Waarom inzetten op gelijk loon voor mannen en vrouwen niet genoeg is
OPINIE - Een gelijk loon voor hetzelfde werk zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar bedrijven moeten meer doen, vindt Carmina Coenen (Salesforce).
Gastauteur: Carmina Coenen, Director Solution Engineering bij Salesforce Belux
De afgelopen weken hebben de waarde van kleine momenten opeens heel groot gemaakt. En wat voorheen zo vanzelfsprekend was, is dat nu helaas niet meer. Deze COVID-19 crisis laat ons toe om de meest fundamentele zaken weer te leren waarderen. Een gelijk loon voor gelijk werk is een van de dingen die daarbij hoort.
Belgische vrouwen verdienen gemiddeld 6% minder dan mannen, blijkt uit cijfers van het Europees Parlement. Met dit percentage behoort België tot de beste leerlingen van de klas. Toch kunnen we beter, zo bewijst IJsland. Hoog tijd voor meer rechtvaardigheid en transparantie.
Leer van IJsland, zodat het niet tot het jaar 2277 duurt om rechtvaardige lonen te bereiken. |
Een blik op IJsland laat zien hoe veranderingen in gang kunnen worden gezet: al bijna 10 jaar op rij is IJsland wereldkampioen van de gelijke verloning tussen mannen en vrouwen. En tegen 2022 wil IJsland alle loonverschillen zelfs volledig wegwerken. Daartoe hebben de IJslandse werkgevers, politici en vakbonden gezamenlijk een wet aangenomen.
Het feit dat alle partijen zich op deze manier inzetten voor een eerlijke beloning is enorm belangrijk. Eerlijke beloning kan een bedrijf immers heel wat economische voordelen bieden. IJsland levert daar nu al het bewijs van: dankzij de toenemende gelijkheid worden bedrijven aantrekkelijker, vooral als het gaat om hoogopgeleide, jonge vrouwen. Dit geeft deze bedrijven een belangrijk voordeel in de concurrentiestrijd om geschoolde arbeidskrachten. Bovendien presteren werknemers beter als ze zich comfortabel voelen in een bedrijf.
Hoe bevorder je gelijke kansen en diversiteit in cultuur? 4 principes
Maar loon is slechts één aspect. Om gelijke kansen en diversiteit in cultuur te bevorderen, zijn de volgende vier principes voor ondernemingen zeer belangrijk:
1. Koploper zijn op het gebied van data
Data vormen een belangrijk instrument. Een mooi voorbeeld zijn diversiteits-scorecards die kunnen worden ingezet om managers voortdurend op de hoogte te houden van de diversiteit van hun medewerkers - zowel wat werving als promotie betreft. Ook kan een jaarlijks Equal Pay Report bijdragen tot meer transparantie op vlak van gelijke lonen. Het is belangrijk om regelmatig analyses uit te voeren op het gebied van gelijke betaling, zodat bedrijven over actuele gegevens beschikken. De markten zijn dynamisch en beïnvloeden zowel de salarissen als de samenstelling van teams.
2. Consequent investeren in management- en mentorprogramma's
Bedrijven die slim willen zijn, moeten op de lange termijn denken. Als ondervertegenwoordigde minderheidsgroepen getraind worden in mentorprogramma's, zullen de leiders van de toekomst veel diverser en inclusiever zijn. Managers moeten bewust kiezen voor leerlingen die een heel andere achtergrond hebben dan zijzelf.
Als ondervertegenwoordigde minderheidsgroepen getraind worden in mentorprogramma's, zullen de leiders van de toekomst veel diverser en inclusiever zijn. |
Een Chief Equality Officer kan dit allemaal in goede banen leiden.
3. Netwerken voor diversiteit versterken
Bedrijven moeten ook aandacht hebben voor de oprichting en verdere uitbreiding van interne netwerken voor diversiteit. Op deze manier bundelen zij de stemmen van voorheen ondervertegenwoordigde medewerkers en bevorderen ze gelijke kansen, niet alleen tijdens bijvoorbeeld Internationale Vrouwendag in maart, maar het hele jaar door.
In deze netwerken, die door medewerkers geleid en georganiseerd worden, komen mensen met gemeenschappelijke levenservaringen of achtergronden samen. Hun stemmen, die weerspiegeld zijn in de grote verscheidenheid aan groepen, stimuleren het doel om gelijke kansen te realiseren.
4. Geïntegreerde bedrijfspraktijken toepassen
Van werving en integratie tot promoties en de selectie van potentiële, toekomstige managers: bedrijven moeten hun besluitvorming verbeteren. Ze moeten elk proces bekijken vanuit een perspectief om diversiteit te integreren en alles in het werk stellen om minderheden op te nemen in hun personeelsbeleid.
Daarom moeten we met z’n allen zowel mannen als vrouwen uitnodigen voor sollicitatiegesprekken en zoeken naar mensen die ons team aanvullen met competenties die nog niet aanwezig zijn. Het is belangrijk om te voorkomen dat alleen ‘klonen van de baas’ worden aangenomen. We moedigen teams aan om hun sterke en zwakke punten te delen. Niemand is perfect. Diversiteit is de basis voor de vorming van efficiënte teams die voldoen aan de hoge eisen van klanten. Enkel op grond van verscheidenheid kan een optimaal team worden samengesteld dat verschillende vaardigheden combineert. Hoe diverser de samenstelling van een team, hoe innovatiever!
HRM – arbeidsmarkt – duurzaam werken