En toen liep het mis! Interne communicatie.

Zet mensen bij elkaar die over hun werk willen spreken. Vrij snel zal het over interne communicatie gaan. Liep er iets fout, het lag aan de communicatie. Het is niet omdat medewerkers met elkaar mailen, bellen, of in het beste geval nog met elkaar spreken dat de uitwisseling van woorden en zinnen ook leidt tot het resultaat dat ze met hun onderling communiceren willen bereiken.

Pop-upschrijver: Luc Elen, HR Added Innovation

Zet leden van een directiecomité samen en vraag hen hoe de interne communicatie volgens hen in hun bedrijf verloopt. De kans is groot dat elk directielid een eigen interpretatie heeft over hoe de zaken nu best binnen hun directie gecommuniceerd worden.

Op zich is daar niets mis mee. Elke directie, elke afdeling kan specifieke karaktertrekken hebben die een specifieke communicatie verantwoorden. Als een specifiek maken van communicaties ertoe bijdraagt dat de communicaties ook leiden tot het te bereiken resultaat, zoveel te beter.

De realiteit is anders. Hoe goed organisaties ook hun best doen om goede afspraken te maken, in de praktijk begrijpt niet iedereen hetzelfde bij een boodschap die nochtans voor iedereen hetzelfde lijkt te zijn. Opvallend is dat iedereen wel weet dat interne communicatie belangrijk is. Opvallend is dat er binnen heel wat bedrijven geen afspraken bestaan om te garanderen dat een bepaalde beslissing, een project, of een gewone mededeling op juiste manier door de hele organisatie begrepen wordt.

Beleid van gezond verstand leidt tot verwarring

Een allesomvattende verklaring voor het tekortschieten van interne communicatie is er niet. Wat wel duidelijk is dat in die bedrijven, of bij die projecten, waarbij er een structuur bestaat om een doorstroming van communicatie te garanderen, dat die bedrijven of die projecten een veel grotere kans op succes hebben. Je zou kunnen zeggen dat die projecten waar de afspraken over communicatie gestructureerd zijn, projecten zijn waar de kans op succes erg hoog is.

Is de interne communicatie gebaseerd op het gezond verstand en steekt er eigenlijk geen structuur of methodologie achter, dan leidt dit beleid van gezond verstand tot verwarring. De verklaring hiervoor is simpel: wat het gezond verstand zegt voor A geldt niet als gezond verstand voor B.

En de sociale media dan?

Luc Elen

Interne communicatie, een handleiding

Boekscout.nl

2017

193 blz., €20,99

Sociale media maken dat communicaties veel sneller doorheen een hele organisatie kunnen stromen op een informele, misschien zelfs wat chaotische manier. Je kan nu eenmaal niet weten welke informele netwerken er zijn van medewerkers die onder elkaar berichten uitwisselen. Dit leidt tot informatiestromen waarvan niemand weet wat nu juist is en wat niet.

Sociale media bevestigen juist meer de noodzaak dat er een structuur bestaat waarlangs interne communicatie doorheen een organisatie gesluisd kan worden. Interne communicaties dus, waarvan de medewerkers weten dat ze via die bepaalde weg inhoudelijk correct zijn.

Check!

Daarom: interne communicatie gaat het best gepaard met het juist koppelen van zowel de structuur van een organisatie met de praktische organisatie van de communicatie en de persoonlijke uitwisseling van interne communicatie. Interne communicatie dubbelchecken en verschillende lagen van de organisatie stapsgewijs betrekken draagt ertoe bij dat een interne communicatie bij de juiste mensen terecht komt en dat er gecheckt wordt of de communicatie ook op een eenduidige manier begrepen wordt. Dit alles in de hoop dat het niet meer misloopt, of dat het alleszins tijdig wordt bijgestuurd.

Publicatiedatum: 18/01/2018 - 07:22

HRM

24/01/18 - 11:41 Online test moet burn-out voorkomen15/01/18 - 15:41 Wat je zegt, kan je je job kosten11/01/18 - 06:20 HR, steward van cultuur en engagement04/01/18 - 11:29 Nieuwsgierig naar het nieuwe HR-jaar?20/12/17 - 11:16 De grootste HR-uitdagingen in 2018-201918/12/17 - 10:30 HR: haat en liefde voor artificiële intelligentie13/12/17 - 19:47 Complexiteitstheorie in een HR-jasje29/11/17 - 10:48 Is GDPR een gevaar voor HR?28/11/17 - 06:54 Cegeka: left brain with a touch of right22/11/17 - 07:10 Werkgevers, stop met loopbaanpaden uitstippelen

Arbeidsmarkt & -beleid

15/02/18 - 18:48 Woord 'quota' uitspreken al voldoende voor dialoog08/02/18 - 06:34 De uitdaging ligt in de platformeconomie01/02/18 - 06:44 Uitzendarbeid: vaste motieven maar dynamische sector31/01/18 - 07:13 Rekruteren achter tralies30/01/18 - 17:42 Verpleegkundige is grootste knelpuntberoep30/01/18 - 17:08 Vlaanderen start met ‘skills strategie’25/01/18 - 06:31 Mexicanen kloppen 65% meer uren dan Duitsers16/01/18 - 15:29 Hoe belangrijk vindt u duurzaamheid? Doe mee aan onderzoek11/01/18 - 06:15 8 jobs die de toekomst zullen doorstaan10/01/18 - 15:54 Pact tegen krapte op de arbeidsmarkt

Leiderschap

14/02/18 - 14:15 WC-rol belangrijker dan vertrouwelijke info07/02/18 - 11:59 Ongestoord doorwerken maakt ons gelukkig07/02/18 - 10:52 Geef ook kmo’s CSR-bloed06/02/18 - 15:17 Is pesten een overroepen of verdoken probleem?30/01/18 - 06:13 Havenbedrijf Antwerpen, ENGIE en Lidl focussen op CSR23/01/18 - 09:30 Het gevaar van verregaande verbondenheid17/01/18 - 16:59 Klagen we nu beter wel of niet?06/12/17 - 06:55 We concentreren ons gemakkelijker in een koffiebar29/11/17 - 20:12 Voor amper 1 op 8 werknemers klopt imago werkgever met realiteit22/11/17 - 07:47 Daar zit muziek in

Juridisch

08/02/18 - 08:00 Werklozen, opgelet met hobby’s en vriendendiensten!25/01/18 - 06:26 Dwingend verlof is niet zomaar verlof21/12/17 - 06:18 Wie dronken is op het werk…07/12/17 - 07:10 Bedrijf verkocht: nieuwe bazen, nieuwe wetten?23/11/17 - 07:08 De almacht van de sociale inspectie09/11/17 - 07:14 Ook ziekte kent zijn regels19/10/17 - 07:11 Anciënniteit, het sleutelelement bij ontslag05/10/17 - 07:20 Wat zet de staker op het spel?26/09/17 - 17:34 Thematisch verlof pikt tijdskrediet in21/09/17 - 07:09 Wat met de bedrijfswagen op het einde van de rit?

Blog

20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut12/11/17 - 19:48 WisKeys 2 jaar!25/10/17 - 08:57 Liefde op het eerste gezicht hoeft niet18/10/17 - 07:55 Burn-outcoaches bestaan niet11/10/17 - 06:49 Hoe verantwoordelijk is de leider?27/09/17 - 07:00 Een job die niet aansluit bij je studies, is dat zo erg?19/09/17 - 06:46 Wat als … je werkgever je leven redt?

Jobhop

08/02/18 - 06:49 Jobhop: Isabelle Sonneville07/02/18 - 16:42 Jobhop: Els Jans07/02/18 - 16:31 Jobhop: Evy Verwimp07/02/18 - 16:22 Jobhop: Fanya Verpoorten31/01/18 - 17:24 Jobhop: Tiny Coppens31/01/18 - 17:21 Jobhop: William Van Erdeghem31/01/18 - 17:14 Jobhop: Jesse Segers30/01/18 - 18:37 Jobhop: Annelies Missotten24/01/18 - 17:57 Jobhop: Philippe Van Remortel24/01/18 - 17:13 Jobhop: Maria Alexandrakis

Events

20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.0 - Gratis kaarten voor WisKeys-lezers19/10/17 - 11:35 CSR Professional of the Year - GRATIS TICKETS voor WisKeys-lezers19/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO10011/09/17 - 12:59 The future of HR: employee engagement is key01/09/17 - 13:11 Evidence based HR01/09/17 - 12:37 Leaders Lunch: Trust at Work10/05/17 - 21:08 The Future of Organising

Dossiers

06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging12/10/17 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk07/09/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen18/05/17 - 09:57 Zinvol werk: de sleutel tot weerbaarheid04/05/17 - 06:24 Competentie- en talentmanagement in slakkengang24/04/17 - 16:33 Als de centen (niet) rollen30/03/17 - 11:11 Survival of the fittest