Zin in een kwart minder verloop?

 “Hoe beter je het onboarding-proces verzorgt, hoe rendabeler dat voor je is”, is de recht-voor-de-raapse stelling van Christa Van der Toorn van TinQwise, gespecialiseerd in leeroplossingen. Dat mag behoorlijk innovatief: met digitale en location based tools, of blended learning. Enkele tips & trics, gekoppeld aan Nederlandse cases.

“Onderzoek zegt dat de helft van de medewerkers tussen de drie en vijf jaar moet vervangen worden”, stak Christa Van der Toorn van wal tijdens een VOV-pitstop. “Dus daarom is het belangrijk om medewerkers zo goed mogelijk te onboarden zodat ze enerzijds snel productief zijn en anderzijds een ‘brand-ambassador’ worden. Een brand-ambassador is iemand die niet alleen zijn werk doet, maar ook een directe vertegenwoordiger is van het merk waar hij voor werkt. Het is het verschil tussen gewoon je job doen en trots zijn op je werk en je werkgever. Dit verhoogt bijgevolg het eindresultaat van je werk én je werkplezier en de kans is groter dat je daardoor bij je bedrijf wil blijven werken.”

Volgens Christa Van der Toorn zijn er een aantal principes waar je maar beter rekening mee houdt:

  • Binnen en Buiten. Steek evenveel energie in de interne communicatie met je rekruten als in je externe communicatie. En vooral: stem deze communicatie op elkaar af. Rekruteringscommunicatie moet er net zo ‘vet en prachtig’ uitzien als je andere externe communicatie.
  • De eerste 90 dagen. Maak een proces van onboarding. Integreer bijvoorbeeld onboarding-technieken in de eerste 90 dagen werkpraktijk. Laat bovendien coachen door iemand die slechts een aantal maanden in dienst is. “Die weet nog heel goed hoe onwennig die eerste dag voelde.”
  • Hoofd, hart en handen. Behandel tijdens de onboarding de volgende elementen: het hoofd (weten, kennis), hart (awareness, voelen) en handen (oefenen en toepassen). Deze zijn voor ieder bedrijf anders en maakt het ook uniek.
  • Ga van klein naar groot. Laat dus niet eerst de baas of de bedrijfswaarden zien maar vertrek vanuit de werkvloer. Wat wil een medewerker op dag één weten? Waar de koffiemachine is, hoe zijn werkplek eruit ziet en wie zijn direct leidinggevende is. Is de medewerker een beetje ‘geland’, dan kun je zijn wereld vergroten richting de missie en strategie van de organisatie en de bedrijfswaarden.
  • Naaste de zone leren. Het management zegt altijd graag te willen helpen, maar heeft geen tijd. Dit kun je oplossen door te leren van je peers. “Van iemand die net iets verder is dan jij kun je vaak meer leren dan van iemand die al veel verder is, zoals de manager. Zorg dat je een (online) systeem maakt waar alleen relevante vragen bij de manager terecht komen en dat dit systeem de progressie ook zo eenvoudig inzichtelijk te maken. Zo houd je betrokkenheid bij het management.”

“Van iemand die net iets verder is dan jij kun je vaak meer leren dan van iemand die al veel verder is.” (Christa Van der Toorn, TinQwise)

Enkele voorbeelden!

Wat kan je makkelijk in je onboarding-proces binnen brengen? Enkele suggesties:

  • Deel tablets uit voor je communicatie, zoals G-Star (gemiddeld 150 nieuwe medewerkers per jaar) dat deed. Volgens Christa Van der Toorn is dit financieel nog best te doen. De G-Star Raw Academy werd een volledig online en mobile first boarding proces. De content hiervoor werd volledig opnieuw gecreëerd. Dat laatste was wel iets duurder.
  • Maak een on-boardingkit, zoals ze bij TinQwise (gem. 15 nieuwe medewerkers per jaar) zelf doen: een laptop in een TinQwise laptopsleeve, een boekje ‘Hoe word ik TinQer’ met algemene info, een kaartje van de persoonlijke buddy, toegang tot enkele opstappresentaties, een notitieboekje, een leuk stickervel…
  • Start met een sterke binnenkomer. Zoals bij Axis (gemiddeld 100 nieuwe medewerkers per jaar): Plug yourself in! Letterlijk, met een gele internetkabel die dan verder in de onboarding-communicatie terug komt. Duur? Absoluut niet. Leuk wel.
  • Maak een hapklare campagne, in kleine kennis en weet-brokjes verdeeld, zoals bij Hunkemöller (gemiddeld 500 nieuwe medewerkers per jaar). Ook daar gingen ze met Hunkemöller Academy voor volledig online en mobile first, aansluitend op de wijziging van hun strategie. En met een succesvol effect op de business. ‘Live it up’ moest ook de oudere medewerkers in de hippe lingeriesfeer brengen. Na zovele dienstjaren op de teller werd het voor hen bijna een On Boarding Bis-ervaring.
  • Voor de nieuwelingen is er een soort adventskalender waarmee, heel gestructureerd, informatie wordt opgelepeld. Elke dag een kleine opdracht, zoals een foto nemen van een collega in een andere winkel. “Tot mijn grote verwondering deden ze dat nog ook. Gigantisch positief voor de bedrijfscultuur die mee moest met de nieuwe bedrijfsvisie.” En mobiel werd heel erg ingeschakeld om de ervaringen te (laten) delen en om connecties te creëren.

Onboarding? Wat levert het op?

  • Sneller bereiken van 100% productiviteit (na gemiddeld 4 maanden versus 1 jaar).
  • Overstijgen van 100% productiviteitsgrens (na gemiddeld 4 maanden).
  • Verminderen van verloop (gemiddeld met 25%).
  • Vervroegd uitstromen van de goede medewerkers daalt met 50%.
  • Grotere kans om de huidige ‘war for talent’ te winnen.
Publicatiedatum: 08/08/2016 - 06:41
Auteur: Mieke De Jaegher

HRM

20/06/19 - 07:15 2019: Talentmanagers en leerexperten zetten in op psychologische thema’s13/06/19 - 09:16 Al gedacht aan een vluchteling als nieuwe medewerker?13/06/19 - 07:24 1 op de 20 arbeidscontracten in 2018 is met ex-werknemer12/06/19 - 18:54 Fysieke klachten kosten werkgever jaarlijks 3159 euro per bediende06/06/19 - 06:49 Kies à la carte voordelen met een cafetariaplan22/05/19 - 16:45 We werken steeds langer16/05/19 - 08:38 Weinig aandacht voor EQ bij sollicitatie16/05/19 - 08:31 Ziekteverzuim onder de loep16/05/19 - 07:56 Oproep: Laat studenten uw leervraag onderzoeken09/05/19 - 06:43 Een bedrijf is net als een stam

Arbeidsmarkt & -beleid

19/06/19 - 18:48 Generatie Z noemt zichzelf ‘hardst werkende generatie’19/06/19 - 17:08 Zin om jongeren warm te maken voor STEM?05/06/19 - 17:18 Steeds minder schoolverlaters zijn werkzoekend05/06/19 - 16:34 Verborgen matches: welk beroep matcht met eventcoördinator?22/05/19 - 18:16 Vier op tien hebben een zittend werkleven22/05/19 - 17:15 Het wordt steeds makkelijker om over de grens te werken16/05/19 - 08:53 Nieuw kwaliteitslabel 'projectsourcing'16/05/19 - 08:42 Vakbonden houden stand in België09/05/19 - 06:44 Een op zes Belgen werkt minstens 1 dag per maand thuis01/05/19 - 15:41 Publieke sector aantrekkelijker als werkgever dan privésector

Leiderschap

13/06/19 - 06:01 VUB-onderzoeker laat robots en mensen beter samenwerken02/05/19 - 08:10 Time = money? Niets van!02/05/19 - 06:58 BOEK: Trots!11/04/19 - 06:45 Mobiliteit: de ene provincie is de andere niet04/04/19 - 07:40 BOEK: Impact in actie04/04/19 - 06:43 Wat houdt jou tegen om duurzaam te ondernemen?14/03/19 - 06:24 Een nieuwe baas: mag het iets jonger zijn?22/02/19 - 15:44 Ann Claes (JBC) is CSR Professional of the Year 201821/02/19 - 07:06 BOEK: Dive at work31/01/19 - 07:57 CSR Professional of the Year 2018: wie van de drie?

Juridisch

20/06/19 - 07:27 Wees niet te zuinig met verlof!06/06/19 - 06:53 Hoe kan je rsz-bijdragen op ecocheques vermijden?22/05/19 - 18:07 Randstad Werkpocket: sociaal- en arbeidsrecht in je virtuele broekzak09/05/19 - 06:44 Tip: regel huisarbeid en telewerk altijd formeel25/04/19 - 08:45 Hebben ook vaders ontslagbescherming bij verlof voor baby?11/04/19 - 07:20 Kan je na ziekte zomaar je job opnieuw opnemen?28/03/19 - 06:50 Groepsverzekeraar failliet. Wat nu?14/03/19 - 06:48 Opgelet met arbeidscontract met tijdslimiet28/02/19 - 06:47 De single permit: een vernieuwde procedure voor arbeidskaarten21/02/19 - 07:29 Deeltijds werk = deeltijdse opzeggingsvergoeding?

Blog

16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn20/02/19 - 16:29 Ecologie zit ook in werksystemen06/02/19 - 06:36 Roderen op 35 en pieken op 55 jaar20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit

Jobhop

19/06/19 - 17:32 Jobhop: Sigrid Heyman19/06/19 - 17:30 Jobhop: Nele Goovaerts19/06/19 - 17:23 Jobhop: Geert Volders19/06/19 - 17:11 Jobhop: Siebren De Schutter12/06/19 - 15:29 Jobhop: Kurt Offeciers12/06/19 - 15:21 Jobhop: Kris Willaert12/06/19 - 14:50 Jobhop: Caroline Vanherle12/06/19 - 14:47 Jobhop: Muriel Baes05/06/19 - 17:54 Jobhop: Peter Lenaerts05/06/19 - 17:50 Jobhop: Luc Vanophalvens

Events

05/06/19 - 12:31 COME IN Award05/06/19 - 12:05 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen'22/05/19 - 16:13 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen' (gratis)23/04/19 - 21:58 HR innov & tech Day16/04/19 - 21:03 Congres HR in de Zorg 201920/03/19 - 10:51 HRPro.be Digital Day05/02/19 - 16:53 HR Gala 201921/01/19 - 00:03 Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year 201824/10/18 - 23:04 HRM Inspiration Day 2018 - WIN GRATIS INKOM!

Dossiers

20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype12/02/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.006/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten