Cegeka: left brain with a touch of right

Finalist HR-ambassadeur 2017!!

Voor groeibedrijf Cegeka is rekrutering cruciaal. Het bedrijf werkt daarvoor vooral vanuit de business, zet sterk in op leiderschap en werkt verder aan initiatieven rond L&D.

Cegeka is een groeiend bedrijf in een wereld vol verandering. Het laatste jaar heeft het HR-team heel hard gewerkt en het prille beleid begint stilaan zijn vruchten af te werpen.

HR is hier een echte business binnen de business. Concreet betekent dit voor recruitment bijvoorbeeld: no cure, no pay. De doorrekening naar de business voor recruitment gebeurt immers per vacature.  HR is op die manier genoodzaakt om  - conform de bedrijfswaarden – eigenaarschap op te nemen en ervoor te zorgen dat er zo efficiënt mogelijk gewerkt wordt.

Om de juiste collega’s met de juiste mindset binnen te halen, werkt HR daarom heel nauw samen met de business: “Van nabij meemaken is onze leuze”, zegt Anik Stalmans, HR-directeur van de IT-dienstenleverancier. “Onze medewerkers werken namelijk nauw samen met de klanten en krijgen ook mandaat om kort op de bal te kunnen spelen vanuit het Cegeka DNA.”

Netwerken leeft
Net omdat de culture fit zo belangrijk is voor dit bedrijf, werft het een aanzienlijk deel van de medewerkers aan via referenties van de eigen medewerkers. “Wie kan beter beoordelen of iemand in zijn team past dan de mensen uit de business zelf? Het is bovendien altijd sterker wanneer een manager of een van onze medewerkers Cegeka promoot bij een potentiële kandidaat dan dat een rekruteerder dat doet. Eigen medewerkers kunnen bovendien heel goed inschatten wie bij ons past. We sporen onze recruiters aan om met potentiële kandidaten een actief netwerk op te bouwen. Daarbij kunnen ze gebruik maken van specifieke tools om mensen persoonlijk te contacteren.”

“Het is belangrijk om te denken in mogelijkheden en niet in beperkingen.”

Anik Stalmans - Cegeka

Rekruteringsinterviews gebeuren overigens ook steeds in tandem met de business. Hierover zegt Anik Stalmans: “Dat doen we opnieuw vanuit onze netwerkgedachte.” Om deze interviews professioneel te laten verlopen organiseert HR ook sessies rond interviewtechnieken voor de business.

Referral acties samen met de business hebben in ieder geval resultaat: 10% van de CV’s zorgt voor bijna de helft van de aanwervingen. Het bedrijf stapte af van head hunting met externe partijen. De effectiviteit was te beperkt.

Een eigen school
Omwille van de jobschaarste van ontwikkelaars op de arbeidsmarkt richtte Cegeka de Cegekaschool op. Anik Stalmans: “Het is belangrijk om te denken in mogelijkheden en niet in beperkingen. Kandidaten die over de goede mindset beschikken, maar niet exact de juiste kennis in huis hebben, kunnen aan de school deelnemen na een selectieprocedure.”

Concreet betekent dat dan 14 intensieve opleidingsweken om tot ontwikkelaar opgeleid te worden, met een contract en een marktconforme beloning vanaf dag 1. Na de formele opleiding volgt een coaching on the job. Afgelopen september startte overigens een tweede editie van deze Cegeka-school.

Social media
De netwerkgedachte schemert ook door in het campus recruitment. Zo organiseert HR meet & sign events waar studenten toelichting krijgen over Cegeka, in gesprek kunnen gaan met de recruiters en hiring managers en bij positieve beoordeling meteen een contract aangeboden krijgen. Of die campusaanwerving alleen tot de IT-ers beperkt blijft? “Naast de bachelors en masters informatica focussen we momenteel ook sterk op masters in de bedrijfskunde, marketing etc…. Zij hebben een meer generalistische insteek en we zien deze mensen dan ook vaak doorgroeien naar klantencontact of managementrollen.” Overigens is de evolutie van specialist naar generalist ook bij de leidinggevenden sterk voelbaar.

Dit jaar werd ook een employer brand campagne opgestart: left brain with a touch of right. Hiermee doelt HR op de mix van expertise en empathie waarmee de klanten bediend worden. “Het is een campagne die vooral via de sociale media gevoerd wordt en waar sterk rond content marketing wordt gewerkt, met o.a. videotestimonials. Dat doen we omdat we een IT-bedrijf willen zijn dat, vanuit inlevingsvermogen, strategisch meedenkt met de klant.” Afgelopen september werd via de sociale media zo videotestimonials van medewerkers verspreid.”

Fit for the future
Voor Cegeka is het alle hens aan dek. “Expertise die voor ons vandaag heel waardevol is, heeft mogelijk morgen geen toegevoegde waarde meer. Daarom hechten we heel veel belang aan ontwikkeling”, vertelt Anik Stalmans. “We willen dat onze medewerkers zich blijven ontwikkelen op het tempo dat nodig is voor de business en waar ze zichzelf goed bij voelen. Vanuit HR ondersteunen we dit met verschillende initiatieven rond leiderschap, expertise, innovatie en wat wij ‘readiness’ noemen.” Zo lopen bv. alle 400 leidinggevenden (functioneel, hiërarchisch en klantcontact) doorheen een awarenessprogramma. “Hiermee creëren we een gemeenschappelijke taal, stof tot nadenken en gesprekken.” Dit jaar focust het programma zich op eigenaarschap, elkaar aanspreken en omdenken. “Thema’s die relevant zijn om successen te boeken als team voor onze klanten.”

“Van nabij meemaken is onze leuze.”

Anik Stalmans - Cegeka

Het is bedoeling om deze thema’s vervolgens op de werkvloer te laten leven en naar gewenst gedrag te vertalen. “We doen dit via interne workshops, visuals, posters, integratie van acties van HR business partners in de managementteams enzovoort… “ Of door in de ‘week van het compliment’ elkaar positief aan te spreken.”

Buy-in
“Ik geloof heel sterk in buy-in. Daarom vind ik het belangrijk dat er een goede verstandhouding is dus directie, leidinggevende en HR-business partners. Om de violen te stemmen organiseerde HR verschillende formele en informele communicatiekanalen waar directie, HR business partners en management een belangrijke rol spelen.

Lees ook:

Cegeka: van reactief naar proactief HR-beleid

Jong geweld
Cegeka investeert in de toekomst. Dit doet het bedrijf door na te denken over technologieën waarrond expertise opgebouwd/uitgebreid wordt en door te investeren in jong talent. Voor de leidinggevenden uit de business zijn er templates beschikbaar die hen moeten helpen bij het bepalen welke kennis en opleiding belangrijk zijn voor de uitdagingen van de toekomst. On boarding programma’s, een talentgrid voor zowel de hypo’s als de ‘problematics’ en een nieuw functiehuis met groeipaden en ontwikkelinitiatieven gekoppeld aan een check met marktconforme verloning en verloningselementen, horen erbij.

Lees ook het verhaal van de winnaar HR-ambassadeur 2017: MediaMarkt stunt met medewerkers 

Medewerkers en klanten in het centrum van de organisatie’, was het antwoord van MediaMarkt op de storm waar het door e-commerce, sociale media, digitalisering en veranderend klantengedrag in terecht kwam. De HR-functie werd de motor van het verandertraject.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'Innoverende HR in de praktijk'.
Publicatiedatum: 28/11/2017 - 06:54
Auteur: Mieke De Jaegher

HRM

17/01/19 - 07:01 CxO for 1 week17/01/19 - 06:55 3 tips om je evaluatiesysteem te upgraden16/01/19 - 17:00 Hoeveel houden we nog van onze bedrijfswagen?09/01/19 - 20:44 De 8 meest gelezen artikels van 201809/01/19 - 18:51 Welke HR-trends kleuren 2019?19/12/18 - 20:02 Lagere functie en lager loon? Nee, bedankt13/12/18 - 06:59 Familiehulp: creatief in talent06/12/18 - 06:43 Hoog tijd voor actie, HR!06/12/18 - 06:42 Horen we nog bij elkaar?29/11/18 - 06:53 6 tips om meer introverten aan te werven

Arbeidsmarkt & -beleid

10/01/19 - 07:14 No jobs19/12/18 - 18:45 Maar hij spreekt geen Nederlands…19/12/18 - 14:11 Thomas More zoekt partnerbedrijven (voor vaste relatie)13/12/18 - 06:30 Demografiefonds chemie zet duurzame loopbanen vast op agenda12/12/18 - 21:54 Hoe leergierig ben jij?11/12/18 - 16:12 Evenementensector verschaft werk aan meer dan 80.000 mensen28/11/18 - 20:19 Deze landen weten het best talent aan te trekken en behouden28/11/18 - 19:50 Eens freelancer, altijd freelancer22/11/18 - 06:59 “HR-dienstverlening is een antwoord op koorts op arbeidsmarkt”22/11/18 - 06:17 Belgen zoeken job in buitenland… op feestdagen

Leiderschap

13/12/18 - 07:00 Duurzaam ondernemen: een fulltime job?05/12/18 - 14:45 Award Inclusieve Onderneming voor ‘vluchtelingenbedrijf’28/11/18 - 14:29 Deskundige jury zkt. CSR Professional of the Year 201821/11/18 - 10:04 “Een titel als CSR Professional of the Year opent deuren”08/11/18 - 07:30 GDPR naleven: geen onmogelijke opdracht08/11/18 - 07:20 Nomineer nu de CSR Professional of the Year 2018!07/11/18 - 16:35 Zelfsturende teams, zijn we er klaar voor?25/10/18 - 07:27 Een kompas, lichtbakens en de sherpa25/09/18 - 07:37 Vergroot je netwerk … in de fitness05/09/18 - 13:55 Hoe word je CEO?

Juridisch

16/01/19 - 15:38 Uitzendarbeid nu ook voor federale overheidsdiensten10/01/19 - 06:25 Met bedrijfsgsm bellen naar astrolijnen, mag dat?20/12/18 - 06:12 Slecht weer kan arbeidsovereenkomst ‘bevriezen’06/12/18 - 07:05 Verboden te werken op feestdagen?05/12/18 - 20:43 Taxshift verhoogt nettoloon met minimum 36 euro22/11/18 - 06:55 Einde arbeidsrelatie geeft geen garantie op werkloosheidsuitkering08/11/18 - 06:34 Kan je de functie van een werknemer zomaar veranderen?18/10/18 - 07:22 Bonus: Hoe kan je voordelig belonen voor collectief lager verzuim?04/10/18 - 07:56 Stap je over naar de concurrent? Opletten!20/09/18 - 06:46 Kosten eigen aan werkgever, hoe zit dat weer?

Blog

20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril

Jobhop

16/01/19 - 17:39 Jobhop: Emma Braeye16/01/19 - 17:31 Jobhop: Jolyn Gelens16/01/19 - 17:28 Jobhop: Elke Pringels16/01/19 - 16:48 Jobhop: Erik Debackere09/01/19 - 21:15 Jobhop: Michelle Van Looy09/01/19 - 21:11 Jobhop: The Tipping Point09/01/19 - 21:01 Jobhop: Christophe Vanden Eede09/01/19 - 19:31 Jobhop: Filip Baptist19/12/18 - 19:49 Jobhop: Veerle Hanssens19/12/18 - 19:43 Jobhop: Roeland Broeckaert

Events

21/01/19 - 00:03 Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte - WIN JE TICKET!08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year24/10/18 - 23:04 HRM Inspiration Day 2018 - WIN GRATIS INKOM!04/10/18 - 15:21 Iedereen coachee07/06/18 - 16:18 HR-GALA 2018, met voorprogramma MOBILITEIT11/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte

Dossiers

06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching12/10/18 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk07/06/18 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken