Zin in een kwart minder verloop?

 “Hoe beter je het onboarding-proces verzorgt, hoe rendabeler dat voor je is”, is de recht-voor-de-raapse stelling van Christa Van der Toorn van TinQwise, gespecialiseerd in leeroplossingen. Dat mag behoorlijk innovatief: met digitale en location based tools, of blended learning. Enkele tips & trics, gekoppeld aan Nederlandse cases.

“Onderzoek zegt dat de helft van de medewerkers tussen de drie en vijf jaar moet vervangen worden”, stak Christa Van der Toorn van wal tijdens een VOV-pitstop. “Dus daarom is het belangrijk om medewerkers zo goed mogelijk te onboarden zodat ze enerzijds snel productief zijn en anderzijds een ‘brand-ambassador’ worden. Een brand-ambassador is iemand die niet alleen zijn werk doet, maar ook een directe vertegenwoordiger is van het merk waar hij voor werkt. Het is het verschil tussen gewoon je job doen en trots zijn op je werk en je werkgever. Dit verhoogt bijgevolg het eindresultaat van je werk én je werkplezier en de kans is groter dat je daardoor bij je bedrijf wil blijven werken.”

Volgens Christa Van der Toorn zijn er een aantal principes waar je maar beter rekening mee houdt:

  • Binnen en Buiten. Steek evenveel energie in de interne communicatie met je rekruten als in je externe communicatie. En vooral: stem deze communicatie op elkaar af. Rekruteringscommunicatie moet er net zo ‘vet en prachtig’ uitzien als je andere externe communicatie.
  • De eerste 90 dagen. Maak een proces van onboarding. Integreer bijvoorbeeld onboarding-technieken in de eerste 90 dagen werkpraktijk. Laat bovendien coachen door iemand die slechts een aantal maanden in dienst is. “Die weet nog heel goed hoe onwennig die eerste dag voelde.”
  • Hoofd, hart en handen. Behandel tijdens de onboarding de volgende elementen: het hoofd (weten, kennis), hart (awareness, voelen) en handen (oefenen en toepassen). Deze zijn voor ieder bedrijf anders en maakt het ook uniek.
  • Ga van klein naar groot. Laat dus niet eerst de baas of de bedrijfswaarden zien maar vertrek vanuit de werkvloer. Wat wil een medewerker op dag één weten? Waar de koffiemachine is, hoe zijn werkplek eruit ziet en wie zijn direct leidinggevende is. Is de medewerker een beetje ‘geland’, dan kun je zijn wereld vergroten richting de missie en strategie van de organisatie en de bedrijfswaarden.
  • Naaste de zone leren. Het management zegt altijd graag te willen helpen, maar heeft geen tijd. Dit kun je oplossen door te leren van je peers. “Van iemand die net iets verder is dan jij kun je vaak meer leren dan van iemand die al veel verder is, zoals de manager. Zorg dat je een (online) systeem maakt waar alleen relevante vragen bij de manager terecht komen en dat dit systeem de progressie ook zo eenvoudig inzichtelijk te maken. Zo houd je betrokkenheid bij het management.”

“Van iemand die net iets verder is dan jij kun je vaak meer leren dan van iemand die al veel verder is.” (Christa Van der Toorn, TinQwise)

Enkele voorbeelden!

Wat kan je makkelijk in je onboarding-proces binnen brengen? Enkele suggesties:

  • Deel tablets uit voor je communicatie, zoals G-Star (gemiddeld 150 nieuwe medewerkers per jaar) dat deed. Volgens Christa Van der Toorn is dit financieel nog best te doen. De G-Star Raw Academy werd een volledig online en mobile first boarding proces. De content hiervoor werd volledig opnieuw gecreëerd. Dat laatste was wel iets duurder.
  • Maak een on-boardingkit, zoals ze bij TinQwise (gem. 15 nieuwe medewerkers per jaar) zelf doen: een laptop in een TinQwise laptopsleeve, een boekje ‘Hoe word ik TinQer’ met algemene info, een kaartje van de persoonlijke buddy, toegang tot enkele opstappresentaties, een notitieboekje, een leuk stickervel…
  • Start met een sterke binnenkomer. Zoals bij Axis (gemiddeld 100 nieuwe medewerkers per jaar): Plug yourself in! Letterlijk, met een gele internetkabel die dan verder in de onboarding-communicatie terug komt. Duur? Absoluut niet. Leuk wel.
  • Maak een hapklare campagne, in kleine kennis en weet-brokjes verdeeld, zoals bij Hunkemöller (gemiddeld 500 nieuwe medewerkers per jaar). Ook daar gingen ze met Hunkemöller Academy voor volledig online en mobile first, aansluitend op de wijziging van hun strategie. En met een succesvol effect op de business. ‘Live it up’ moest ook de oudere medewerkers in de hippe lingeriesfeer brengen. Na zovele dienstjaren op de teller werd het voor hen bijna een On Boarding Bis-ervaring.
  • Voor de nieuwelingen is er een soort adventskalender waarmee, heel gestructureerd, informatie wordt opgelepeld. Elke dag een kleine opdracht, zoals een foto nemen van een collega in een andere winkel. “Tot mijn grote verwondering deden ze dat nog ook. Gigantisch positief voor de bedrijfscultuur die mee moest met de nieuwe bedrijfsvisie.” En mobiel werd heel erg ingeschakeld om de ervaringen te (laten) delen en om connecties te creëren.

Onboarding? Wat levert het op?

  • Sneller bereiken van 100% productiviteit (na gemiddeld 4 maanden versus 1 jaar).
  • Overstijgen van 100% productiviteitsgrens (na gemiddeld 4 maanden).
  • Verminderen van verloop (gemiddeld met 25%).
  • Vervroegd uitstromen van de goede medewerkers daalt met 50%.
  • Grotere kans om de huidige ‘war for talent’ te winnen.
Publicatiedatum: 08/08/2016 - 06:41
Auteur: Mieke De Jaegher

HRM

17/01/19 - 07:01 CxO for 1 week17/01/19 - 06:55 3 tips om je evaluatiesysteem te upgraden16/01/19 - 17:00 Hoeveel houden we nog van onze bedrijfswagen?09/01/19 - 20:44 De 8 meest gelezen artikels van 201809/01/19 - 18:51 Welke HR-trends kleuren 2019?19/12/18 - 20:02 Lagere functie en lager loon? Nee, bedankt13/12/18 - 06:59 Familiehulp: creatief in talent06/12/18 - 06:43 Hoog tijd voor actie, HR!06/12/18 - 06:42 Horen we nog bij elkaar?29/11/18 - 06:53 6 tips om meer introverten aan te werven

Arbeidsmarkt & -beleid

10/01/19 - 07:14 No jobs19/12/18 - 18:45 Maar hij spreekt geen Nederlands…19/12/18 - 14:11 Thomas More zoekt partnerbedrijven (voor vaste relatie)13/12/18 - 06:30 Demografiefonds chemie zet duurzame loopbanen vast op agenda12/12/18 - 21:54 Hoe leergierig ben jij?11/12/18 - 16:12 Evenementensector verschaft werk aan meer dan 80.000 mensen28/11/18 - 20:19 Deze landen weten het best talent aan te trekken en behouden28/11/18 - 19:50 Eens freelancer, altijd freelancer22/11/18 - 06:59 “HR-dienstverlening is een antwoord op koorts op arbeidsmarkt”22/11/18 - 06:17 Belgen zoeken job in buitenland… op feestdagen

Leiderschap

13/12/18 - 07:00 Duurzaam ondernemen: een fulltime job?05/12/18 - 14:45 Award Inclusieve Onderneming voor ‘vluchtelingenbedrijf’28/11/18 - 14:29 Deskundige jury zkt. CSR Professional of the Year 201821/11/18 - 10:04 “Een titel als CSR Professional of the Year opent deuren”08/11/18 - 07:30 GDPR naleven: geen onmogelijke opdracht08/11/18 - 07:20 Nomineer nu de CSR Professional of the Year 2018!07/11/18 - 16:35 Zelfsturende teams, zijn we er klaar voor?25/10/18 - 07:27 Een kompas, lichtbakens en de sherpa25/09/18 - 07:37 Vergroot je netwerk … in de fitness05/09/18 - 13:55 Hoe word je CEO?

Juridisch

16/01/19 - 15:38 Uitzendarbeid nu ook voor federale overheidsdiensten10/01/19 - 06:25 Met bedrijfsgsm bellen naar astrolijnen, mag dat?20/12/18 - 06:12 Slecht weer kan arbeidsovereenkomst ‘bevriezen’06/12/18 - 07:05 Verboden te werken op feestdagen?05/12/18 - 20:43 Taxshift verhoogt nettoloon met minimum 36 euro22/11/18 - 06:55 Einde arbeidsrelatie geeft geen garantie op werkloosheidsuitkering08/11/18 - 06:34 Kan je de functie van een werknemer zomaar veranderen?18/10/18 - 07:22 Bonus: Hoe kan je voordelig belonen voor collectief lager verzuim?04/10/18 - 07:56 Stap je over naar de concurrent? Opletten!20/09/18 - 06:46 Kosten eigen aan werkgever, hoe zit dat weer?

Blog

20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril

Jobhop

16/01/19 - 17:39 Jobhop: Emma Braeye16/01/19 - 17:31 Jobhop: Jolyn Gelens16/01/19 - 17:28 Jobhop: Elke Pringels16/01/19 - 16:48 Jobhop: Erik Debackere09/01/19 - 21:15 Jobhop: Michelle Van Looy09/01/19 - 21:11 Jobhop: The Tipping Point09/01/19 - 21:01 Jobhop: Christophe Vanden Eede09/01/19 - 19:31 Jobhop: Filip Baptist19/12/18 - 19:49 Jobhop: Veerle Hanssens19/12/18 - 19:43 Jobhop: Roeland Broeckaert

Events

08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year24/10/18 - 23:04 HRM Inspiration Day 2018 - WIN GRATIS INKOM!04/10/18 - 15:21 Iedereen coachee07/06/18 - 16:18 HR-GALA 2018, met voorprogramma MOBILITEIT11/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.0

Dossiers

06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching12/10/18 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk07/06/18 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken