Mannen van veertig achter het stuur

De gemiddelde bestuurder van een bedrijfswagen is een mannelijke bediende van rond de veertig jaar, met meer dan 15 jaar anciënniteit en een loon van boven de 70.000 euro. Vrouwen zijn aan een voorzichtige opmars bezig.

Volgens de derde Acerta-mobiliteitsbarometer had einde 2017 19,5% van de bedienden een bedrijfswagen. Dat is 10% meer dan het jaar ervoor. Acerta verklaart deze stijging door twee aspecten: enerzijds blijft de firmawagen een interessant verloningselement in de strijd om het schaarse talent. Anderzijds nemen werkgevers de firmawagen bewust op in de cafetariaplannen en maken werknemers graag gebruik van de mogelijkheid om een deel van het loon om te zetten in een auto.

Ook vrouwen willen een bedrijfswagen

Liefst 34% van de mannelijke bedienden rijdt met een wagen van de firma rond (cataloguswaarde gemiddeld 40.000 euro) tegenover amper 10% van de vrouwelijke collega’s. Hun aandeel steeg echter met 16%.

Ook bij de arbeiders is er stijgende populariteit van een extra 29% onder de mannelijke arbeiders. Toch heeft amper 1,9% van deze werknemersgroep een bedrijfswagen. Bij vrouwelijke arbeiders is het helemaal een rariteit: 0,3%. Naarmate het inkomen stijgt neemt ook het aandeel mensen met een bedrijfswagen toe. Met een inkomen tussen de 40.000 en 50.000 euro rijdt een kwart met een bedrijfswagen. In de inkomenklasse van 75.000 tot 100.000 heeft driekwart een auto van het bedrijf.

In Waals-Brabant is de bedrijfswagen het meest populair als verloningselement. 31% van de bedienden heeft daar een bedrijfswagen, tegenover het Belgische gemiddelde van 19,5%. De Vlaamse provincies en Namen zitten allemaal iets onder het nationale gemiddelde, de andere Waalse provincies er iets boven.

Afstanden blijven beperkt

De gemiddelde afstand die een werknemer met een bedrijfswagen naar het werk aflegt bleef de voorbije zes jaar constant op een 31 kilometer enkel. Ter vergelijking: met de fiets bollen we gemiddeld 8,12 km naar het werk, een stijging met 4% tegenover 2012.

Hoewel de schadelijke effecten van diesel deze dagen niet uit het nieuws te weren zijn, nemen dieselwagens nog steeds het gros van de bedrijfswagens voor hun rekening (91%). Het aandeel bezinewagens steeg het voorbije jaar wel met 42% maar ze maken nog steeds geen 5% van het wagenpark uit. Het aandeel wagens op elektriciteit of gas is helemaal te verwaarlozen met respectievelijk 0,3% en 0,2%.

Tot slot neemt de cataloguswaarde van de bedrijfswagens elk jaar met 2% toe. Met werknemers die gemiddeld vier tot vijf jaar met een bedrijfswagen rijden, kost dus elke nieuwe bedrijfswagen een 10% meer dan zijn voorganger.

Publicatiedatum: 03/04/2018 - 06:36

HRM

05/07/18 - 06:24 Weet jij welk talent je in huis hebt?04/07/18 - 20:53 12% rijdt nooit met bedrijfswagen naar het werk04/07/18 - 19:32 De waarheid van de sollicitant28/06/18 - 06:05 Welzijn: bouwen aan duurzame inzetbaarheid27/06/18 - 19:29 Aziatische steden zijn duurste voor expats27/06/18 - 18:16 Rotmobieltje!21/06/18 - 06:21 Flexibel loon voor sterker werk21/06/18 - 06:21 Hoe sterk of zwak is het cafetariaplan?07/06/18 - 09:42 WK-gekte: Belgen blijven nuchter06/06/18 - 21:58 Zet jij CSR in om talent aan te trekken?

Arbeidsmarkt & -beleid

11/07/18 - 10:12 De dienstenchequesector, een succesverhaal?11/07/18 - 10:08 Federgon dringt aan op verder optimaliseren dienstenchequesysteem11/07/18 - 09:18 Individuele beroepsopleiding IBO wordt kosteloos04/07/18 - 19:17 Vlaamse werkloosheid daalt al bijna drie jaar25/06/18 - 19:12 Studenten willen nog meer werken21/06/18 - 06:29 Zoeken naar de '&' in oplossingen19/06/18 - 07:29 Belg verandert van job voor carrière of mobiliteit18/06/18 - 17:41 Werkgevers twijfelen meer over VDAB-kandidaten14/06/18 - 06:28 Ook arbeidsorganisatie en -relaties voelen effecten van digitalisering14/06/18 - 06:27 Digitalisering: uitdagingen worden opportuniteiten

Leiderschap

13/06/18 - 19:23 Persoonlijkheid leidinggevende mannen en vrouwen verschilt nauwelijks07/06/18 - 06:34 De feiten, niets dan de feiten28/05/18 - 08:45 Het is de schuld van het schuldgevoel23/05/18 - 10:24 Kantoorhond verjaagt stress15/05/18 - 06:19 Dansen met collega’s27/04/18 - 12:47 Tijd geven aan de maatschappij26/04/18 - 07:44 “Wat weet jij van water? Je bent een vis”25/04/18 - 16:31 Belg heeft veel autonomie, weinig inspraak23/04/18 - 15:51 Je bent succesvol, waarom werk je dan nog zo hard?05/04/18 - 06:24 Positief roddelen

Juridisch

12/07/18 - 06:14 Wat als je werknemer bedrijfsgeheimen doorvertelt?05/07/18 - 05:54 Flexibel ouderschapsverlof wordt mogelijk28/06/18 - 06:55 Wat als je werknemer in de politiek gaat?14/06/18 - 06:48 Moet je een ontslag altijd motiveren?31/05/18 - 06:23 Moet de zieke werknemer zijn bedrijfswagen inleveren?17/05/18 - 07:18 Wanneer betaal je de verbrekingsvergoeding?03/05/18 - 06:45 Ooit vakantiegeld fout uitbetaald? Lees even dit…19/04/18 - 07:04 Onterecht afwezig, (geen) reden tot ontslag05/04/18 - 07:17 Een werknemer maakt een fout: wie betaalt de schade?22/03/18 - 07:26 Hoe eerlijk moet een sollicitant zijn?

Blog

20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut

Jobhop

21/06/18 - 08:02 Jobhop: Diederik Van Noten21/06/18 - 07:52 Jobhop: Kristof Van den Elsen20/06/18 - 18:27 Jobhop: Fons Leroy20/06/18 - 18:24 Jobhop: Karel Van Eetvelt30/05/18 - 21:16 Jobhop: Peter Samyn30/05/18 - 21:12 Jobhop: Marc De Boom30/05/18 - 12:06 Jobhop: Tony Verlinden30/05/18 - 11:53 Jobhop: Bart Buysse17/05/18 - 08:24 Jobhop: Johan Browaeys17/05/18 - 08:18 Jobhop: Olivier Valentin

Events

07/06/18 - 16:18 HR-Gala 201811/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.019/10/17 - 11:35 CSR Professional of the Year - GRATIS TICKETS voor WisKeys-lezers19/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO10011/09/17 - 12:59 The future of HR: employee engagement is key

Dossiers

06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype07/12/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging12/10/17 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen