Big data? Big advantage

Overdonderd door de grootsheid van big data? Niets van aantrekken. Je hoeft niet onmiddellijk mee te surfen op de hype, dit zeker niet alleen te doen en je kan klein beginnen. Zorg er vooral voor dat zoveel mogelijk mensen met de data kunnen omgaan.

De conclusies zijn geruststellend, na een stevige presentatie van Mieke Vandewaetere, consultant educational innovation and change aan de KULAK (KU Leuven afdeling Kortrijk).

Een snelle rondvraag maakt onmiddellijk duidelijk dat de meeste toehoorders op deze VOV Pitstop weinig tot geen ervaring hebben met het gebruik van big data. Daarom al enkele kenmerken op een rijtje. Het gaat om heel veel gegevens, zeer divers (uit verschillende bronnen en verschillende data types) en met een hoge snelheid van input en output.

Big data lake

Biedt heel wat mogelijkheden, zegt u? De ontwikkelingen gaan inderdaad steeds verder:

  • Van manuele input van data naar online massive storage
  • Van self-reporting data naar gedragsdata
  • Van eenmalige metingen naar longitudinale metingen (wat bij HR en e-learning niet zo evident is door de steeds wijzigende omgevingen)
  • Van ontoegankelijk naar open voor iedereen (cloud!). Wat niet wil zeggen dat iedereen ermee kan werken. Er zijn meer HR-tools nodig om dit te kunnen doen.

Momenteel zwemt iedereen wat rond in het ‘big data lake’: heel los allemaal, veel ontdekken, maar weinig structuur. Het moet veel gerichter”, vindt Mieke Vandewaetere. “Je kan zowat alles loggen, maar wat is er juist interessant? Dat is de grote vraag. We zitten op een kantelpunt.”

Daarvoor heb je data-scientists nodig. “Dit wordt dé job van de toekomst”, verzekert Vandewaetere. “De kennis is vaak al voorhanden in andere domeinen als biotechnologie en economie, maar er is weinig overdracht naar opleiding en HR.” Betrouwbaarheid van methodes en data, dat is een probleem. Net zoals de validiteit. Ook de voorbereiding van de data vóór analyse, kan beter. Uiteindelijk gaat zowat 80% van de tijd naar het opkuisen van de gegevensbestanden, de overige 20% naar de analyse.

Big data en leren

Toegespitst op onderwijs/ leren nu. Enerzijds is er de educational data mining waarin men in het data-meer springt en data verzamelt, zonder uit te gaan van een these. Zo probeert men te voorspellen wat lerenden in de toekomst zullen doen.

Anderzijds is er, diepgaander, de learning analytics, dat meer op macroniveau werkt. Privé-universiteiten bijvoorbeeld gebruiken de methode om promo te voeren: ‘wij kunnen u het beste programma op maat aanbieden’. Op basis van wat de student deed in de middelbare en zelfs lagere en kleuterschool, zijn gedrag op sociale media, zijn aanwezigheid en al dan niet actieve deelname in de lessen, hobby’s etc. voorspelt men de slaagkansen in het hoger onderwijs. Meer nog: men kan de begeleiding van de student hierop afstemmen en gerichte ondersteuning en advies geven. Of, dit vertaald naar het bedrijfsleven, men voorspelt de kans dat een werknemer vertrekt en analyseert hoe men die kans kan verkleinen. Dat wil iedereen toch??

Learning analytics biedt nog voordelen. Zo kan men de context van opleidingen personaliseren op basis van de beschikbare data: voorkennis, motivatie (waarom volgt iemand een opleiding), ervaring met de systemen, (dis)engagement. Bv. wie al een betere voorkennis heeft, kan sneller door het leerproces gaan. Gevolg: medewerkers zijn meer tevreden want de leermodules zijn afgestemd op hun kennis en voorkeuren waardoor de kans op uitval verkleint.

Waar zijn we nu?

Er is heel veel buzz in HR- en learning trends. Welke technologie maakt nu goede sier, wat is opkomend, wat wordt een blijver en wat zal een stille dood sterven? De ‘hypecycle of Education’ geeft enig inzicht.

De podcasts lijken aan een tweede leven bezig in de opleidingswereld. De integratie van Bring-your-own-device is nu wat teleurstellend, deels te wijten aan de dominantie van de klassieke pen-en-papier gebaseerde manier van leren, maar zal het over 2 tot 5 jaar beter doen. MOOC’s (Massive open online courses) hebben hiervoor nog minder dan 2 jaar nodig.

“Vaak komt er een trigger vanuit de technologie om een nieuwe stap te zetten, het creëert verwachtingen, maar de concrete implementatie laat op zich wachten. Maar”, verzekert Mieke Vandewaetere, “het mooiste moet nog komen!”

Uitdagingen en kansen

Tot slot formuleert Mieke Vandewaetere de uitdagingen en kansen van educational data mining en learning analytics.

Uitdagingen    

  • Vrijmaken data – naar een cloud-gebaseerde open structuur
  • Ontwikkelkost verlagen
  • Technologiekost verlagen
  • Generiek kader voor dataopslag (logfile structure) – learning record stores (o.a. TinCan API) bieden hiervoor uitstekende mogelijkheden
  • Datakwaliteit verbeteren
  • Privacy-issues aanpakken
  • (HR-) tools voor de selectie van valide en bruikbare data
  • Meer data scientists met vaardigheden in learning analytics
  • Vertrouwen in de methodieken van Learning Analytics en Educational Data Mining
    

Kansen

  • Er kan overgegaan worden naar mastery learning ipv exam learning/teaching to the test
  • Meer mogelijkheden voor gepersonaliseerd leren
  • Meer mogelijkheden waarbij een lerende meer controle heeft over het leerproces (shared-control leren)
  • Ondersteuning personaliseren om hogere succes rates te bekomen – een grote uitdaging voor de MOOCs waar nu nog een hoge uitval is
  • Optimalisatie van studietrajecten (course enrollments)
  • Optimalisatie van studentbegeleiding
  • Kwaliteit van online cursussen verbeteren op basis van gebruikersdata

   

Mieke Vandewaetere concludeert: we hebben minder data, maar meer kwaliteit nodig, iedereen moet toegang hebben, er zijn specifieke HR-tools nodig om de data te analyseren en we moeten werken in multidisciplinaire teams waarin zowel IT, HR, L&D en management vertegenwoordigd zijn.

Trek je niets aan van hypes of buzz, maar kijk de kat uit de boom. Er verandert immers veel en snel”, raadt ze tot slot nog aan. “Probeer ook de resultaten van de analyses zoveel mogelijk te visualiseren, werk iteratief, leer zoveel mogelijk mensen omgaan met data en data ontdekken, vertrek van de data die er al zijn (kunnen een samenraapsel zijn van kleinere excell-files) en vermijd privacyproblemen.”

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'Big data in HR?'.
Publicatiedatum: 16/03/2016 - 21:27
Auteur: Katleen Weytjens

HRM

19/02/21 - 15:19 Optimisten functioneren beter10/12/20 - 07:43 Kwart bedienden krijgt bonus in 202010/12/20 - 07:26 Carglass: 'De beste werkplek waar je ooit zult werken'10/12/20 - 06:04 Ziek op vrijdag? Veel kans dat het opgehoopte frustratie is26/11/20 - 08:59 Aanpassingsvermogen van medewerkers als voornaamste ‘future skill’26/11/20 - 07:13 Carglass verkozen tot HR-ambassadeur 202012/11/20 - 07:08 Wat is de kijk van werkgevers op verloning?12/11/20 - 06:38 Driekwart meer geleidelijke werkhervattingen na ziekte29/10/20 - 08:58 4 op de 10 werknemers hebben meer stress29/10/20 - 08:25 Wat bepaalt het werkgeluk van de HR-professional?

Arbeidsmarkt & -beleid

26/11/20 - 09:00 Discriminatie? Eigen schuld!11/11/20 - 07:10 69% werknemers wil vakbond als medebestuurder van bedrijf29/10/20 - 08:24 Coronacrisis boycot aanwerving jongeren14/10/20 - 22:16 Minder extralegale voordelen maar lagere heffing op loon01/10/20 - 07:38 Arbeidsmarkt staat stil: minder aanwervingen, minder ontslagen17/09/20 - 06:43 Hoe kijkt de werkwereld naar Covid-19?17/09/20 - 06:32 Artificiële intelligentie voorspelt welke jobs jij interessant vindt02/09/20 - 21:52 Studentenjobs herstellen van coronaschok20/08/20 - 07:12 We zijn minder fan van opleidingscheques06/08/20 - 06:44 Minder vacatures, kleinere looneisen? Nee hoor!

Leiderschap

26/02/21 - 12:30 Philippe Weiler (Lidl) verkozen tot CSR Professional of the Year 202019/02/21 - 15:17 Managers lonken naar de buitendeur16/02/21 - 15:59 Finalist CSR Professional of the Year Philippe Weiler16/02/21 - 15:55 Finalist CSR Professional of the Year Winok Oplinus16/02/21 - 15:44 Finalist CSR Professional of the Year Marleen Evenepoel15/02/21 - 10:38 Duurzaam ondernemen, waarom (niet)?10/12/20 - 06:54 Hoge variabele beloning top is zegen en vloek voor winst26/11/20 - 07:23 Corona boost vertrouwen in werknemers01/10/20 - 07:10 Werkgevers en klanten beslissen wanneer er gewerkt wordt24/09/20 - 06:36 Knappe collega's, we moeten ze niet

Juridisch

12/11/20 - 06:49 Sociale verkiezingen: wie stemt online?17/09/20 - 06:19 Ook mantelzorgers kunnen nu thematisch verlof opnemen20/08/20 - 07:23 Tijdelijke of economische werkloosheid: wat zijn de voorwaarden?06/08/20 - 06:54 De consumptiecheque van A tot Z16/07/20 - 06:55 Het corona-tijdskrediet: iets voor jouw medewerkers?15/07/20 - 18:43 Tijdelijke werkloosheid vanaf september: zo ben je mee30/01/20 - 10:30 Onbeperkt verlof geven, mag dat?23/01/20 - 14:49 Zal technologie de HR-wereld veranderen?12/12/19 - 06:58 Moet je altijd een eindejaarspremie betalen?28/11/19 - 06:27 Neem alle vakantiedagen op!

Blog

16/07/20 - 06:53 Naar een kwaliteitslabel voor het thuiskantoor11/06/20 - 06:54 Een inclusieve mentaliteit opbouwen in je team, hoe doe je dat?28/05/20 - 06:39 Waarom inzetten op gelijk loon voor mannen en vrouwen niet genoeg is16/01/20 - 06:32 Waarom op de toppen van je tenen staan, pijn doet05/12/19 - 06:24 Van mentor of coach naar bron van inspiratie en energie03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn

Jobhop

14/10/20 - 21:53 Jobhop: Kurt Van Raemdonck14/10/20 - 21:47 Jobhop: Claudia Baes14/10/20 - 21:42 Jobhop: Dieter Hinnens01/10/20 - 06:42 Ann Cattelain wordt CEO van Federgon30/09/20 - 16:57 Jobhop: Caroline Aelvoet30/09/20 - 16:55 Jobhop: Floriane Thomas30/09/20 - 16:52 Jobhop: Peter Van Ostaeyen16/09/20 - 18:44 Jobhop: Els Debaere16/09/20 - 18:40 Jobhop: Tom Verstraete16/09/20 - 18:31 Jobhop: Stephanie Timmermans

Events

12/01/21 - 11:04 Vooringenomenheid, een sluipend gif26/11/20 - 11:52 PMClub: Geen angst voor angst01/10/20 - 09:40 HR, Leadership and Sustainability17/09/20 - 16:06 CSR Professional of the Year 202009/09/20 - 12:51 In hoeverre heeft Covid-19 de Leider besmet? (PMClub)15/04/20 - 15:19 PMC-webinar: Arbeidsmarkt tijdens en na covid-19-periode05/03/20 - 11:40 HR Gala05/03/20 - 11:38 Integraal Talentbeheer01/12/19 - 10:35 Creëren we duurzame jobs tegen 2030?03/09/19 - 13:44 2030: a Work Space Odyssey met Fons Leroy

Dossiers

09/10/20 - 05:14 HR GETOETST18/06/20 - 07:46 Dossier: Ontslag29/03/20 - 15:31 Learning & Development12/12/19 - 06:45 DOSSIER: Individualiseren07/11/19 - 06:37 Human Capital in een tijd van contradicties17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype