Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!

BLOG - Liefst 600.000 vactures hebben voor digitaal talent. Dat heeft sectorfederatie Agoria berekend. Voor een bedrijf als Dell Technologies wordt het dus echt wel een ‘war for talent’, een strijd om de komende jaren het nodige talent binnen te halen én te houden. Gelukkig zijn die binnengehaalde medewerkers tegelijk onze beste ‘wapens’.

Pop-upschrijver: Pascale Van Damme, Vice President en General Manager van Dell Technologies Belux.

Eerst en vooral een disclaimer: eigenlijk zien wij die ‘war for talent’ niet als een echte oorlog. We bestrijden niet de concurrenten om het beste talent, we vechten hooguit tegen de vooroordelen en de onwetendheid bij mogelijke kandidaten over wat een carrière bij ons precies inhoudt. Zodra ze dat zien en ondervinden, wordt het heel wat eenvoudiger om hen aan ons te binden.

Maar om dat talent te vinden en in ons geïnteresseerd te krijgen volstaan de traditionele middelen van jobadvertenties, rekruteringsbureaus en headhunters allang niet meer. Kandidaten staan veel meer open voor positieve getuigenissen van onze huidige medewerkers dan voor de woorden van ons rekruteringsteam of van eventuele headhunters. Daarom investeren we veel tijd en energie in het bouwen van een sociaal netwerk waarop deze tevreden medewerkers hun verhaal kwijt kunnen. Een enthousiaste tweet van een tevreden medewerker over een geslaagd project of event kan meer impact hebben dan een advertentiecampagne van enkele (tien)duizenden euro’s.

Van topsalaris naar topcultuur

En hoe houd je die medewerkers dan tevreden? Niet met een steeds hoger basisloon, zo blijkt. Vele van de werknemers die zijn vertrokken om elders meer te verdienen, komen ooit terug op dezelfde voorwaarden als vroeger, omdat ze hebben geleerd dat dat hogere salaris op lange termijn niet werkt als enige motivatie. Die terugkerende werknemers zijn trouwens onze allerbeste ambassadeurs in onze communicatie naar de buitenwereld. Het verschil kan dan nog eerder gemaakt worden met het extralegale voordelenpakket. Vooral wanneer je dit zoals wij flexibel genoeg maakt om het aan te passen aan je wijzigende levensritme en prioriteiten.

Maar de kandidaten raken pas echt geïnteresseerd als je het over bedrijfscultuur en de bijhorende waarden hebt. Dat je de medewerker centraal stelt, is snel gezegd. Maar dit echt realiseren met een individueel ontwikkelingsplan voor iedereen is al iets totaal anders. Soms wordt er een job op maat van een persoon gecreëerd. Dit betekent ook dat de functieomschrijving flexibel moet zijn en zich moet kunnen aanpassen aan de kandidaat en niet andersom. Dan pas kan je flexibiliteit echt als deel van de bedrijfscultuur claimen.

Een ander essentieel onderdeel van onze bedrijfscultuur is de aandacht voor diversiteit en openheid. Die openheid begint met het besef dat we allen onbewuste vooroordelen hebben, die een invloed hebben op hoe we werken en met wie en hoe onze perceptie van anderen een invloed heeft op ons leven. En dit zowel professioneel als privé. Het besef dat er culturen zijn waar je niet zomaar elkaars hand schudt, en daarmee dan ook rekening houden: zulke zaken maken het verschil tussen een open en heterogene bedrijfscultuur enerzijds en een starre, verouderde bedrijfsomgeving anderzijds.

Leergierigheid = de nieuwe bedrijfswagen

Last but not least: je bedrijfscultuur moet leergierigheid uitstralen: de bereidheid tot levenslang leren moet uit zowat alles blijken wat het bedrijf doet en laat. Dat werkt op termijn beter dan welke dure bedrijfswagen ooit. Naast verschillende initiatieven zoals e-learning platforms en mogelijkheden tot educatief verlof heeft dit bij ons onder meer geleid tot het principe dat iedereen, naast zijn afgesproken takenpakket, ook 20% van zijn tijd mag vrijmaken voor ‘pet projects’: projecten die niet per se rechtstreeks tot een meerwaarde leiden maar die hen toch in staat stellen om waardevolle nieuwe inzichten en talenten te ontwikkelen.

Dat levenslang leren begint natuurlijk op de schoolbanken, en ook daar moet je de nodige aandacht aan besteden. Vooral op het vlak van digitalisering is er een forse inhaalbeweging nodig. Die hebben onder meer de universiteiten ingezet, maar ook als onderneming moet je hier op inzetten. Mogelijkheden tot stages, leerstoelen in een academische richting: het zijn maar enkele voorbeelden hoe je de brug kan slaan tussen de bedrijven van vandaag en de werknemers van de toekomst. Ik ben voorstander van ‘high potential programs’ als onderdeel van ons aanbod, waarmee we de meestbelovende kandidaten een volwaardig pakket aanbieden dat nog verder gaat dan een ‘summer camp’ of MBA. Enkel zo slaag je erin een voldoende sterke  band te creëren met de kandidaat om hen te laten wachten tot de ideale functie zich aandient.

Elk bedrijf moet innovatief zijn en zichzelf voortdurend opnieuw uitvinden. Maar de drang om onszelf voortdurend in vraag te stellen, om op zoek te gaan naar innovatie, naar steeds nieuwe manieren om het bedrijf en onszelf te verbeteren, en om die nieuwe kennis met iedereen te delen, dat moet de enige constante zijn. Enkel zo slagen we erin om relevant te zijn en te blijven voor onze huidige en toekomstige medewerkers.

Publicatiedatum: 02/05/2019 - 06:24

Blog

16/07/20 - 06:53 Naar een kwaliteitslabel voor het thuiskantoor11/06/20 - 06:54 Een inclusieve mentaliteit opbouwen in je team, hoe doe je dat?28/05/20 - 06:39 Waarom inzetten op gelijk loon voor mannen en vrouwen niet genoeg is16/01/20 - 06:32 Waarom op de toppen van je tenen staan, pijn doet05/12/19 - 06:24 Van mentor of coach naar bron van inspiratie en energie03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn20/02/19 - 16:29 Ecologie zit ook in werksystemen

Arbeidsmarkt & -beleid

12/05/21 - 07:44 Corona of niet, bedrijven blijven duurzaam werken12/05/21 - 07:41 Nederlanders krijgen slechts om de 5 jaar vrijaf op Bevrijdingsdag26/11/20 - 09:00 Discriminatie? Eigen schuld!11/11/20 - 07:10 69% werknemers wil vakbond als medebestuurder van bedrijf29/10/20 - 08:24 Coronacrisis boycot aanwerving jongeren14/10/20 - 22:16 Minder extralegale voordelen maar lagere heffing op loon01/10/20 - 07:38 Arbeidsmarkt staat stil: minder aanwervingen, minder ontslagen17/09/20 - 06:43 Hoe kijkt de werkwereld naar Covid-19?17/09/20 - 06:32 Artificiële intelligentie voorspelt welke jobs jij interessant vindt02/09/20 - 21:52 Studentenjobs herstellen van coronaschok

HRM

19/02/21 - 15:19 Optimisten functioneren beter10/12/20 - 07:43 Kwart bedienden krijgt bonus in 202010/12/20 - 07:26 Carglass: 'De beste werkplek waar je ooit zult werken'10/12/20 - 06:04 Ziek op vrijdag? Veel kans dat het opgehoopte frustratie is26/11/20 - 08:59 Aanpassingsvermogen van medewerkers als voornaamste ‘future skill’26/11/20 - 07:13 Carglass verkozen tot HR-ambassadeur 202012/11/20 - 07:08 Wat is de kijk van werkgevers op verloning?12/11/20 - 06:38 Driekwart meer geleidelijke werkhervattingen na ziekte29/10/20 - 08:58 4 op de 10 werknemers hebben meer stress29/10/20 - 08:25 Wat bepaalt het werkgeluk van de HR-professional?

Leiderschap

12/05/21 - 07:58 Breuken in psychologisch contract triggeren burn-out12/05/21 - 07:42 België scoort in lijst landen met ‘meest bekeken werknemers’26/02/21 - 12:30 Philippe Weiler (Lidl) verkozen tot CSR Professional of the Year 202019/02/21 - 15:17 Managers lonken naar de buitendeur16/02/21 - 15:59 Finalist CSR Professional of the Year Philippe Weiler16/02/21 - 15:55 Finalist CSR Professional of the Year Winok Oplinus16/02/21 - 15:44 Finalist CSR Professional of the Year Marleen Evenepoel15/02/21 - 10:38 Duurzaam ondernemen, waarom (niet)?10/12/20 - 06:54 Hoge variabele beloning top is zegen en vloek voor winst26/11/20 - 07:23 Corona boost vertrouwen in werknemers

Juridisch

12/11/20 - 06:49 Sociale verkiezingen: wie stemt online?17/09/20 - 06:19 Ook mantelzorgers kunnen nu thematisch verlof opnemen20/08/20 - 07:23 Tijdelijke of economische werkloosheid: wat zijn de voorwaarden?06/08/20 - 06:54 De consumptiecheque van A tot Z16/07/20 - 06:55 Het corona-tijdskrediet: iets voor jouw medewerkers?15/07/20 - 18:43 Tijdelijke werkloosheid vanaf september: zo ben je mee30/01/20 - 10:30 Onbeperkt verlof geven, mag dat?23/01/20 - 14:49 Zal technologie de HR-wereld veranderen?12/12/19 - 06:58 Moet je altijd een eindejaarspremie betalen?28/11/19 - 06:27 Neem alle vakantiedagen op!

Jobhop

14/10/20 - 21:53 Jobhop: Kurt Van Raemdonck14/10/20 - 21:47 Jobhop: Claudia Baes14/10/20 - 21:42 Jobhop: Dieter Hinnens01/10/20 - 06:42 Ann Cattelain wordt CEO van Federgon30/09/20 - 16:57 Jobhop: Caroline Aelvoet30/09/20 - 16:55 Jobhop: Floriane Thomas30/09/20 - 16:52 Jobhop: Peter Van Ostaeyen16/09/20 - 18:44 Jobhop: Els Debaere16/09/20 - 18:40 Jobhop: Tom Verstraete16/09/20 - 18:31 Jobhop: Stephanie Timmermans

Events

12/04/21 - 14:09 HRPro nationaal congres: Learn - Grow - Win14/03/21 - 18:41 Leiderschap vanuit paardenkracht gedemonstreerd14/03/21 - 18:26 On- & Reboarding: how to's12/01/21 - 11:04 Vooringenomenheid, een sluipend gif26/11/20 - 11:52 PMClub: Geen angst voor angst01/10/20 - 09:40 HR, Leadership and Sustainability17/09/20 - 16:06 CSR Professional of the Year 202009/09/20 - 12:51 In hoeverre heeft Covid-19 de Leider besmet? (PMClub)15/04/20 - 15:19 PMC-webinar: Arbeidsmarkt tijdens en na covid-19-periode05/03/20 - 11:40 HR Gala

Dossiers

09/10/20 - 05:14 HR GETOETST18/06/20 - 07:46 Dossier: Ontslag29/03/20 - 15:31 Learning & Development12/12/19 - 06:45 DOSSIER: Individualiseren07/11/19 - 06:37 Human Capital in een tijd van contradicties17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype