En toen liep het mis! Interne communicatie.

Zet mensen bij elkaar die over hun werk willen spreken. Vrij snel zal het over interne communicatie gaan. Liep er iets fout, het lag aan de communicatie. Het is niet omdat medewerkers met elkaar mailen, bellen, of in het beste geval nog met elkaar spreken dat de uitwisseling van woorden en zinnen ook leidt tot het resultaat dat ze met hun onderling communiceren willen bereiken.

Pop-upschrijver: Luc Elen, HR Added Innovation

Zet leden van een directiecomité samen en vraag hen hoe de interne communicatie volgens hen in hun bedrijf verloopt. De kans is groot dat elk directielid een eigen interpretatie heeft over hoe de zaken nu best binnen hun directie gecommuniceerd worden.

Op zich is daar niets mis mee. Elke directie, elke afdeling kan specifieke karaktertrekken hebben die een specifieke communicatie verantwoorden. Als een specifiek maken van communicaties ertoe bijdraagt dat de communicaties ook leiden tot het te bereiken resultaat, zoveel te beter.

De realiteit is anders. Hoe goed organisaties ook hun best doen om goede afspraken te maken, in de praktijk begrijpt niet iedereen hetzelfde bij een boodschap die nochtans voor iedereen hetzelfde lijkt te zijn. Opvallend is dat iedereen wel weet dat interne communicatie belangrijk is. Opvallend is dat er binnen heel wat bedrijven geen afspraken bestaan om te garanderen dat een bepaalde beslissing, een project, of een gewone mededeling op juiste manier door de hele organisatie begrepen wordt.

Beleid van gezond verstand leidt tot verwarring

Een allesomvattende verklaring voor het tekortschieten van interne communicatie is er niet. Wat wel duidelijk is dat in die bedrijven, of bij die projecten, waarbij er een structuur bestaat om een doorstroming van communicatie te garanderen, dat die bedrijven of die projecten een veel grotere kans op succes hebben. Je zou kunnen zeggen dat die projecten waar de afspraken over communicatie gestructureerd zijn, projecten zijn waar de kans op succes erg hoog is.

Is de interne communicatie gebaseerd op het gezond verstand en steekt er eigenlijk geen structuur of methodologie achter, dan leidt dit beleid van gezond verstand tot verwarring. De verklaring hiervoor is simpel: wat het gezond verstand zegt voor A geldt niet als gezond verstand voor B.

En de sociale media dan?

Luc Elen

Interne communicatie, een handleiding

Boekscout.nl

2017

193 blz., €20,99

Sociale media maken dat communicaties veel sneller doorheen een hele organisatie kunnen stromen op een informele, misschien zelfs wat chaotische manier. Je kan nu eenmaal niet weten welke informele netwerken er zijn van medewerkers die onder elkaar berichten uitwisselen. Dit leidt tot informatiestromen waarvan niemand weet wat nu juist is en wat niet.

Sociale media bevestigen juist meer de noodzaak dat er een structuur bestaat waarlangs interne communicatie doorheen een organisatie gesluisd kan worden. Interne communicaties dus, waarvan de medewerkers weten dat ze via die bepaalde weg inhoudelijk correct zijn.

Check!

Daarom: interne communicatie gaat het best gepaard met het juist koppelen van zowel de structuur van een organisatie met de praktische organisatie van de communicatie en de persoonlijke uitwisseling van interne communicatie. Interne communicatie dubbelchecken en verschillende lagen van de organisatie stapsgewijs betrekken draagt ertoe bij dat een interne communicatie bij de juiste mensen terecht komt en dat er gecheckt wordt of de communicatie ook op een eenduidige manier begrepen wordt. Dit alles in de hoop dat het niet meer misloopt, of dat het alleszins tijdig wordt bijgestuurd.

Publicatiedatum: 18/01/2018 - 07:22

HRM

20/09/18 - 06:37 Is thuiswerken een beloning of straf?12/09/18 - 15:43 Demografiefonds: werkbaar werk voor 45.000 in chemie11/09/18 - 07:12 Kritiek op coworking06/09/18 - 06:17 Loopbaanbeleid in bedrijven? Stand van zaken06/09/18 - 06:17 Een leven lang je loopbaan plannen05/07/18 - 06:24 Weet jij welk talent je in huis hebt?04/07/18 - 20:53 12% rijdt nooit met bedrijfswagen naar het werk04/07/18 - 19:32 De waarheid van de sollicitant28/06/18 - 06:05 Welzijn: bouwen aan duurzame inzetbaarheid27/06/18 - 19:29 Aziatische steden zijn duurste voor expats

Arbeidsmarkt & -beleid

20/09/18 - 07:10 “Talent, dat heb ik niet…”17/09/18 - 17:22 Taal is een competentie, geen voorwaarde13/09/18 - 06:13 Naar nieuwe (flexibele) vormen van werk12/09/18 - 13:55 13% jongeren werkt of studeert niet23/08/18 - 07:20 Vacaturemarkt blijft groeien23/08/18 - 06:30 We zijn gezond genoeg om langer te werken06/08/18 - 06:42 Internationale werknemers werken ook25/07/18 - 18:59 Regering vindt half miljard euro in jobs25/07/18 - 15:14 Vlaamse ondersteuningspremie nu ook na ernstige ziekte18/07/18 - 13:02 1 op 6 op zoek naar ander werk

Leiderschap

05/09/18 - 13:55 Hoe word je CEO?23/08/18 - 07:25 Je zal voortaan vegetariër zijn08/08/18 - 06:40 Vrouwen zijn klaar voor de top maar is de top klaar voor vrouwen?13/06/18 - 19:23 Persoonlijkheid leidinggevende mannen en vrouwen verschilt nauwelijks07/06/18 - 06:34 De feiten, niets dan de feiten28/05/18 - 08:45 Het is de schuld van het schuldgevoel23/05/18 - 10:24 Kantoorhond verjaagt stress15/05/18 - 06:19 Dansen met collega’s27/04/18 - 12:47 Tijd geven aan de maatschappij26/04/18 - 07:44 “Wat weet jij van water? Je bent een vis”

Juridisch

20/09/18 - 06:46 Kosten eigen aan werkgever, hoe zit dat weer?06/09/18 - 06:20 Weg met de loonkloof!23/08/18 - 07:23 Te laat op het werk, dus geen loon?09/08/18 - 06:36 Was het vrije keuze of keuze onder dwang?26/07/18 - 06:31 Zorg dat aanneming geen verboden terbeschikkingstelling wordt12/07/18 - 06:14 Wat als je werknemer bedrijfsgeheimen doorvertelt?05/07/18 - 05:54 Flexibel ouderschapsverlof wordt mogelijk28/06/18 - 06:55 Wat als je werknemer in de politiek gaat?14/06/18 - 06:48 Moet je een ontslag altijd motiveren?31/05/18 - 06:23 Moet de zieke werknemer zijn bedrijfswagen inleveren?

Blog

20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut

Jobhop

20/09/18 - 07:39 Jobhop: Marco Inglese19/09/18 - 20:00 Jobhop: Joke Renneboog19/09/18 - 20:00 Jobhop: Michelle Van Looy19/09/18 - 20:00 Jobhop: Kadidja De Witte12/09/18 - 18:59 Jobhop: Wim Strickx12/09/18 - 18:00 Jobhop: Joris Vandersteene12/09/18 - 16:48 Jobhop: Eric Van Camp11/09/18 - 14:32 Jobhop: Ann Doucet09/08/18 - 07:01 Jobhop: Vanessa Didden09/08/18 - 07:00 Jobhop: Wouter Van Linden

Events

07/06/18 - 16:18 HR-GALA 2018, met voorprogramma MOBILITEIT11/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.019/10/17 - 11:35 CSR Professional of the Year - GRATIS TICKETS voor WisKeys-lezers19/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO10011/09/17 - 12:59 The future of HR: employee engagement is key

Dossiers

06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype07/12/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging12/10/17 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen