Onboarding. Wie verwelkomt de nieuwkomer?
We zeggen vriendelijk goeiedag maar in welke bedrijven worden nieuwe medewerkers uitgebreid ontvangen en wegwijs gemaakt? “De manier van onboarden is verre van perfect”, aldus prof. Dirk Buyens.
Onboarding, ofwel de procedure voor het integreren van een nieuwe werknemer in een organisatie, is het trendstadium voorbij en heeft een duidelijke plaats in het vocabulaire van HR-professionals verworven. En toch, ondanks dat dit zo'n prominente functie met zo veel duidelijke zakelijke voordelen heeft, schieten veel organisatorische integratieprocedures tekort op het gebied van onboarding.
Volgens prof. Dr. Dirk Buyens (Vlerick Business School) is de manier van onboarden verre van perfect. Hij deed, samen met zijn team en met softwareleverancier Talmundo, onderzoek naar de verwachtingen versus de realiteit van HR-onboarding in Europa. Kernvraag van de studie: wat hebben nieuwe werknemers het meest nodig wanneer zij aan een baan beginnen?
Belangrijk maar vergeten
"Alle HR-professionals die deelnamen aan de studie waren van mening dat onboarding ongelofelijk belangrijk is en toch heeft 34% van de werknemers een dergelijk programma nog nooit in hun organisatie gezien."
Hoe pakten Telenet en Nike het aan?
|
Bovendien bevestigde de studie dat, als er onboardingprocedures binnen een organisatie aanwezig zijn, zij het resultaat lijken te zijn van aannames door HR, die niet altijd aansluiten bij de feitelijke ervaring van de werknemer.
Nog even wachten op een laptop
Verrassend was dat 40% van de werknemers niet het absolute minimum aan ondersteuning kreeg dat was vereist om aan hun nieuwe baan te beginnen. Nog straffer: voor 43% duurde het meer dan een week voordat zij beschikten over de basisbenodigdheden en -hulpmiddelen voor hun werkplek.
Wetende dat het succes van nieuwe werknemers vóór hun eerste dag begint en veel verder gaat dan de eerste week in de baan, is het voor HR-professionals van het grootste belang om hun pre- en onboardingproject weer op de rails te krijgen.
Haast en spoed…
Meer over onboarding!
|
Bovendien is er ook nog de gerapporteerde kwestie van een gehaaste onboardingprocedure. 52% van de werknemers verklaarde dat hun integratieperiode na de eerste maand in de baan over was, ondanks het feit dat 48% van de HR-professionals het belang van voortdurende onboarding gedurende ten minste de eerste drie maanden bij een nieuw bedrijf begrijpt.
Het spreekt vanzelf dat het uitzoeken van de discrepanties tussen de visie op onboarding van HR-professionals en nieuwe werknemers de eerste stap is in het tot stand brengen van een goede onboardingprocedure. "Bedrijven dienen te luisteren naar wat hun nieuwe werknemers nodig hebben, nuttige oplossingen te implementeren, mogelijkheden voor terugkoppeling te creëren en hun onboardingaanbod doorlopend te blijven verbeteren," besluit Stijn De Groef, CEO van Talmundo.
HRM – arbeidsmarkt – duurzaam werken