Vijf tips om van thuiswerken een blijver te maken

HR GETOETST - De mond loopt over waar het hart vol van is: thuiswerken. Wat we nog niet zo lang geleden beschouwden als een manier van werken voor de verre toekomst, is plots brandend actueel en heel reëel. Of thuiswerken ‘here to stay’ is? Wel als je je baseert op volgende vijf tips.

thuiswerken1. Maak je medewerkers ‘digital savvy’

De tools zijn er, maar worden vaak onvoldoende gekaderd. En wat je absoluut wil vermijden is dat je medewerkers het gevoel hebben dat ze aan hun lot worden overgelaten. Nu iedereen thuiswerkt, is de nood aan context hoger. Want laten we een kat een kat noemen: niet elke werknemer stamt uit het digitale tijdperk. Millennials hebben dan wel makkelijk spreken, sommige medewerkers hebben nu eenmaal iets meer ondersteuning nodig.

Zorg er dan ook voor dat deze mensen de nodige hulp krijgen, zodat ze vlot in contact kunnen blijven met collega’s. Voorzie opleidingen en stimuleer hen om ook buiten de werkuren digitale tools te gebruiken. Zo raken ze er vertrouwd mee.

2. Laat thuiswerken aansluiten bij de cultuur en waarden van je onderneming

Het grootste struikelblok van thuiswerken is niet zozeer de technologie, maar wel de cultuur binnen de organisatie. In dit tijdperk van flexibele werkafspraken wordt het steeds belangrijker om ook voor de werkplekken ‘buiten kantoor’ een positieve bedrijfscultuur creëren. Ga daarom aan de slag met je bedrijfscultuur als een instrument voor de ondersteuning van werken vanop afstand.

3. Creëer een draagvlak voor thuiswerk

Thuiswerken biedt voordelen, zoals een betere productiviteit van werknemers, maar behoeft wel een duidelijke omkadering. Anders dreigt het algauw ‘in het honderd’ te lopen. Wil je iedereen meekrijgen in deze nieuwe manier van werken? Creëer dan een draagvlak voor thuiswerk door expliciete afspraken te maken rond werktijden, welzijn, enzoverder. Ga er niet zomaar vanuit dat iedereen op de hoogte is – een heldere communicatie is op de digitale werkvloer eens zo belangrijk.

4. Heb respect voor de work-life balance van je medewerkers

De ene werknemer is een rasechte ‘separator’ en houdt werk en privé graag gescheiden, de andere is een ‘integrator’ pur sang en vindt het helemaal oké dat werk en privé door elkaar lopen. De meeste mensen zijn van nature separators, en hebben nood aan een strikte scheiding. Deze scheiding dreigt door het thuiswerken te vervagen. Heb hier als werkgever of leidinggevende oog voor, door het welzijn van je medewerkers nauw te monitoren.

5. Bewaak de (informele) band tussen collega’s

De virtuele boog kan niet altijd gespannen staan: ook als je thuiswerkt zijn collega’s belangrijk en zullen je medewerkers moeten samenwerken. Maak een luchtige WhatsApp-groep, organiseer online borrels, plan regelmatig een video-overleg in… Er zijn genoeg tools en mogelijkheden om het vanop afstand gezellig te maken.

Als werkgever is het je plicht om in interactie te gaan met je mensen, en ervoor te zorgen dat het contact niet verwatert. Geef het goede voorbeeld door zelf initiatief te nemen: check regelmatig hoe het met je mensen gaat. Laat hen weten dat ze bij jou terechtkunnen. Zo verlaag je de virtuele drempel, en zullen ze er sneller overheen wandelen.

Van jouw thuiswerkbeleid een blijver maken?

Kies een thuiswerkpack van Acerta of schrijf je in voor het open hr-labo over thuiswerken.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'HR GETOETST'.
Publicatiedatum: 17/09/2020 - 06:40
Auteur: Partnercontent

HRM

14/10/20 - 22:20 Vrijwillig outplacement opent ook deuren voor werkgever14/10/20 - 22:15 Pijn bij belangrijkste oorzaken langdurig ziekteverzuim01/10/20 - 07:37 Coronacrisis: helft promoties zonder salarisverhoging24/09/20 - 06:48 Zitten je werknemers ook thuis op de juiste stoel?24/09/20 - 06:45 Kind in quarantaine. Wat nu?02/09/20 - 22:06 Eerste vrachtwagen voor opleiding mensen met beperking02/09/20 - 21:27 Op zoek naar evenwicht in de arbeidsmarkt20/08/20 - 07:04 Praktische gids rond telewerken16/07/20 - 06:54 Je werknemers op vakantie in eigen land? De fiets biedt mogelijkheden02/07/20 - 08:33 Welke nieuwe maatregelen hebben een impact op je organisatie?

Arbeidsmarkt & -beleid

14/10/20 - 22:16 Minder extralegale voordelen maar lagere heffing op loon01/10/20 - 07:38 Arbeidsmarkt staat stil: minder aanwervingen, minder ontslagen17/09/20 - 06:43 Hoe kijkt de werkwereld naar Covid-19?17/09/20 - 06:32 Artificiële intelligentie voorspelt welke jobs jij interessant vindt02/09/20 - 21:52 Studentenjobs herstellen van coronaschok20/08/20 - 07:12 We zijn minder fan van opleidingscheques06/08/20 - 06:44 Minder vacatures, kleinere looneisen? Nee hoor!02/07/20 - 12:01 Vormingsfonds voor Uitzendkrachten wordt Travi02/07/20 - 09:10 Jongeren zoeken sneller naar job door coronacrisis11/06/20 - 06:26 Verder studeren? Niet twijfelen

Leiderschap

01/10/20 - 07:10 Werkgevers en klanten beslissen wanneer er gewerkt wordt24/09/20 - 06:36 Knappe collega's, we moeten ze niet14/05/20 - 06:39 Mag ik nog de lift nemen?16/04/20 - 08:53 Ruim 2 op de 3 collega’s zijn ook vrienden12/03/20 - 07:01 Wil je digitale transformatie? Zorg dan voor leiderschap25/02/20 - 09:12 Caroline Pauwels (VUB) is CSR Professional of the Year 201905/02/20 - 21:42 Dikke maatjes met je baas?23/01/20 - 14:52 Ondernemend gedrag kan je leren23/01/20 - 13:10 Wie wordt CSR Professional of the Year 2019?23/01/20 - 11:30 Finalist CSR Professional of the Year 2019: Greet Vanderheyden

Juridisch

20/08/20 - 07:23 Tijdelijke of economische werkloosheid: wat zijn de voorwaarden?06/08/20 - 06:54 De consumptiecheque van A tot Z16/07/20 - 06:55 Het corona-tijdskrediet: iets voor jouw medewerkers?15/07/20 - 18:43 Tijdelijke werkloosheid vanaf september: zo ben je mee30/01/20 - 10:30 Onbeperkt verlof geven, mag dat?23/01/20 - 14:49 Zal technologie de HR-wereld veranderen?12/12/19 - 06:58 Moet je altijd een eindejaarspremie betalen?28/11/19 - 06:27 Neem alle vakantiedagen op!14/11/19 - 06:42 Ben je écht ziek of gespeeld?07/11/19 - 06:47 Leren en werken? Wat zeggen de regionale regeerakkoorden

Blog

16/07/20 - 06:53 Naar een kwaliteitslabel voor het thuiskantoor11/06/20 - 06:54 Een inclusieve mentaliteit opbouwen in je team, hoe doe je dat?28/05/20 - 06:39 Waarom inzetten op gelijk loon voor mannen en vrouwen niet genoeg is16/01/20 - 06:32 Waarom op de toppen van je tenen staan, pijn doet05/12/19 - 06:24 Van mentor of coach naar bron van inspiratie en energie03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn

Jobhop

14/10/20 - 21:53 Jobhop: Kurt Van Raemdonck14/10/20 - 21:47 Jobhop: Claudia Baes14/10/20 - 21:42 Jobhop: Dieter Hinnens01/10/20 - 06:42 Ann Cattelain wordt CEO van Federgon30/09/20 - 16:57 Jobhop: Caroline Aelvoet30/09/20 - 16:55 Jobhop: Floriane Thomas30/09/20 - 16:52 Jobhop: Peter Van Ostaeyen16/09/20 - 18:44 Jobhop: Els Debaere16/09/20 - 18:40 Jobhop: Tom Verstraete16/09/20 - 18:31 Jobhop: Stephanie Timmermans

Events

01/10/20 - 09:40 HR, Leadership and Sustainability17/09/20 - 16:06 CSR Professional of the Year 202009/09/20 - 12:51 In hoeverre heeft Covid-19 de Leider besmet? (PMClub)15/04/20 - 15:19 PMC-webinar: Arbeidsmarkt tijdens en na covid-19-periode05/03/20 - 11:40 HR Gala05/03/20 - 11:38 Integraal Talentbeheer01/12/19 - 10:35 Creëren we duurzame jobs tegen 2030?03/09/19 - 13:44 2030: a Work Space Odyssey met Fons Leroy05/06/19 - 12:31 COME IN Award05/06/19 - 12:05 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen'

Dossiers

18/06/20 - 07:46 Dossier: Ontslag09/01/20 - 05:14 HR GETOETST12/12/19 - 06:45 DOSSIER: Individualiseren07/11/19 - 06:37 Human Capital in een tijd van contradicties17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching