En toen liep het mis! Interne communicatie.

Zet mensen bij elkaar die over hun werk willen spreken. Vrij snel zal het over interne communicatie gaan. Liep er iets fout, het lag aan de communicatie. Het is niet omdat medewerkers met elkaar mailen, bellen, of in het beste geval nog met elkaar spreken dat de uitwisseling van woorden en zinnen ook leidt tot het resultaat dat ze met hun onderling communiceren willen bereiken.

Pop-upschrijver: Luc Elen, HR Added Innovation

Zet leden van een directiecomité samen en vraag hen hoe de interne communicatie volgens hen in hun bedrijf verloopt. De kans is groot dat elk directielid een eigen interpretatie heeft over hoe de zaken nu best binnen hun directie gecommuniceerd worden.

Op zich is daar niets mis mee. Elke directie, elke afdeling kan specifieke karaktertrekken hebben die een specifieke communicatie verantwoorden. Als een specifiek maken van communicaties ertoe bijdraagt dat de communicaties ook leiden tot het te bereiken resultaat, zoveel te beter.

De realiteit is anders. Hoe goed organisaties ook hun best doen om goede afspraken te maken, in de praktijk begrijpt niet iedereen hetzelfde bij een boodschap die nochtans voor iedereen hetzelfde lijkt te zijn. Opvallend is dat iedereen wel weet dat interne communicatie belangrijk is. Opvallend is dat er binnen heel wat bedrijven geen afspraken bestaan om te garanderen dat een bepaalde beslissing, een project, of een gewone mededeling op juiste manier door de hele organisatie begrepen wordt.

Beleid van gezond verstand leidt tot verwarring

Een allesomvattende verklaring voor het tekortschieten van interne communicatie is er niet. Wat wel duidelijk is dat in die bedrijven, of bij die projecten, waarbij er een structuur bestaat om een doorstroming van communicatie te garanderen, dat die bedrijven of die projecten een veel grotere kans op succes hebben. Je zou kunnen zeggen dat die projecten waar de afspraken over communicatie gestructureerd zijn, projecten zijn waar de kans op succes erg hoog is.

Is de interne communicatie gebaseerd op het gezond verstand en steekt er eigenlijk geen structuur of methodologie achter, dan leidt dit beleid van gezond verstand tot verwarring. De verklaring hiervoor is simpel: wat het gezond verstand zegt voor A geldt niet als gezond verstand voor B.

En de sociale media dan?

Luc Elen

Interne communicatie, een handleiding

Boekscout.nl

2017

193 blz., €20,99

Sociale media maken dat communicaties veel sneller doorheen een hele organisatie kunnen stromen op een informele, misschien zelfs wat chaotische manier. Je kan nu eenmaal niet weten welke informele netwerken er zijn van medewerkers die onder elkaar berichten uitwisselen. Dit leidt tot informatiestromen waarvan niemand weet wat nu juist is en wat niet.

Sociale media bevestigen juist meer de noodzaak dat er een structuur bestaat waarlangs interne communicatie doorheen een organisatie gesluisd kan worden. Interne communicaties dus, waarvan de medewerkers weten dat ze via die bepaalde weg inhoudelijk correct zijn.

Check!

Daarom: interne communicatie gaat het best gepaard met het juist koppelen van zowel de structuur van een organisatie met de praktische organisatie van de communicatie en de persoonlijke uitwisseling van interne communicatie. Interne communicatie dubbelchecken en verschillende lagen van de organisatie stapsgewijs betrekken draagt ertoe bij dat een interne communicatie bij de juiste mensen terecht komt en dat er gecheckt wordt of de communicatie ook op een eenduidige manier begrepen wordt. Dit alles in de hoop dat het niet meer misloopt, of dat het alleszins tijdig wordt bijgestuurd.

Publicatiedatum: 18/01/2018 - 07:22

HRM

16/04/18 - 07:44 Zijn innovaties altijd verbeteringen?15/04/18 - 07:55 Hoe denken coaches? Doe mee aan onderzoek03/04/18 - 06:36 Mannen van veertig achter het stuur29/03/18 - 07:23 Kijken in het brein van de sollicitant29/03/18 - 06:20 HR, alles in orde met de privacy?21/03/18 - 07:30 Focus op inzetbaarheid, niet op uitstroom13/03/18 - 22:17 Torfs en Easi opnieuw nr1 Great Place to Work28/02/18 - 09:30 Federgon lanceert platform rond well-being24/01/18 - 11:41 Online test moet burn-out voorkomen15/01/18 - 15:41 Wat je zegt, kan je je job kosten

Arbeidsmarkt & -beleid

12/04/18 - 11:46 Werknemers lokale overheid zijn gelukkiger12/04/18 - 10:21 VDAB en ODYN lanceren Talent-Tinder04/04/18 - 22:08 Vaders 18% minder uitgenodigd voor jobgesprek04/04/18 - 19:28 Met pensioen tegen 129% van je loon … of 29%28/03/18 - 06:26 2 op 3 jonge werklozen willen verhuizen voor job22/03/18 - 07:03 Match en rematch en rematch…20/03/18 - 06:34 Mannen zien vrouwen niet aan de haard15/03/18 - 06:56 Alle medewerkers voetballers? Zet duurtijd op elke functie15/03/18 - 06:14 Op zoek naar barbapapa’s12/03/18 - 12:36 Ruim 15.000 werkzoekenden kunnen niet met pc overweg

Leiderschap

05/04/18 - 06:24 Positief roddelen27/03/18 - 06:26 Wat ligt er op jouw bureau?12/03/18 - 12:40 Grijp de macht26/02/18 - 06:45 CSR is geen hype maar trend23/02/18 - 16:32 De CSR Professionals of the Year 201721/02/18 - 15:51 7 op 10 bedrijven vinden MVO noodzakelijk om te overleven14/02/18 - 14:15 WC-rol belangrijker dan vertrouwelijke info07/02/18 - 11:59 Ongestoord doorwerken maakt ons gelukkig07/02/18 - 10:52 Geef ook kmo’s CSR-bloed06/02/18 - 15:17 Is pesten een overroepen of verdoken probleem?

Juridisch

19/04/18 - 07:04 Onterecht afwezig, (geen) reden tot ontslag05/04/18 - 07:17 Een werknemer maakt een fout: wie betaalt de schade?22/03/18 - 07:26 Hoe eerlijk moet een sollicitant zijn?21/03/18 - 07:23 Mobiliteitsbudget en cash-for-cars goedgekeurd13/03/18 - 10:49 Gevolgen van kanker zijn handicap, oordeelt rechtbank08/03/18 - 06:27 Verboden te roken … in de bedrijfswagen22/02/18 - 06:24 Met de privéwagen op klantenbezoek08/02/18 - 08:00 Werklozen, opgelet met hobby’s en vriendendiensten!25/01/18 - 06:26 Dwingend verlof is niet zomaar verlof21/12/17 - 06:18 Wie dronken is op het werk…

Blog

26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut12/11/17 - 19:48 WisKeys 2 jaar!25/10/17 - 08:57 Liefde op het eerste gezicht hoeft niet18/10/17 - 07:55 Burn-outcoaches bestaan niet

Jobhop

19/04/18 - 08:16 Jobhop: Gerda Clocheret18/04/18 - 18:42 Jobhop: Katrin Poels-Rijckeboer18/04/18 - 18:35 Jobhop: Leen Claes22/03/18 - 08:14 Jobhop: Lieven Meganck22/03/18 - 08:08 Jobhop: Annick Janssen22/03/18 - 07:45 jobhop: Valerie Thoen22/03/18 - 07:19 Jobhop: Stijn Nauwelaerts22/03/18 - 06:02 Jobhop: Sofie Lauwers14/03/18 - 17:26 Jobhop: Stéphane Bero14/03/18 - 17:26 Jobhop: Rudy Goossens

Events

11/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.019/10/17 - 11:35 CSR Professional of the Year - GRATIS TICKETS voor WisKeys-lezers19/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO10011/09/17 - 12:59 The future of HR: employee engagement is key01/09/17 - 13:11 Evidence based HR

Dossiers

14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype07/12/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging12/10/17 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen18/05/17 - 09:57 Zinvol werk: de sleutel tot weerbaarheid04/05/17 - 06:24 Competentie- en talentmanagement in slakkengang