijdelijke of economische werkloosheid: wat zijn de voorwaarden?06/08/20 - 06:54 De consumptiecheque van A tot Z16/07/20 - 06:55 Het corona-tijdskrediet: iets voor jouw medewerkers?15/07/20 - 18:43 Tijdelijke werkloosheid vanaf september: zo ben je mee30/01/20 - 10:30 Onbeperkt verlof geven, mag dat?23/01/20 - 14:49 Zal technologie de HR-wereld veranderen?12/12/19 - 06:58 Moet je altijd een eindejaarspremie betalen?28/11/19 - 06:27 Neem alle vakantiedagen op!

Blog

16/07/20 - 06:53 Naar een kwaliteitslabel voor het thuiskantoor11/06/20 - 06:54 Een inclusieve mentaliteit opbouwen in je team, hoe doe je dat?28/05/20 - 06:39 Waarom inzetten op gelijk loon voor mannen en vrouwen niet genoeg is16/01/20 - 06:32 Waarom op de toppen van je tenen staan, pijn doet05/12/19 - 06:24 Van mentor of coach naar bron van inspiratie en energie03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn

Jobhop

14/10/20 - 21:53 Jobhop: Kurt Van Raemdonck14/10/20 - 21:47 Jobhop: Claudia Baes14/10/20 - 21:42 Jobhop: Dieter Hinnens01/10/20 - 06:42 Ann Cattelain wordt CEO van Federgon30/09/20 - 16:57 Jobhop: Caroline Aelvoet30/09/20 - 16:55 Jobhop: Floriane Thomas30/09/20 - 16:52 Jobhop: Peter Van Ostaeyen16/09/20 - 18:44 Jobhop: Els Debaere16/09/20 - 18:40 Jobhop: Tom Verstraete16/09/20 - 18:31 Jobhop: Stephanie Timmermans

Events

12/04/21 - 14:09 HRPro nationaal congres: Learn - Grow - Win14/03/21 - 18:41 Leiderschap vanuit paardenkracht gedemonstreerd14/03/21 - 18:26 On- & Reboarding: how to's12/01/21 - 11:04 Vooringenomenheid, een sluipend gif26/11/20 - 11:52 PMClub: Geen angst voor angst01/10/20 - 09:40 HR, Leadership and Sustainability17/09/20 - 16:06 CSR Professional of the Year 202009/09/20 - 12:51 In hoeverre heeft Covid-19 de Leider besmet? (PMClub)15/04/20 - 15:19 PMC-webinar: Arbeidsmarkt tijdens en na covid-19-periode05/03/20 - 11:40 HR Gala

Dossiers

09/10/20 - 05:14 HR GETOETST18/06/20 - 07:46 Dossier: Ontslag29/03/20 - 15:31 Learning & Development12/12/19 - 06:45 DOSSIER: Individualiseren07/11/19 - 06:37 Human Capital in een tijd van contradicties17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype