Wat recruitment kan leren van e-commerce

DOSSIER RECRUITMENT ANALYTICS - Data zijn de brandstof voor e-commerce. Jan Teerlinck, vice-president van Selligent, toont de enorme impact van big data en analytics op klantenwerving en –binding, kosten en verkoop via de case van Zalando. Deze online winkel zet sterk in om op een gepersonaliseerde manier met klanten te communiceren. Kunnen we die aanpak vertalen naar het rekruteringsproces?

Jan Teerlinck - SelligentCentraal staat de gepersonaliseerde manier waarop bedrijven communiceren met hun klanten, of bij rekrutering met kandidaten. Grote e-commercebedrijven als Zalando, bol.com, Coolblue… staan hierin erg sterk maar Jan Teerlinck benadrukt onmiddellijk: “De reden waarom deze bedrijven goed zijn in gepersonaliseerde communicatie is dat ze geen keuze hebben. Elk cijfertje achter de komma dat naar boven gaat, staat voor miljoenen euro’s.” Of bij rekrutering: elke kandidaat telt op een krappe arbeidsmarkt.

Data slapen nooit

De online kleding- en schoenenwinkel weet precies hoeveel keer zijn site wordt bezocht (2,5 miljard keer per jaar), hoeveel bezoeken resulteren in een aankoop (2,76%) en wat de gemiddelde waarde is (64,5 euro). Een gemiddelde actieve klant koopt 3,9 keer per jaar. “Aan elk van deze KPI’s kunnen we iets doen als we metrics goed inzetten.

Stel dat we de kosten met 10% kunnen laten dalen? “Dat is realistisch. Vorig jaar daalden de kosten met 9% tegenover 2016.” Als het gemiddeld aantal aankopen per klant met 10% toeneemt (vorig jaar steeg dit met 12%), dan spreken we over een groei van 581 miljoen euro! Het aantal sitebezoeken met 20% opdrijven levert 890 miljoen euro op. Enzovoort. Hoe doet Zalando dat? “Als Zalando de data-analyseoefening heel goed doet, dan kan het de omzetgroei zeer goed voorspellen”, aldus Jan Teerlinck.

Het is dezelfde redenering waarop ook recruitment analytics steunt. Op grote schaal de juiste data verzamelen: aantal bezoekers van een online vacature via welk kanaal, aandeel dat een vacature openklikt, aandeel dat effectief het sollicitatieformulier invult en doorstuurt, drempels (waar in het proces haken kandidaten af), etc. Met deze gegevens kan men aan de slag om te analyseren en het rekruteringsproces te optimaliseren: de juiste kanalen op het juiste moment voor de juiste functie inzetten, drempels wegwerken,…  

Zo blijkt uit onderzoek van HRlinkIT dat amper 10% van alle kandidaten die een vacature bekijken, ook effectief solliciteert. Op mobiele apparaten is dit zelfs maar 4,7%. Jobsites zijn bij uitstek het kanaal waaruit de meeste kandidaten gehaald worden. Op zich niet vreemd gezien ook daar mensen die actief op zoek zijn naar een job rondsurfen. Maar paid search en de sociale media groeiden vorige jaar sterk aan en zijn belangrijke kanalen om ook de latente werkzoekende te bereiken. (Lees ook: Hoe effectief is je rekruteringsproces? ).

Een andere aanpak voor bestaande en nieuwe klanten

Welke disciplines gaan met analytics aan de slag?

  • Enerzijds zijn er mensen die zich bezighouden met de bestaande klanten. Ze zorgen ervoor dat deze klanten vaker kopen, een groter bedrag uitgeven, de optimale klantenervaring hebben…
  • Anderzijds zorgt een tweede groep voor voldoende instroom. Ze brengen nieuwe bezoekers aan die dan naar de eerste groep (klanten) kunnen doorstromen. “In deze tweede groep is de voorbije vijf-zes jaar een grote evolutie gebeurd.”

Hoe belangrijk is mobiel?

50% van de aankopen bij Zalando gebeurt via smartphone. Een responsive website is dus een must.” Dit geldt evenzeer in recruitment, waar solliciteren via smartphone of tablet een stuk lastiger lijkt dan via pc. Dat kan je concluderen uit de cijfers van HRlinkIT: een op drie bezoekers van vacature-advertenties komt online via mobile devices. Dit aandeel zakt naar een kwart bij de volgende stap waarbij de bezoekers de advertentie openen en naar 15% van alle uiteindelijke sollicitanten die de hele online procedure doorlopen. Hier is duidelijk nog werk aan de winkel.

Beide disciplines zijn data-driven. Via een verregaand verzamelen van gegevens en grondige analyse en interpretatie weet Zalando wie de ‘juiste’ klant is, welke producten het aan wie moet aanbieden, via welk kanaal en wanneer. Cfr in HR: de juiste medewerker op de juiste plaats krijgen. In de rekruteringswereld komt ongeveer een op twee kandidaten uit de eigen database, blijkt uit het HRlinkIT-onderzoek. 16% komt via een instroom uit de online kanalen waar men de vacatures post en 36% uit de zoektocht in externe databases.

Deze analyses gebeuren op drie niveaus. Het niveau van:

  1. Klant. Analyse van de klantengegevens: wie is de ‘juiste’ klant;
  2. Product: hoe vindt een klant zo snel mogelijk het juiste product waarin hij geïnteresseerd is;
  3. Journey (wordt nu erg veel op gewerkt): het juiste moment en het juiste kanaal vinden om je klant te bereiken.

E-commerce-bedrijven werken met ‘customer segmentation’ waarbij klanten op basis van hun profiel (gebaseerd op de verzamelde data) worden onderverdeeld in groepen. Groepen worden op een verschillende manier benaderd om hen verder in de verkoopflow te krijgen (sitebezoeker -> eerste aankoop -> herhaalde aankopen -> trouwe klant).

Beleving staat centraal, niet de aankoop

“De achterliggende idee achter deze gepersonaliseerde benadering is dat je ervoor moet zorgen dat klanten graag naar je site terugkomen. Als de customer experience goed zit, als de klant snel vindt wat hij nodig heeft, dan volgt de rest wel. De focus ligt dus niet zozeer op het verkopen zelf, maar wel op de beleving van de klant.”

Jan Teerlinck geeft een voorbeeld van customer journey mapping bij het Duits bedrijf Daily Deal. Uit analyse weet men daar dat wanneer een klant zich registreert én een eerste aankoop doet binnen de 30 dagen, de kans x% is dat die persoon een vaste klant wordt en doorgroeit naar het topklantensegment. Doet hij binnen de drie maanden een aankoop, dan is de kans nog y%. Dat is pure analyse. “Het komt erop aan om die analyse te vertalen naar de praktijk.” Daily Deal doet er alles aan om een nieuw geregistreerde snel te doen kopen, voor die dag 30. Bijvoorbeeld door 10 dagen na registratie zonder aankoop, een mail te sturen met een kortingbon. Nog geen aankoop? Een week later volgt een nog grotere korting.

De aanbiedingen in de mails zijn ook afgestemd op de voorkeuren van de persoon.

Conclusie
  • Data vormen de voedingsbron van e-commerce
  • Beslissingen worden enkel genomen op basis van data
  • Artificiële intelligentie zal de mogelijkheden nog stevig vergroten.

De voorbeelden uit de e-commercewereld doen dromen van mogelijkheden binnen het hele rekruteringsbeleid. Een soortgelijke aanpak binnen rekrutering zou het aantal kandidaten flink opdrijven, de kwaliteit verbeteren en de inzet van middelen optimaliseren. Wat houdt ons nog tegen? Meer zelfs: hebben we nog de keuze om af te wachten?

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'Recruitment analytics'.
Publicatiedatum: 24/05/2018 - 07:30
Auteur: Katleen Weytjens

HRM

17/01/19 - 07:01 CxO for 1 week17/01/19 - 06:55 3 tips om je evaluatiesysteem te upgraden16/01/19 - 17:00 Hoeveel houden we nog van onze bedrijfswagen?09/01/19 - 20:44 De 8 meest gelezen artikels van 201809/01/19 - 18:51 Welke HR-trends kleuren 2019?19/12/18 - 20:02 Lagere functie en lager loon? Nee, bedankt13/12/18 - 06:59 Familiehulp: creatief in talent06/12/18 - 06:43 Hoog tijd voor actie, HR!06/12/18 - 06:42 Horen we nog bij elkaar?29/11/18 - 06:53 6 tips om meer introverten aan te werven

Arbeidsmarkt & -beleid

10/01/19 - 07:14 No jobs19/12/18 - 18:45 Maar hij spreekt geen Nederlands…19/12/18 - 14:11 Thomas More zoekt partnerbedrijven (voor vaste relatie)13/12/18 - 06:30 Demografiefonds chemie zet duurzame loopbanen vast op agenda12/12/18 - 21:54 Hoe leergierig ben jij?11/12/18 - 16:12 Evenementensector verschaft werk aan meer dan 80.000 mensen28/11/18 - 20:19 Deze landen weten het best talent aan te trekken en behouden28/11/18 - 19:50 Eens freelancer, altijd freelancer22/11/18 - 06:59 “HR-dienstverlening is een antwoord op koorts op arbeidsmarkt”22/11/18 - 06:17 Belgen zoeken job in buitenland… op feestdagen

Leiderschap

13/12/18 - 07:00 Duurzaam ondernemen: een fulltime job?05/12/18 - 14:45 Award Inclusieve Onderneming voor ‘vluchtelingenbedrijf’28/11/18 - 14:29 Deskundige jury zkt. CSR Professional of the Year 201821/11/18 - 10:04 “Een titel als CSR Professional of the Year opent deuren”08/11/18 - 07:30 GDPR naleven: geen onmogelijke opdracht08/11/18 - 07:20 Nomineer nu de CSR Professional of the Year 2018!07/11/18 - 16:35 Zelfsturende teams, zijn we er klaar voor?25/10/18 - 07:27 Een kompas, lichtbakens en de sherpa25/09/18 - 07:37 Vergroot je netwerk … in de fitness05/09/18 - 13:55 Hoe word je CEO?

Juridisch

16/01/19 - 15:38 Uitzendarbeid nu ook voor federale overheidsdiensten10/01/19 - 06:25 Met bedrijfsgsm bellen naar astrolijnen, mag dat?20/12/18 - 06:12 Slecht weer kan arbeidsovereenkomst ‘bevriezen’06/12/18 - 07:05 Verboden te werken op feestdagen?05/12/18 - 20:43 Taxshift verhoogt nettoloon met minimum 36 euro22/11/18 - 06:55 Einde arbeidsrelatie geeft geen garantie op werkloosheidsuitkering08/11/18 - 06:34 Kan je de functie van een werknemer zomaar veranderen?18/10/18 - 07:22 Bonus: Hoe kan je voordelig belonen voor collectief lager verzuim?04/10/18 - 07:56 Stap je over naar de concurrent? Opletten!20/09/18 - 06:46 Kosten eigen aan werkgever, hoe zit dat weer?

Blog

20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril

Jobhop

16/01/19 - 17:39 Jobhop: Emma Braeye16/01/19 - 17:31 Jobhop: Jolyn Gelens16/01/19 - 17:28 Jobhop: Elke Pringels16/01/19 - 16:48 Jobhop: Erik Debackere09/01/19 - 21:15 Jobhop: Michelle Van Looy09/01/19 - 21:11 Jobhop: The Tipping Point09/01/19 - 21:01 Jobhop: Christophe Vanden Eede09/01/19 - 19:31 Jobhop: Filip Baptist19/12/18 - 19:49 Jobhop: Veerle Hanssens19/12/18 - 19:43 Jobhop: Roeland Broeckaert

Events

08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year24/10/18 - 23:04 HRM Inspiration Day 2018 - WIN GRATIS INKOM!04/10/18 - 15:21 Iedereen coachee07/06/18 - 16:18 HR-GALA 2018, met voorprogramma MOBILITEIT11/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.0

Dossiers

06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching12/10/18 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk07/06/18 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken