En toen liep het mis! Interne communicatie.

Zet mensen bij elkaar die over hun werk willen spreken. Vrij snel zal het over interne communicatie gaan. Liep er iets fout, het lag aan de communicatie. Het is niet omdat medewerkers met elkaar mailen, bellen, of in het beste geval nog met elkaar spreken dat de uitwisseling van woorden en zinnen ook leidt tot het resultaat dat ze met hun onderling communiceren willen bereiken.

Pop-upschrijver: Luc Elen, HR Added Innovation

Zet leden van een directiecomité samen en vraag hen hoe de interne communicatie volgens hen in hun bedrijf verloopt. De kans is groot dat elk directielid een eigen interpretatie heeft over hoe de zaken nu best binnen hun directie gecommuniceerd worden.

Op zich is daar niets mis mee. Elke directie, elke afdeling kan specifieke karaktertrekken hebben die een specifieke communicatie verantwoorden. Als een specifiek maken van communicaties ertoe bijdraagt dat de communicaties ook leiden tot het te bereiken resultaat, zoveel te beter.

De realiteit is anders. Hoe goed organisaties ook hun best doen om goede afspraken te maken, in de praktijk begrijpt niet iedereen hetzelfde bij een boodschap die nochtans voor iedereen hetzelfde lijkt te zijn. Opvallend is dat iedereen wel weet dat interne communicatie belangrijk is. Opvallend is dat er binnen heel wat bedrijven geen afspraken bestaan om te garanderen dat een bepaalde beslissing, een project, of een gewone mededeling op juiste manier door de hele organisatie begrepen wordt.

Beleid van gezond verstand leidt tot verwarring

Een allesomvattende verklaring voor het tekortschieten van interne communicatie is er niet. Wat wel duidelijk is dat in die bedrijven, of bij die projecten, waarbij er een structuur bestaat om een doorstroming van communicatie te garanderen, dat die bedrijven of die projecten een veel grotere kans op succes hebben. Je zou kunnen zeggen dat die projecten waar de afspraken over communicatie gestructureerd zijn, projecten zijn waar de kans op succes erg hoog is.

Is de interne communicatie gebaseerd op het gezond verstand en steekt er eigenlijk geen structuur of methodologie achter, dan leidt dit beleid van gezond verstand tot verwarring. De verklaring hiervoor is simpel: wat het gezond verstand zegt voor A geldt niet als gezond verstand voor B.

En de sociale media dan?

Luc Elen

Interne communicatie, een handleiding

Boekscout.nl

2017

193 blz., €20,99

Sociale media maken dat communicaties veel sneller doorheen een hele organisatie kunnen stromen op een informele, misschien zelfs wat chaotische manier. Je kan nu eenmaal niet weten welke informele netwerken er zijn van medewerkers die onder elkaar berichten uitwisselen. Dit leidt tot informatiestromen waarvan niemand weet wat nu juist is en wat niet.

Sociale media bevestigen juist meer de noodzaak dat er een structuur bestaat waarlangs interne communicatie doorheen een organisatie gesluisd kan worden. Interne communicaties dus, waarvan de medewerkers weten dat ze via die bepaalde weg inhoudelijk correct zijn.

Check!

Daarom: interne communicatie gaat het best gepaard met het juist koppelen van zowel de structuur van een organisatie met de praktische organisatie van de communicatie en de persoonlijke uitwisseling van interne communicatie. Interne communicatie dubbelchecken en verschillende lagen van de organisatie stapsgewijs betrekken draagt ertoe bij dat een interne communicatie bij de juiste mensen terecht komt en dat er gecheckt wordt of de communicatie ook op een eenduidige manier begrepen wordt. Dit alles in de hoop dat het niet meer misloopt, of dat het alleszins tijdig wordt bijgestuurd.

Publicatiedatum: 18/01/2018 - 07:22

HRM

05/07/18 - 06:24 Weet jij welk talent je in huis hebt?04/07/18 - 20:53 12% rijdt nooit met bedrijfswagen naar het werk04/07/18 - 19:32 De waarheid van de sollicitant28/06/18 - 06:05 Welzijn: bouwen aan duurzame inzetbaarheid27/06/18 - 19:29 Aziatische steden zijn duurste voor expats27/06/18 - 18:16 Rotmobieltje!21/06/18 - 06:21 Flexibel loon voor sterker werk21/06/18 - 06:21 Hoe sterk of zwak is het cafetariaplan?07/06/18 - 09:42 WK-gekte: Belgen blijven nuchter06/06/18 - 21:58 Zet jij CSR in om talent aan te trekken?

Arbeidsmarkt & -beleid

11/07/18 - 10:12 De dienstenchequesector, een succesverhaal?11/07/18 - 10:08 Federgon dringt aan op verder optimaliseren dienstenchequesysteem11/07/18 - 09:18 Individuele beroepsopleiding IBO wordt kosteloos04/07/18 - 19:17 Vlaamse werkloosheid daalt al bijna drie jaar25/06/18 - 19:12 Studenten willen nog meer werken21/06/18 - 06:29 Zoeken naar de '&' in oplossingen19/06/18 - 07:29 Belg verandert van job voor carrière of mobiliteit18/06/18 - 17:41 Werkgevers twijfelen meer over VDAB-kandidaten14/06/18 - 06:28 Ook arbeidsorganisatie en -relaties voelen effecten van digitalisering14/06/18 - 06:27 Digitalisering: uitdagingen worden opportuniteiten

Leiderschap

13/06/18 - 19:23 Persoonlijkheid leidinggevende mannen en vrouwen verschilt nauwelijks07/06/18 - 06:34 De feiten, niets dan de feiten28/05/18 - 08:45 Het is de schuld van het schuldgevoel23/05/18 - 10:24 Kantoorhond verjaagt stress15/05/18 - 06:19 Dansen met collega’s27/04/18 - 12:47 Tijd geven aan de maatschappij26/04/18 - 07:44 “Wat weet jij van water? Je bent een vis”25/04/18 - 16:31 Belg heeft veel autonomie, weinig inspraak23/04/18 - 15:51 Je bent succesvol, waarom werk je dan nog zo hard?05/04/18 - 06:24 Positief roddelen

Juridisch

12/07/18 - 06:14 Wat als je werknemer bedrijfsgeheimen doorvertelt?05/07/18 - 05:54 Flexibel ouderschapsverlof wordt mogelijk28/06/18 - 06:55 Wat als je werknemer in de politiek gaat?14/06/18 - 06:48 Moet je een ontslag altijd motiveren?31/05/18 - 06:23 Moet de zieke werknemer zijn bedrijfswagen inleveren?17/05/18 - 07:18 Wanneer betaal je de verbrekingsvergoeding?03/05/18 - 06:45 Ooit vakantiegeld fout uitbetaald? Lees even dit…19/04/18 - 07:04 Onterecht afwezig, (geen) reden tot ontslag05/04/18 - 07:17 Een werknemer maakt een fout: wie betaalt de schade?22/03/18 - 07:26 Hoe eerlijk moet een sollicitant zijn?

Blog

20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut

Jobhop

21/06/18 - 08:02 Jobhop: Diederik Van Noten21/06/18 - 07:52 Jobhop: Kristof Van den Elsen20/06/18 - 18:27 Jobhop: Fons Leroy20/06/18 - 18:24 Jobhop: Karel Van Eetvelt30/05/18 - 21:16 Jobhop: Peter Samyn30/05/18 - 21:12 Jobhop: Marc De Boom30/05/18 - 12:06 Jobhop: Tony Verlinden30/05/18 - 11:53 Jobhop: Bart Buysse17/05/18 - 08:24 Jobhop: Johan Browaeys17/05/18 - 08:18 Jobhop: Olivier Valentin

Events

07/06/18 - 16:18 HR-Gala 201811/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.019/10/17 - 11:35 CSR Professional of the Year - GRATIS TICKETS voor WisKeys-lezers19/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO10011/09/17 - 12:59 The future of HR: employee engagement is key

Dossiers

06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype07/12/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging12/10/17 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen