Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement

OPINIE - Om een optimale betrokkenheid van de medewerkers te bereiken, kan je de sleutels tot succes samenvatten in de bovenstaande formule. Het is de overtuiging van Carmina Coenen die het toepast bij het eigen bedrijf Salesforce.

Pop-upschrijver: Carmina Coenen, Salesforce

Om je medewerkers betrokken te krijgen en te houden doorheen hun carrière moeten alle elementen hierboven aan bod komen: een aantrekkelijke en samenhangende bedrijfscultuur, de juiste technologie om je medewerkers te behandelen als je beste klant, en het juiste gebruik van de beschikbare data.

Tegenwoordig wordt elk gesprek over organische groei gevolgd door de woorden: “op voorwaarde dat we het juiste talent vinden”. Het is inderdaad één van de grootste bekommernissen voor elk succesvol bedrijf en voor het succes van de mensen in mijn team: als je wil groeien, moet je fantastische mensen aanwerven en behouden. En fantastische mensen worden enkel aangetrokken door - en blijven alleen maar trouw aan - fantastische bedrijven.

De enige vraag die ons dan nog rest is: hoe word je zulk geweldig bedrijf om voor te werken? Het antwoord vind je in de formule hierboven: betrokkenheid van de medewerker kan je alleen bereiken als je de volgende drie ingrediënten combineert: bedrijfscultuur, ‘app-tastische' technologie en een optimaal gebruik van beschikbare data.

BEDRIJFSCULTUUR: familie, transparantie en teruggeven

Salesforce-oprichter Marc Benioff leerde tijdens een sabbatical op Hawaii het begrip Ohana kennen dankzij intense contacten met de lokale bevolking. Hij besloot prompt om de mentaliteit te incorporeren in zijn bedrijf. De Ohana-cultuur heeft zijn visie beïnvloed over hoe de ideale organisatie er moet uitzien. Het basisprincipe van de Ohana-cultuur is dat elke Salesforce-werknemer, en zelfs onze partners en klanten, deel uitmaken van één grote familie. En het familiemotto luidt: “leave no member behind (niemand valt uit de boot)”.

Dit betekent dat we al het nodige zullen doen om ervoor te zorgen dat iedereen aan boord blijft. Dit leidt onder meer tot een volledige transparantie, waarbij iedereen weet wat de bedrijfsobjectieven zijn en hoe zij zelf bijdragen tot die bedrijfsdoelstellingen. Dit noemen we  V2MOM (Visie, Waarden (Values), Methodes, Obstakels, Meetgegevens (Metrics)), die voor elk niveau wordt opgesteld, van het algemene bedrijfsniveau tot het allerindividueelste niveau.

Daar komt nog een sterk geloof in het concept ‘teruggeven’ bovenop, wat geleid heeft tot ons 1-1-1 model dat al vaak werd overgenomen door andere bedrijven. Dit alles zijn de belangrijkste bouwstenen van onze unieke bedrijfscultuur.

TECHNOLOGIE: bouwen aan een ‘app-tastic’ universum

Je raakt niet bijzonder ver als je je inspanningen beperkt tot het onderhouden van een fantastische bedrijfscultuur. De meerderheid van het talent dat je probeert aan te trekken of trouw te houden aan je bedrijf, is bijzonder verwend geworden: ze zijn een volledig universum van fantastische apps gewend, die onze levens zo veel eenvoudiger en comfortabeler maken. En dan heb ik het niet enkel over Uber, Waze of Netflix, maar ook over die vele andere: apps waarmee we mobiel kunnen betalen, of die ons waarschuwen als de bus vertraging heeft, de Waze app, waarmee je real-time kan nagaan waar je vrienden zich bevinden zodat je niet de hele tijd ‘waar ben je nu’ hoeft te sturen, en ga zo maar door. 

Bij Salesforce gebeurt de integratie van het app-universum in onze bedrijfsprocessen op verschillende manieren. Zo hanteren we het principe van de onmiddellijke feedback ter vervanging van de jaarlijkse evaluatie. Talent wil geen maanden wachten om te horen hoe ze dingen beter zouden kunnen aanpakken. Nee, ze zijn gewend aan real-time feedback. Daarom gebruiken wij tegenwoordig een Feedback-achtige app om onze ‘likes” of constructieve feedback te delen.

"Voor elke dagdagelijkse situatie is er wel een app die mijn beroepsleven veraangenaamt of vereenvoudigt."

Carmina Coenen, Salesforce

En aangezien we gewend geraakt zijn aan informatie in fragmentjes zoals met Whatsapp, werken we liever met @-vermeldingen dan met e-mail om mensen te betrekken, om zoveel mogelijk collega’s geëngageerd te krijgen wanneer we als team op een verkoopcyclus werken of samen een klantgericht event voorbereiden.

Voor elke dagdagelijkse situatie is er wel een app die mijn beroepsleven veraangenaamt of vereenvoudigt.

Maar de meesten hebben bij hen op het werk niet zo veel geluk. Wie er wel in slaagt om een werkomgeving te creëren met apps die zorgen voor ervaringen vergelijkbaar met ons vrijetijdsleven, zal een significant voordeel hebben in de ‘war for talent’. Niet alleen zullen je werknemers genieten van de aangename ervaringen, ze houden er ook een gevoel aan over dat ze op werk evenzeer worden gewaardeerd als thuis wanneer ze in contact komen met hun favoriete merken.   

DATA: analytics om de ‘werknemerservaring' te versterken

Maar zelfs met de meest fantastische toepassingen zullen je werknemers zich pas echt gewaardeerd voelen als ze de indruk hebben dat je hen door en door kent en begrijpt. Dat gevoel kan je pas echt realiseren als de onderneming gebruik maakt van de beschikbare data om de ‘werknemerservaring’ te optimaliseren.

"Zet artificiële intelligentie in om aanbevelingen te doen rond carrièrepaden."

Carmina Coenen, Salesforce

Net zoals Netflix en Amazon kunnen bedrijven AI (artificial Intelligence) inzetten om aanbevelingen te doen: “Werknemers die hetzelfde carrièrepad hebben gevolgd, kozen voor deze volgende stap: ...”. Of je kan hun persoonlijke objectieven onder de loep nemen, analytics loslaten op deze data om elke werknemer bij zijn of haar persoonlijke carrière te begeleiden, en te zoeken naar interessante opleidingen om deze carrière te kunnen realiseren.

Bedrijven die erin slagen om deze drie factoren te combineren en te integreren zullen de favoriete werkgever in de toekomst zijn. Ik vraag me vaak af wat de eerste werkervaring van mijn dochter zal zijn over zowat tien jaar. Zullen zij en haar vriendinnen een werkgever vinden die zorgt voor een blije en vlotte start? Of zullen hun grote carrière-verwachtingen tijdelijk worden teruggeschroefd omdat ze geconfronteerd worden met enorme technologische en/of procedurele obstakels? Ik hoop van ganser harte dat we allemaal kunnen evolueren naar een arbeidsmarkt waar ze een blije start zullen kennen, ongeacht het bedrijf waarvoor ze kiezen. En tot dan zal ik met plezier alle organisaties bijstaan bij het in praktijk brengen van de ‘employee engagement’-formule.

Publicatiedatum: 24/01/2018 - 17:37

Blog

20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut12/11/17 - 19:48 WisKeys 2 jaar!25/10/17 - 08:57 Liefde op het eerste gezicht hoeft niet18/10/17 - 07:55 Burn-outcoaches bestaan niet11/10/17 - 06:49 Hoe verantwoordelijk is de leider?27/09/17 - 07:00 Een job die niet aansluit bij je studies, is dat zo erg?19/09/17 - 06:46 Wat als … je werkgever je leven redt?20/07/17 - 10:20 Waarom vaders evenveel ouderschapsverlof moeten nemen

Arbeidsmarkt & -beleid

15/02/18 - 18:48 Woord 'quota' uitspreken al voldoende voor dialoog08/02/18 - 06:34 De uitdaging ligt in de platformeconomie01/02/18 - 06:44 Uitzendarbeid: vaste motieven maar dynamische sector31/01/18 - 07:13 Rekruteren achter tralies30/01/18 - 17:42 Verpleegkundige is grootste knelpuntberoep30/01/18 - 17:08 Vlaanderen start met ‘skills strategie’25/01/18 - 06:31 Mexicanen kloppen 65% meer uren dan Duitsers16/01/18 - 15:29 Hoe belangrijk vindt u duurzaamheid? Doe mee aan onderzoek11/01/18 - 06:15 8 jobs die de toekomst zullen doorstaan10/01/18 - 15:54 Pact tegen krapte op de arbeidsmarkt

HRM

24/01/18 - 11:41 Online test moet burn-out voorkomen18/01/18 - 07:22 En toen liep het mis! Interne communicatie.15/01/18 - 15:41 Wat je zegt, kan je je job kosten11/01/18 - 06:20 HR, steward van cultuur en engagement04/01/18 - 11:29 Nieuwsgierig naar het nieuwe HR-jaar?20/12/17 - 11:16 De grootste HR-uitdagingen in 2018-201918/12/17 - 10:30 HR: haat en liefde voor artificiële intelligentie13/12/17 - 19:47 Complexiteitstheorie in een HR-jasje29/11/17 - 10:48 Is GDPR een gevaar voor HR?28/11/17 - 06:54 Cegeka: left brain with a touch of right

Leiderschap

14/02/18 - 14:15 WC-rol belangrijker dan vertrouwelijke info07/02/18 - 11:59 Ongestoord doorwerken maakt ons gelukkig07/02/18 - 10:52 Geef ook kmo’s CSR-bloed06/02/18 - 15:17 Is pesten een overroepen of verdoken probleem?30/01/18 - 06:13 Havenbedrijf Antwerpen, ENGIE en Lidl focussen op CSR23/01/18 - 09:30 Het gevaar van verregaande verbondenheid17/01/18 - 16:59 Klagen we nu beter wel of niet?06/12/17 - 06:55 We concentreren ons gemakkelijker in een koffiebar29/11/17 - 20:12 Voor amper 1 op 8 werknemers klopt imago werkgever met realiteit22/11/17 - 07:47 Daar zit muziek in

Juridisch

08/02/18 - 08:00 Werklozen, opgelet met hobby’s en vriendendiensten!25/01/18 - 06:26 Dwingend verlof is niet zomaar verlof21/12/17 - 06:18 Wie dronken is op het werk…07/12/17 - 07:10 Bedrijf verkocht: nieuwe bazen, nieuwe wetten?23/11/17 - 07:08 De almacht van de sociale inspectie09/11/17 - 07:14 Ook ziekte kent zijn regels19/10/17 - 07:11 Anciënniteit, het sleutelelement bij ontslag05/10/17 - 07:20 Wat zet de staker op het spel?26/09/17 - 17:34 Thematisch verlof pikt tijdskrediet in21/09/17 - 07:09 Wat met de bedrijfswagen op het einde van de rit?

Jobhop

08/02/18 - 06:49 Jobhop: Isabelle Sonneville07/02/18 - 16:42 Jobhop: Els Jans07/02/18 - 16:31 Jobhop: Evy Verwimp07/02/18 - 16:22 Jobhop: Fanya Verpoorten31/01/18 - 17:24 Jobhop: Tiny Coppens31/01/18 - 17:21 Jobhop: William Van Erdeghem31/01/18 - 17:14 Jobhop: Jesse Segers30/01/18 - 18:37 Jobhop: Annelies Missotten24/01/18 - 17:57 Jobhop: Philippe Van Remortel24/01/18 - 17:13 Jobhop: Maria Alexandrakis

Events

20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.0 - Gratis kaarten voor WisKeys-lezers19/10/17 - 11:35 CSR Professional of the Year - GRATIS TICKETS voor WisKeys-lezers19/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO10011/09/17 - 12:59 The future of HR: employee engagement is key01/09/17 - 13:11 Evidence based HR01/09/17 - 12:37 Leaders Lunch: Trust at Work10/05/17 - 21:08 The Future of Organising

Dossiers

06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging12/10/17 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk07/09/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen18/05/17 - 09:57 Zinvol werk: de sleutel tot weerbaarheid04/05/17 - 06:24 Competentie- en talentmanagement in slakkengang24/04/17 - 16:33 Als de centen (niet) rollen30/03/17 - 11:11 Survival of the fittest