Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!

BLOG - Liefst 600.000 vactures hebben voor digitaal talent. Dat heeft sectorfederatie Agoria berekend. Voor een bedrijf als Dell Technologies wordt het dus echt wel een ‘war for talent’, een strijd om de komende jaren het nodige talent binnen te halen én te houden. Gelukkig zijn die binnengehaalde medewerkers tegelijk onze beste ‘wapens’.

Pop-upschrijver: Pascale Van Damme, Vice President en General Manager van Dell Technologies Belux.

Eerst en vooral een disclaimer: eigenlijk zien wij die ‘war for talent’ niet als een echte oorlog. We bestrijden niet de concurrenten om het beste talent, we vechten hooguit tegen de vooroordelen en de onwetendheid bij mogelijke kandidaten over wat een carrière bij ons precies inhoudt. Zodra ze dat zien en ondervinden, wordt het heel wat eenvoudiger om hen aan ons te binden.

Maar om dat talent te vinden en in ons geïnteresseerd te krijgen volstaan de traditionele middelen van jobadvertenties, rekruteringsbureaus en headhunters allang niet meer. Kandidaten staan veel meer open voor positieve getuigenissen van onze huidige medewerkers dan voor de woorden van ons rekruteringsteam of van eventuele headhunters. Daarom investeren we veel tijd en energie in het bouwen van een sociaal netwerk waarop deze tevreden medewerkers hun verhaal kwijt kunnen. Een enthousiaste tweet van een tevreden medewerker over een geslaagd project of event kan meer impact hebben dan een advertentiecampagne van enkele (tien)duizenden euro’s.

Van topsalaris naar topcultuur

En hoe houd je die medewerkers dan tevreden? Niet met een steeds hoger basisloon, zo blijkt. Vele van de werknemers die zijn vertrokken om elders meer te verdienen, komen ooit terug op dezelfde voorwaarden als vroeger, omdat ze hebben geleerd dat dat hogere salaris op lange termijn niet werkt als enige motivatie. Die terugkerende werknemers zijn trouwens onze allerbeste ambassadeurs in onze communicatie naar de buitenwereld. Het verschil kan dan nog eerder gemaakt worden met het extralegale voordelenpakket. Vooral wanneer je dit zoals wij flexibel genoeg maakt om het aan te passen aan je wijzigende levensritme en prioriteiten.

Maar de kandidaten raken pas echt geïnteresseerd als je het over bedrijfscultuur en de bijhorende waarden hebt. Dat je de medewerker centraal stelt, is snel gezegd. Maar dit echt realiseren met een individueel ontwikkelingsplan voor iedereen is al iets totaal anders. Soms wordt er een job op maat van een persoon gecreëerd. Dit betekent ook dat de functieomschrijving flexibel moet zijn en zich moet kunnen aanpassen aan de kandidaat en niet andersom. Dan pas kan je flexibiliteit echt als deel van de bedrijfscultuur claimen.

Een ander essentieel onderdeel van onze bedrijfscultuur is de aandacht voor diversiteit en openheid. Die openheid begint met het besef dat we allen onbewuste vooroordelen hebben, die een invloed hebben op hoe we werken en met wie en hoe onze perceptie van anderen een invloed heeft op ons leven. En dit zowel professioneel als privé. Het besef dat er culturen zijn waar je niet zomaar elkaars hand schudt, en daarmee dan ook rekening houden: zulke zaken maken het verschil tussen een open en heterogene bedrijfscultuur enerzijds en een starre, verouderde bedrijfsomgeving anderzijds.

Leergierigheid = de nieuwe bedrijfswagen

Last but not least: je bedrijfscultuur moet leergierigheid uitstralen: de bereidheid tot levenslang leren moet uit zowat alles blijken wat het bedrijf doet en laat. Dat werkt op termijn beter dan welke dure bedrijfswagen ooit. Naast verschillende initiatieven zoals e-learning platforms en mogelijkheden tot educatief verlof heeft dit bij ons onder meer geleid tot het principe dat iedereen, naast zijn afgesproken takenpakket, ook 20% van zijn tijd mag vrijmaken voor ‘pet projects’: projecten die niet per se rechtstreeks tot een meerwaarde leiden maar die hen toch in staat stellen om waardevolle nieuwe inzichten en talenten te ontwikkelen.

Dat levenslang leren begint natuurlijk op de schoolbanken, en ook daar moet je de nodige aandacht aan besteden. Vooral op het vlak van digitalisering is er een forse inhaalbeweging nodig. Die hebben onder meer de universiteiten ingezet, maar ook als onderneming moet je hier op inzetten. Mogelijkheden tot stages, leerstoelen in een academische richting: het zijn maar enkele voorbeelden hoe je de brug kan slaan tussen de bedrijven van vandaag en de werknemers van de toekomst. Ik ben voorstander van ‘high potential programs’ als onderdeel van ons aanbod, waarmee we de meestbelovende kandidaten een volwaardig pakket aanbieden dat nog verder gaat dan een ‘summer camp’ of MBA. Enkel zo slaag je erin een voldoende sterke  band te creëren met de kandidaat om hen te laten wachten tot de ideale functie zich aandient.

Elk bedrijf moet innovatief zijn en zichzelf voortdurend opnieuw uitvinden. Maar de drang om onszelf voortdurend in vraag te stellen, om op zoek te gaan naar innovatie, naar steeds nieuwe manieren om het bedrijf en onszelf te verbeteren, en om die nieuwe kennis met iedereen te delen, dat moet de enige constante zijn. Enkel zo slagen we erin om relevant te zijn en te blijven voor onze huidige en toekomstige medewerkers.

Publicatiedatum: 02/05/2019 - 06:24

Blog

03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn20/02/19 - 16:29 Ecologie zit ook in werksystemen06/02/19 - 06:36 Roderen op 35 en pieken op 55 jaar20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit

Arbeidsmarkt & -beleid

07/11/19 - 07:01 Hoodies bepalen de nieuwe arbeidsmarkt07/11/19 - 06:42 Oudere werkenden: wie zijn ze en waarom werken ze (nog)?17/10/19 - 06:47 Wat zijn de 10 buzzwoorden in cv’s?16/10/19 - 19:30 1 op de 7 werknemers in België is niet-Belg10/10/19 - 06:50 Waar zoeken Belgen naar een job?09/10/19 - 17:05 Mediahuis en DPG Media lanceren nieuwe JOBAT26/09/19 - 07:15 HR Pros … we are the ones!26/09/19 - 06:38 Ontdek de échte bedrijfswaarden19/09/19 - 07:20 Millennials schatten bedrijven niet hoog in19/09/19 - 07:16 Wat doet digitaal met medewerkers?

HRM

13/11/19 - 20:28 Een nieuwe job? Geen interesse!07/11/19 - 06:47 Umicore: hoe kan je stakeholders optimaal betrekken?24/10/19 - 06:39 1 op 4 werknemers kan moeilijk om met stress18/10/19 - 11:13 Emmaüs wordt HR-ambassadeur 201918/10/19 - 07:50 EMMAüS: Gezamenlijke visietekst vormt stevige basis voor maatwerk17/10/19 - 07:15 Werkgevers steeds flexibeler met arbeidstijd17/10/19 - 06:42 Burn-outpreventie bij UZA: Hoe kleurt je dag?03/10/19 - 07:15 Hoe zet je een online leerplatform op?26/09/19 - 06:30 Mogen we nog ongelukkig zijn?19/09/19 - 07:18 Alternatieve mobiliteitsoplossingen nog steeds populair

Leiderschap

08/11/19 - 12:29 Word jij de CSR Professional of the Year 2019?05/09/19 - 06:13 Verbied jij je werknemer te appen in de auto?25/07/19 - 06:58 Hou je millennials aan boord!18/07/19 - 07:16 Diversiteit is geen zegen voor een team13/06/19 - 06:01 VUB-onderzoeker laat robots en mensen beter samenwerken02/05/19 - 08:10 Time = money? Niets van!02/05/19 - 06:58 BOEK: Trots!11/04/19 - 06:45 Mobiliteit: de ene provincie is de andere niet04/04/19 - 07:40 BOEK: Impact in actie04/04/19 - 06:43 Wat houdt jou tegen om duurzaam te ondernemen?

Juridisch

07/11/19 - 06:47 Leren en werken? Wat zeggen de regionale regeerakkoorden24/10/19 - 07:00 Werkzekerheidsclausule: is ontslag nog mogelijk?10/10/19 - 07:10 Voer geen HR-beleid voor externe medewerkers10/10/19 - 07:09 HR en de vrees voor discriminatie03/10/19 - 06:49 Procedure voor sociale verkiezingen te lang?26/09/19 - 07:14 Kies vooral het juiste paritair comité12/09/19 - 06:41 De bedrijfswagen, achillespees van de arbeidsmarkt29/08/19 - 07:33 Loonbeslag, wat doe je ermee?22/08/19 - 06:34 Kan een werknemer afstand doen van zijn rechten?01/08/19 - 07:26 Zijn geschenken een vorm van loon?

Jobhop

07/11/19 - 06:25 Jobhop: Alain Balcaen07/11/19 - 06:24 Jobhop: Mario Coppens07/11/19 - 06:15 Jobhop: Ann D'havé24/10/19 - 06:47 Jobhop: Mieke Vermaete24/10/19 - 06:41 Jobhop: Charlotte Christiaens24/10/19 - 06:20 Jobhop: Sara Hermans16/10/19 - 20:31 Jobhop: Katrien De Pillecyn16/10/19 - 20:25 Jobhop: Olivier Van den Broecke16/10/19 - 20:20 Jobhop: Fabienne Cornelis10/10/19 - 07:36 Jobhop: Jan Bouwen

Events

08/11/19 - 12:02 CSR Professional of the Year 201903/09/19 - 13:44 2030: a Work Space Odyssey met Fons Leroy05/06/19 - 12:31 COME IN Award05/06/19 - 12:05 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen'22/05/19 - 16:13 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen' (gratis)20/03/19 - 10:51 HRPro.be Digital Day05/02/19 - 16:53 HR Gala 201921/01/19 - 00:03 Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year 201824/10/18 - 23:04 HRM Inspiration Day 2018 - WIN GRATIS INKOM!

Dossiers

07/11/19 - 06:37 Human Capital in een tijd van contradicties17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.0