En toen liep het mis! Interne communicatie.

Zet mensen bij elkaar die over hun werk willen spreken. Vrij snel zal het over interne communicatie gaan. Liep er iets fout, het lag aan de communicatie. Het is niet omdat medewerkers met elkaar mailen, bellen, of in het beste geval nog met elkaar spreken dat de uitwisseling van woorden en zinnen ook leidt tot het resultaat dat ze met hun onderling communiceren willen bereiken.

Pop-upschrijver: Luc Elen, HR Added Innovation

Zet leden van een directiecomité samen en vraag hen hoe de interne communicatie volgens hen in hun bedrijf verloopt. De kans is groot dat elk directielid een eigen interpretatie heeft over hoe de zaken nu best binnen hun directie gecommuniceerd worden.

Op zich is daar niets mis mee. Elke directie, elke afdeling kan specifieke karaktertrekken hebben die een specifieke communicatie verantwoorden. Als een specifiek maken van communicaties ertoe bijdraagt dat de communicaties ook leiden tot het te bereiken resultaat, zoveel te beter.

De realiteit is anders. Hoe goed organisaties ook hun best doen om goede afspraken te maken, in de praktijk begrijpt niet iedereen hetzelfde bij een boodschap die nochtans voor iedereen hetzelfde lijkt te zijn. Opvallend is dat iedereen wel weet dat interne communicatie belangrijk is. Opvallend is dat er binnen heel wat bedrijven geen afspraken bestaan om te garanderen dat een bepaalde beslissing, een project, of een gewone mededeling op juiste manier door de hele organisatie begrepen wordt.

Beleid van gezond verstand leidt tot verwarring

Een allesomvattende verklaring voor het tekortschieten van interne communicatie is er niet. Wat wel duidelijk is dat in die bedrijven, of bij die projecten, waarbij er een structuur bestaat om een doorstroming van communicatie te garanderen, dat die bedrijven of die projecten een veel grotere kans op succes hebben. Je zou kunnen zeggen dat die projecten waar de afspraken over communicatie gestructureerd zijn, projecten zijn waar de kans op succes erg hoog is.

Is de interne communicatie gebaseerd op het gezond verstand en steekt er eigenlijk geen structuur of methodologie achter, dan leidt dit beleid van gezond verstand tot verwarring. De verklaring hiervoor is simpel: wat het gezond verstand zegt voor A geldt niet als gezond verstand voor B.

En de sociale media dan?

Luc Elen

Interne communicatie, een handleiding

Boekscout.nl

2017

193 blz., €20,99

Sociale media maken dat communicaties veel sneller doorheen een hele organisatie kunnen stromen op een informele, misschien zelfs wat chaotische manier. Je kan nu eenmaal niet weten welke informele netwerken er zijn van medewerkers die onder elkaar berichten uitwisselen. Dit leidt tot informatiestromen waarvan niemand weet wat nu juist is en wat niet.

Sociale media bevestigen juist meer de noodzaak dat er een structuur bestaat waarlangs interne communicatie doorheen een organisatie gesluisd kan worden. Interne communicaties dus, waarvan de medewerkers weten dat ze via die bepaalde weg inhoudelijk correct zijn.

Check!

Daarom: interne communicatie gaat het best gepaard met het juist koppelen van zowel de structuur van een organisatie met de praktische organisatie van de communicatie en de persoonlijke uitwisseling van interne communicatie. Interne communicatie dubbelchecken en verschillende lagen van de organisatie stapsgewijs betrekken draagt ertoe bij dat een interne communicatie bij de juiste mensen terecht komt en dat er gecheckt wordt of de communicatie ook op een eenduidige manier begrepen wordt. Dit alles in de hoop dat het niet meer misloopt, of dat het alleszins tijdig wordt bijgestuurd.

Publicatiedatum: 18/01/2018 - 07:22

HRM

13/12/18 - 06:59 Familiehulp: creatief in talent06/12/18 - 06:43 Hoog tijd voor actie, HR!06/12/18 - 06:42 Horen we nog bij elkaar?29/11/18 - 06:53 6 tips om meer introverten aan te werven29/11/18 - 06:38 U hebt meer dan lonen om te belonen22/11/18 - 06:37 Studenten verpleegkunde leren medicatie toedienen via virtual reality15/11/18 - 06:59 De warrant, het overwegen waard15/11/18 - 06:59 3 op 4 beeldschermwerkers hebben wekelijks visuele klachten15/11/18 - 06:43 Bel&Bo: van harte welkom!13/11/18 - 14:46 Rekrutering: hoe verminder je gendervooroordelen?

Arbeidsmarkt & -beleid

13/12/18 - 06:30 Demografiefonds chemie zet duurzame loopbanen vast op agenda12/12/18 - 21:54 Hoe leergierig ben jij?11/12/18 - 16:12 Evenementensector verschaft werk aan meer dan 80.000 mensen28/11/18 - 20:19 Deze landen weten het best talent aan te trekken en behouden28/11/18 - 19:50 Eens freelancer, altijd freelancer22/11/18 - 06:59 “HR-dienstverlening is een antwoord op koorts op arbeidsmarkt”22/11/18 - 06:17 Belgen zoeken job in buitenland… op feestdagen15/11/18 - 06:25 VDAB promoot ‘géén ervaring’07/11/18 - 21:05 18% meer vacatures dan vorig jaar25/10/18 - 07:19 Combineren multi-jobbers jobs uit noodzaak of als uitdaging?

Leiderschap

13/12/18 - 07:00 Duurzaam ondernemen: een fulltime job?05/12/18 - 14:45 Award Inclusieve Onderneming voor ‘vluchtelingenbedrijf’28/11/18 - 14:29 Deskundige jury zkt. CSR Professional of the Year 201821/11/18 - 10:04 “Een titel als CSR Professional of the Year opent deuren”08/11/18 - 07:30 GDPR naleven: geen onmogelijke opdracht08/11/18 - 07:20 Nomineer nu de CSR Professional of the Year 2018!07/11/18 - 16:35 Zelfsturende teams, zijn we er klaar voor?25/10/18 - 07:27 Een kompas, lichtbakens en de sherpa25/09/18 - 07:37 Vergroot je netwerk … in de fitness05/09/18 - 13:55 Hoe word je CEO?

Juridisch

06/12/18 - 07:05 Verboden te werken op feestdagen?05/12/18 - 20:43 Taxshift verhoogt nettoloon met minimum 36 euro22/11/18 - 06:55 Einde arbeidsrelatie geeft geen garantie op werkloosheidsuitkering08/11/18 - 06:34 Kan je de functie van een werknemer zomaar veranderen?18/10/18 - 07:22 Bonus: Hoe kan je voordelig belonen voor collectief lager verzuim?04/10/18 - 07:56 Stap je over naar de concurrent? Opletten!20/09/18 - 06:46 Kosten eigen aan werkgever, hoe zit dat weer?06/09/18 - 06:20 Weg met de loonkloof!23/08/18 - 07:23 Te laat op het werk, dus geen loon?09/08/18 - 06:36 Was het vrije keuze of keuze onder dwang?

Blog

20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut

Jobhop

13/12/18 - 08:23 Jobhop: Mike Mogensen13/12/18 - 08:17 Jobhop: Anneleen Arnold13/12/18 - 08:12 Jobhop: Mieke Vermeiren12/12/18 - 22:40 Jobhop: Tine Seuntjens05/12/18 - 16:40 Jobhop: Eric Sergeant05/12/18 - 16:32 Jobhop: Valérie Nerinckx05/12/18 - 16:23 Jobhop: Carla Borremans05/12/18 - 16:19 Jobhop: Dries Adams29/11/18 - 08:35 Jobhop: Daisy Korthout29/11/18 - 08:30 Jobhop: Jelske Janssens

Events

08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year - NOMINEER NU!24/10/18 - 23:04 HRM Inspiration Day 2018 - WIN GRATIS INKOM!04/10/18 - 15:21 Iedereen coachee07/06/18 - 16:18 HR-GALA 2018, met voorprogramma MOBILITEIT11/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.0

Dossiers

06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching12/10/18 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype07/12/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken