Een stap terug?

De meesten van ons denken er niet aan om een stap terug te zetten. Brigitte Ballings wel, hoewel enigszins noodgedwongen. Ze schreef een boek over een van die thema’s die nog in het verdomhoekje blijven hangen.

Op 12 december 2012 kreeg humanresourcesmanager Brigitte Ballings van haar werkgever ING te horen dat ze een stapje terug moest zetten. Herstructurering… Uit haar dagboeknotities tijdens deze turbulente periode ontstond het boek ‘Een stap terug’.

Maar het is eigenlijk vooral een boek over ‘De weg terug’. Want uit ervaring weet de auteur dat aanvaarding van de boodschap, het rouwen erom, de kansen zien die hieruit ontstaan en daadwerkelijke stappen zetten eenvoudiger klinkt dan het in werkelijkheid is.

Geef het wat tijd

Op het eerste gezicht is een stap terug moeten zetten in je loopbaan een negatief gegeven. “Het is maar hoe je het bekijkt”, pareert Brigitte Ballings. “Een gebeurtenis die er negatief uitziet, hoeft dat niet per se te zijn. Een stap terug hoeft geen eindstation te zijn. Geef het wat tijd.” Dat is exact wat ze zelf deed. Na een periode van introspectie en verwerking nam ze graag de uitdaging aan om het L&D-project te trekken bij haar werkgever. En nog later ontdekte ze er “een prachtig speelveld” als Head of Mobility & Employability.

Het boek kan je lineair lezen maar is vooral leuk als grasduinboek, vond ikzelf, tijdens het lezen. Stukjes eigen verhaal doorspekt met lessons learned. Maar voor ieder is iedere situatie anders. Daarom is het hoofdstuk over het innerlijk kompas, zowat halverwege het boek, een goed vertrekpunt.

“Wanneer je gedwongen wordt om een stap terug te zetten in je loopbaan is dit een ideaal moment om de tijd te nemen voor introspectie en stil te staan bij jezelf. Wie je bent, wat je wilt, wat je goed kan en waar je naartoe wil, wat je dromen en verlangens zijn.” Indien goed gedaan, is deze oefening ook een kompas voor de toekomst.

Maar waarom wachten tot het Zwaard van Damocles valt? Dit is de impliciete vraag die achter iedere paragraaf van dit boek schuilt. De innerlijke kompasoefening kan best handig zijn op elk moment in de loopbaan. Ballings: “De vraag is namelijk of mensen genoeg zicht hebben op wat hun mogelijkheden zijn om de mentale vrijheid te hebben om nieuwe stappen te ondernemen?

Demotievriendelijk HR-beleid

  

De take aways van Brigitte Ballings

  • Wees proactief. Stel je geregeld de vraag: ben je nog gealigneerd met wat je doet?
  • Relativeer. It’s only a job. Er zijn nog zoveel andere dingen belangrijk.
  • Daarom: zoek je passie.
  • Te laat? Het is nooit te laat.

Dit is een boek dat geschreven is vanuit het perspectief van de medewerker maar dat absoluut ook een oogopener is voor HR en de bedrijfsleiding. “Demotie zou een plaats moeten krijgen in de bedrijven. Maar die openheid is er vaak nog niet.

De overlap tussen managers die remotiegesprekken aankunnen, een demotievriendelijk HR en bedrijfscultuur moet er zijn, zodat managers op een doorleefde, belangstellende manier gesprekken doen en contact maken met hun medewerkers. Dat moet in hun karakter zitten. Alleen zo ontstaat de mogelijkheid om proactief met een loopbaan bezig te zijn."

Maar wat als die drie elementen niet aanwezig zijn? Wil dat dan zeggen dat je het bedrijf sowieso moet verlaten? “Neen, wat ik wil aantonen, is dat het gaat om een aantal bouwstenen die – alle drie samen – het ideale decor vormen om een stap terug te zetten. Maar deze bouwstenen zijn nooit in elk bedrijf 100% volledig en voortdurend aanwezig. Het is dus een kwestie van wikken en wegen, van het benutten van de elementen op de meest optimale manier en van compromissen sluiten.

  • Brigitte Ballings, ‘Een stap terug? Ik denk er niet aan.’ Witsand Uitgevers
  • ISBN: 978949201144
  • Aantal pagina's: 255
  • Prijs: € 22,50
Dit artikel maakt deel uit van het dossier '#LerenuitBoeken'.
Publicatiedatum: 30/11/2016 - 09:42
Auteur: Mieke De Jaegher

HRM

21/03/19 - 07:42 Challenge for talent21/03/19 - 07:11 ‘Hier kan je al vrij jong leidinggeven'20/03/19 - 14:06 1 op 6 in gevarenzone voor burn-out14/03/19 - 06:42 Opleiding: Kenniskrakers!13/03/19 - 19:19 Heeft HR schrik van apps?28/02/19 - 06:25 Is HR wel klaar voor de toekomst?27/02/19 - 20:55 Maandag, sollicitatiedag20/02/19 - 22:27 2 op 3 willen verloning naar prestaties14/02/19 - 06:22 Yep, het is Valentijn. Ook op het werk?07/02/19 - 06:35 Uitdagingen van business zijn opportuniteit voor HR

Arbeidsmarkt & -beleid

21/03/19 - 07:44 Hoe meer hoogopgeleiden, hoe hoger de lonen van laagopgeleiden21/03/19 - 07:43 Er is arbeidskrapte, geen talentkrapte21/03/19 - 07:37 Sectoren moeten samenwerken rond inzetbaarheid13/03/19 - 14:36 Vlaamse Rand zkt. werkzoekende Brusselaars20/02/19 - 22:35 Wat verdient een schoolverlater?20/02/19 - 22:22 Bediende van 55 verdient 75% meer dan collega van 2514/02/19 - 06:15 Waarom we onszelf zo ondernemend vinden13/02/19 - 22:14 Laat je talent erkennen!06/02/19 - 21:22 Wel ingenieur, geen taxichauffeur30/01/19 - 15:16 Top-10 knelpuntberoepen 2019

Leiderschap

14/03/19 - 06:24 Een nieuwe baas: mag het iets jonger zijn?22/02/19 - 15:44 Ann Claes (JBC) is CSR Professional of the Year 201821/02/19 - 07:06 BOEK: Dive at work31/01/19 - 07:57 CSR Professional of the Year 2018: wie van de drie?24/01/19 - 06:46 Eerst trein dan fiets: we geloven er niet in13/12/18 - 07:00 Duurzaam ondernemen: een fulltime job?05/12/18 - 14:45 Award Inclusieve Onderneming voor ‘vluchtelingenbedrijf’28/11/18 - 14:29 Deskundige jury zkt. CSR Professional of the Year 201821/11/18 - 10:04 “Een titel als CSR Professional of the Year opent deuren”08/11/18 - 07:30 GDPR naleven: geen onmogelijke opdracht

Juridisch

14/03/19 - 06:48 Opgelet met arbeidscontract met tijdslimiet28/02/19 - 06:47 De single permit: een vernieuwde procedure voor arbeidskaarten21/02/19 - 07:29 Deeltijds werk = deeltijdse opzeggingsvergoeding?14/02/19 - 07:30 Sociale verkiezingen: hot topics07/02/19 - 07:03 Gezocht: loon waarop je geen RSZ-bijdragen betaalt31/01/19 - 06:55 Winstpremie sinds 1 januari verfijnd24/01/19 - 07:18 Collectieve ontslagen: de cijfers16/01/19 - 15:38 Uitzendarbeid nu ook voor federale overheidsdiensten10/01/19 - 06:25 Met bedrijfsgsm bellen naar astrolijnen, mag dat?20/12/18 - 06:12 Slecht weer kan arbeidsovereenkomst ‘bevriezen’

Blog

28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn20/02/19 - 16:29 Ecologie zit ook in werksystemen06/02/19 - 06:36 Roderen op 35 en pieken op 55 jaar20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...

Jobhop

21/03/19 - 00:15 Jobhop: Jeroen Tondeleir21/03/19 - 00:11 Jobhop: Sofie De Coninck21/03/19 - 00:05 Jobhop: Johan Ceulemans14/03/19 - 17:37 Jobhop: Jolien Develtere13/03/19 - 16:33 Jobhop: Tiffany Motton13/03/19 - 16:15 Jobhop: Béatrice Barée27/02/19 - 17:47 Jobhop: Joelle Boxus27/02/19 - 17:37 Jobhop: Ingrid Lieten27/02/19 - 17:36 Jobhop: Tom Verstraeten27/02/19 - 17:35 Jobhop: Marleen De Bondt

Events

20/03/19 - 10:51 HRPro.be Digital Day05/02/19 - 16:53 HR Gala 201921/01/19 - 00:03 Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year 201824/10/18 - 23:04 HRM Inspiration Day 2018 - WIN GRATIS INKOM!04/10/18 - 15:21 Iedereen coachee07/06/18 - 16:18 HR-GALA 2018, met voorprogramma MOBILITEIT11/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?

Dossiers

20/03/19 - 22:15 Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld12/02/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten