Wat bedrijven kunnen leren van Ajax

Ajax stond bijna in de finale van de Champions League. Bijna niemand hield dit succes voor mogelijk in het internationale voetbal dat geregeerd wordt door het grote geld. Ajax heeft geen suikeroom uit een oliestaat, maar is met relatief beperkte middelen de grootste Europese clubs de baas. Welke lessen kunnen andere organisaties leren uit deze internationale zegereeks?

Pop-upschrijver: Pieter Jansen, Bold Data

1.      Maak gebruik van de nieuwste technologie en data

Ajax is niet zo kapitaalkrachtig als Juventus, Real Madrid of Manchester City. Ze kunnen dus ook niet achter elke speler eentje in de selectie zetten die net zo goed is. Hierdoor is het keurkorps noodgedwongen een stuk dunner dan bij de bekende Europese topclubs. Het is dus zaak om spelers fit te houden. Een tackle kun je niet altijd ontwijken, maar je kunt met de juiste begeleiding overbelasting voorkomen. Het is best handig dat je spelers fit blijven tot het einde van het seizoen, dan worden immers de prijzen uitgereikt. Het valt op dat de selectie van Ajax fit is en blijft. Dat komt omdat spelers tijdens trainingen individueel met de modernste technieken worden gevolgd. Zelfs de nachtrust wordt gemonitord. Springen seinen op rood, dan krijgen spelers rust of een aangepast trainingsschema.

Meten is weten, analyseer daarom zoveel mogelijk data binnen en buiten je bedrijf. Daarmee kom je tot inzichten waarmee je kosten bespaart, nieuwe businesskansen vindt of zelfs nieuwe bedrijfsmodellen ontwikkelt. Sluit daarom net zoals Ajax zoveel mogelijk databronnen aan op de modernste analysetools. Hiermee krijg je inzicht in de huidige situatie en maak je je bedrijf fitter, nu en in de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan data driven marketing.

2.      Durf te investeren

Tijdens de periode onder trainer Frank de Boer werd weinig geïnvesteerd in het spelersmateriaal. Kwaliteit moest vanuit de jeugd komen, dat was de filosofie. Onder Ten Hag werden met Dusan Tadic en Daley Blind in korte tijd – voor Ajax-begrippen – relatief dure spelers aangetrokken. Deze ervaren, dragende spelers bewijzen bijna wekelijks dat hun aankoop meer dan gerechtvaardigd blijkt.

De kost gaat voor de baat uit is niet voor niets al honderden jaren een bekend gezegde. Zonder investering komt een bedrijf niet vooruit. Dat moeten natuurlijk wel overwogen investeringen zijn die echt meerwaarde aan de business leveren. Om nieuwe technologie of experts aan te trekken is naast financiële middelen ook een gezonde portie lef nodig.

3.      Haal expertise van buiten je bedrijfs(cultuur)

Rinus Michels en Louis van Gaal zijn goede coaches, maar wat Ten Hag presteert is van een veel hoger niveau. De afgelopen 20 jaar heeft het grote geld de Europese top met raketsnelheid losgeschoten van de subtop. Het succes van Ajax ligt in de expertise van een man die volgens vele Amsterdammers helemaal geen trainer van hun club had mogen worden. Hij komt niet uit de Amsterdamse voetbalcultuur, hij is niet eens een Amsterdammer en spreekt met een ‘provinciaals’ accent! Dit gaf en geeft hem soms nog, volledig onterecht, weinig krediet bij de kenners.

Ajax haalde met het duo Ten Hag en Schreuder 2 nieuwe werknemers binnen op basis van kwaliteit, niet op basis van afkomst of cultuur. Het voorkomen van mensen maakt wel een eerste indruk, maar probeer daar doorheen te kijken en beoordeel personeel op kwaliteit, niet op afkomst of voorkomen.

4.      Beloon goede werknemers

De voetballerij is de wereld van het grote geld en dito salarissen. Na de fluwelen revolutie van Johan Cruijff hanteerde Ajax echter een salarisplafond. Dat is inmiddels verleden tijd. De salarissen van Tadic, Blind, Ziyech en De Jong zijn opgeschroefd naar internationaal niveau. Hierdoor blijft kwaliteit behouden en daarmee wordt het succes en aantrekkingskracht vergroot.

5.      Vier je successen

We zijn de besten, niet alleen van Amsterdam, maar ook van Rotterdam, van Eindhoven, Nederland, Europa en de wereld.” Louis van Gaal stak in 1995 het geluk na het winnen van de wereldbeker voor clubteams niet onder stoelen of banken. Ook niet-voetballiefhebbers herkennen de overwinningsspeech van de succesvolle Nederlandse trainer. Technisch directeur Marc Overmars kon na de overwinning op Juventus zijn geluk niet op en maakte in Turijn een iconische buikschuiver die de wereld overging.

Heb je iets goed gedaan? Deel het met de wereld! Het is goedkope en succesvolle marketing waarmee je je bedrijf bekend maakt, tot in het verre buitenland.

6.      Durf groot te dromen

De laatste keer dat Ajax de Champions League won was in 1995. De afgelopen 20 jaar kwam de club niet eens in de buurt van de finale. Maar technisch directeur Marc Overmars bleef heilig geloven in internationaal succes. In een interview met Voetbal International 4 jaar geleden voorspelde hij de winst van Ajax. “Ik geloof in cyclussen in voetbal. Tussen de laatste Europa Cup in 1973 en onze Champions League winst zat 22 jaar. Ergens in de komende seizoenen moet het lukken om de lat opnieuw aan te tikken.”

Neem een voorbeeld aan Overmars en durf groot te dromen. Focus op de lange termijn en laat je niet uit het veld slaan. Zelfs als het onmogelijk lijkt.

Publicatiedatum: 16/05/2019 - 08:38

Blog

16/07/20 - 06:53 Naar een kwaliteitslabel voor het thuiskantoor11/06/20 - 06:54 Een inclusieve mentaliteit opbouwen in je team, hoe doe je dat?28/05/20 - 06:39 Waarom inzetten op gelijk loon voor mannen en vrouwen niet genoeg is16/01/20 - 06:32 Waarom op de toppen van je tenen staan, pijn doet05/12/19 - 06:24 Van mentor of coach naar bron van inspiratie en energie03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn20/02/19 - 16:29 Ecologie zit ook in werksystemen

Arbeidsmarkt & -beleid

26/11/20 - 09:00 Discriminatie? Eigen schuld!11/11/20 - 07:10 69% werknemers wil vakbond als medebestuurder van bedrijf29/10/20 - 08:24 Coronacrisis boycot aanwerving jongeren14/10/20 - 22:16 Minder extralegale voordelen maar lagere heffing op loon01/10/20 - 07:38 Arbeidsmarkt staat stil: minder aanwervingen, minder ontslagen17/09/20 - 06:43 Hoe kijkt de werkwereld naar Covid-19?17/09/20 - 06:32 Artificiële intelligentie voorspelt welke jobs jij interessant vindt02/09/20 - 21:52 Studentenjobs herstellen van coronaschok20/08/20 - 07:12 We zijn minder fan van opleidingscheques06/08/20 - 06:44 Minder vacatures, kleinere looneisen? Nee hoor!

HRM

26/11/20 - 08:59 Aanpassingsvermogen van medewerkers als voornaamste ‘future skill’26/11/20 - 07:13 Carglass verkozen tot HR-ambassadeur 202012/11/20 - 07:08 Wat is de kijk van werkgevers op verloning?12/11/20 - 06:38 Driekwart meer geleidelijke werkhervattingen na ziekte29/10/20 - 08:58 4 op de 10 werknemers hebben meer stress29/10/20 - 08:25 Wat bepaalt het werkgeluk van de HR-professional?14/10/20 - 22:20 Vrijwillig outplacement opent ook deuren voor werkgever14/10/20 - 22:15 Pijn bij belangrijkste oorzaken langdurig ziekteverzuim01/10/20 - 07:37 Coronacrisis: helft promoties zonder salarisverhoging24/09/20 - 06:48 Zitten je werknemers ook thuis op de juiste stoel?

Leiderschap

26/11/20 - 07:23 Corona boost vertrouwen in werknemers01/10/20 - 07:10 Werkgevers en klanten beslissen wanneer er gewerkt wordt24/09/20 - 06:36 Knappe collega's, we moeten ze niet14/05/20 - 06:39 Mag ik nog de lift nemen?16/04/20 - 08:53 Ruim 2 op de 3 collega’s zijn ook vrienden12/03/20 - 07:01 Wil je digitale transformatie? Zorg dan voor leiderschap25/02/20 - 09:12 Caroline Pauwels (VUB) is CSR Professional of the Year 201905/02/20 - 21:42 Dikke maatjes met je baas?23/01/20 - 14:52 Ondernemend gedrag kan je leren23/01/20 - 13:10 Wie wordt CSR Professional of the Year 2019?

Juridisch

12/11/20 - 06:49 Sociale verkiezingen: wie stemt online?17/09/20 - 06:19 Ook mantelzorgers kunnen nu thematisch verlof opnemen20/08/20 - 07:23 Tijdelijke of economische werkloosheid: wat zijn de voorwaarden?06/08/20 - 06:54 De consumptiecheque van A tot Z16/07/20 - 06:55 Het corona-tijdskrediet: iets voor jouw medewerkers?15/07/20 - 18:43 Tijdelijke werkloosheid vanaf september: zo ben je mee30/01/20 - 10:30 Onbeperkt verlof geven, mag dat?23/01/20 - 14:49 Zal technologie de HR-wereld veranderen?12/12/19 - 06:58 Moet je altijd een eindejaarspremie betalen?28/11/19 - 06:27 Neem alle vakantiedagen op!

Jobhop

14/10/20 - 21:53 Jobhop: Kurt Van Raemdonck14/10/20 - 21:47 Jobhop: Claudia Baes14/10/20 - 21:42 Jobhop: Dieter Hinnens01/10/20 - 06:42 Ann Cattelain wordt CEO van Federgon30/09/20 - 16:57 Jobhop: Caroline Aelvoet30/09/20 - 16:55 Jobhop: Floriane Thomas30/09/20 - 16:52 Jobhop: Peter Van Ostaeyen16/09/20 - 18:44 Jobhop: Els Debaere16/09/20 - 18:40 Jobhop: Tom Verstraete16/09/20 - 18:31 Jobhop: Stephanie Timmermans

Events

26/11/20 - 11:52 PMClub: Geen angst voor angst01/10/20 - 09:40 HR, Leadership and Sustainability17/09/20 - 16:06 CSR Professional of the Year 2020: NOMINEER!09/09/20 - 12:51 In hoeverre heeft Covid-19 de Leider besmet? (PMClub)15/04/20 - 15:19 PMC-webinar: Arbeidsmarkt tijdens en na covid-19-periode05/03/20 - 11:40 HR Gala05/03/20 - 11:38 Integraal Talentbeheer01/12/19 - 10:35 Creëren we duurzame jobs tegen 2030?03/09/19 - 13:44 2030: a Work Space Odyssey met Fons Leroy05/06/19 - 12:31 COME IN Award

Dossiers

09/10/20 - 05:14 HR GETOETST18/06/20 - 07:46 Dossier: Ontslag29/03/20 - 15:31 Learning & Development12/12/19 - 06:45 DOSSIER: Individualiseren07/11/19 - 06:37 Human Capital in een tijd van contradicties17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype