Social technologies bepalen hoe we (samen)werken

Social technologies zorgen voor groei en zelfbeschikking van mensen. En ze zorgen ook voor een grondige verandering van organisaties en hoe er (samen)gewerkt wordt.

Dat lees je in het boek ‘Social technologies in business’, dat voorgesteld werd in Antwerpen op 20 juni. Hoofdauteur Isabel De Clercq en haar Belgische coauteurs hielden een pleidooi voor social technology. Een interview met Isabel De Clercq.

Een papieren boek over social technologies, is dat geen contradictie?

Tja, die vraag werd me nog gesteld. Waarom zouden we in godsnaam een papieren boek uitgeven over sociale technologie die kennis delen mogelijk maakt en versnelt? Wel, ik ga akkoord met mijn uitgever: het speelt geen rol hoe kennis gedeeld wordt. Als ze maar gedeeld wordt.

Bovendien heb ik iets met boeken. Ik vind het zalig om in boekenwinkels rond te neuzen, in boeken te bladeren, er notities in te maken en mooie passages aan te duiden, …

Je komt uit de opleidingswereld waar er meer gesproken dan geschreven wordt. Wat maakt dat je een boek ging schrijven?

Social technologies en het delen van kennis is een onderwerp dat me nauw aan het hart ligt. Ik geef er ook vaak presentaties en trainingen over. Maar het is meer dan dat. Sociale technologie maakte me tot de persoon die ik nu ben. Twitter bijvoorbeeld liet me toe in contact te komen met mensen die me boeien en inspireren. Platformen als Yammer gaven me een stem en zorgden er voor dat ik me kon ontplooien in mijn job. En dankzij sociale technologie werk ik intensief samen met mensen over heel de wereld die ik nog nooit live ontmoet heb.

Ik werd op WebTomorrow in juni aangekondigd als ‘social evangelist’, en zo voel ik me ook. Ik heb veel te danken aan social technologies. Het is dus absoluut de moeite om daar een boek over te schrijven.

Je schreef het boek niet alleen?

Neen, het boek is een samenwerkingsproject. Ik kreeg veel steun van mijn uitgever en van de vele coauteurs die elk vanuit hun expertise mee schreven aan het boek.

Drie jaar geleden had ik een gesprek met een CEO over het toenemende belang van social technologies. Hij keek me heel sceptisch aan. “Technologies, akkoord Isabel. Maar social?”.

Dat deed me nadenken. Vanaf dat moment ben ik heel bewust op zoek gegaan naar cases, naar bedrijven die dankzij sociale technologie hun expertise opdrijven en beter samenwerken met collega’s, partners en klanten. Ik wilde bewust een plaats geven in het boek aan deze ‘best practices’ bij bedrijven als Sanofi Pasteur, Engie, Daikin Europe, KBC, …

Op de eerste pagina van je boek staat in het groot deze quote van jou: “A knowledge worker who doesn’t share his knowledge actually damages the organisation”. Dat is een straffe uitspraak.

Weet je wat ik een straffe uitspraak vind? Dat het tijd zou zijn voor digitale detox. Het is vandaag ‘bon ton’ om sociale en digitale media te demoniseren. Ik ga resoluut ten strijde tegen het voorstellen van technologie als een gif, waarvan we ons moeten ontdoen. Ik beweer het tegenovergestelde: medewerkers die hun kennis niet delen vandaag dragen niet voldoende bij aan hun organisatie. Uiteraard zijn we – net zoals bij voedsel – zelf verantwoordelijk voor de content die we tot ons nemen.

Zijn het vooral kenniswerkers die baat hebben bij social technologies?

Ik kom uit de wereld van kenniswerkers en heb daar altijd gewerkt. En ja, daar is de digital transformation helemaal doorgebroken. Maar in het boek komen ook andere sectoren aan bod. Céline Schillinger van Sanofi Pasteur bijvoorbeeld vertelt hoe social technology de kwaliteitsfocus versterkte en dus ook de missie van Sanofi Pasteur om morgen nog meer mensen te redden met hun vaccins. De productiemedewerkers van Sanofi Pasteur werken niet in een kantoor en met eigen pc’s, maar mobiel met hun persoonlijke devices. Het zijn dus niet enkel kenniswerkers, maar alle sectoren die baat hebben bij social technologies.

Er zijn vandaag heel veel tools, platformen en enterprise social networks. En elke dag komen er nieuwe bij. Hoe kies je de juiste technologie?

Om die vraag te beantwoorden verwijs ik naar het hoofdstuk van Mathias Vermeulen, een echte learning & technology geek. Hij beschrijft in het boek drie manieren om een doordachte keuze te maken. Zijn persoonlijke voorkeur? “Go freestyle”. En dat betekent volgens hem: bekommer je niet om de definitie, maar doe het. Passeer je ICT- en inkoopafdeling en begin er gewoon mee. De raad die hij meegeeft is: focus niet op wat je organisatie nodig heeft, maar wel wat je eindgebruikers nodig hebben. Laat hen in alle vrijheid en creativiteit kennis delen, samenwerken, slagen en falen.

Ok, je hebt de technologie gekozen. Maar dan moet je social collaboration opstarten in je bedrijf. Hoe begin je daaraan?

Voor je begint is het belangrijk om je directie mee te hebben in het verhaal. Ik heb het geluk te werken bij Wolters Kluwer waar het management gelooft in social collaboration en ons stimuleert om sociale media professioneel te gebruiken. We hebben er Yammer om onze kennis te delen en tools als Yambla om innovatie te bevorderen.

Het management neemt altijd een voorbeeldrol op. En je hebt vandaag geen andere keuze dan een ‘social leader’ te zijn. Dat is wat Saskia Van Uffelen, CEO bij Ericsson Belux, stelt: als leider ontmoet je mensen, deel je kennis, versterk je de samenwerking met klanten en stimuleer je innovatie. Je kunt geen organisatie runnen en zeggen “Social? That’s not for me”.

Naast de steun van de directie is het natuurlijk ook belangrijk om mensen op te leiden en te motiveren. Daar ligt zeker een uitdaging voor learning & development. Christophe Vanden Eede, Talent Acquisition and Development Director bij Telenet Group omschrijft de rol van L&D terecht als enerzijds het stimuleren van ‘digital literacy’ en anderzijds het aanwakkeren van een gezonde kritische houding.

Een slotvraag: waarom moeten mensen het boek lezen?

Social technologies veranderen fundamenteel hoe we werken en samenwerken. In het boek beschrijf ik die transformatie. Maar wat meer is en wat je elders niet vindt, zijn de inzichten, de praktijkverhalen en de concrete how to’s, bijeengebracht uit de hele wereld, en verteld door digital passionates met elk hun eigen invalshoek en expertise.

Ik kan het niet beter zeggen dan dat social technology er voor zorgt dat passie van mensen besmettelijk wordt. En dat leidt tot echte groei.

Tekst: Geert Goovaerts

Publicatiedatum: 28/06/2017 - 13:43

Arbeidsmarkt & -beleid

17/05/18 - 07:14 Arbeidsmarkt 2018: de toestand is ernstig maar niet hopeloos09/05/18 - 14:28 Masterdiploma’s krijgen de kraan niet hersteld01/05/18 - 07:05 Welke jobs lijden onder automatisering?26/04/18 - 07:43 Kwart werknemers binnen het jaar al weg25/04/18 - 15:28 Nieuwe online verzamelplaats voor uitzend- en tijdelijke jobs24/04/18 - 07:31 De verdoken arbeidsmarkt12/04/18 - 11:46 Werknemers lokale overheid zijn gelukkiger12/04/18 - 10:21 VDAB en ODYN lanceren Talent-Tinder04/04/18 - 22:08 Vaders 18% minder uitgenodigd voor jobgesprek04/04/18 - 19:28 Met pensioen tegen 129% van je loon … of 29%

HRM

16/05/18 - 12:01 Ziekenhuis met goesting, het kan!16/05/18 - 11:22 Werk en privé: huwelijk of scheiding?02/05/18 - 06:42 "Het gaat erom jezelf future-proof te maken"16/04/18 - 07:44 Zijn innovaties altijd verbeteringen?15/04/18 - 07:55 Hoe denken coaches? Doe mee aan onderzoek03/04/18 - 06:36 Mannen van veertig achter het stuur29/03/18 - 07:23 Kijken in het brein van de sollicitant29/03/18 - 06:20 HR, alles in orde met de privacy?21/03/18 - 07:30 Focus op inzetbaarheid, niet op uitstroom13/03/18 - 22:17 Torfs en Easi opnieuw nr1 Great Place to Work

Leiderschap

15/05/18 - 06:19 Dansen met collega’s27/04/18 - 12:47 Tijd geven aan de maatschappij26/04/18 - 07:44 “Wat weet jij van water? Je bent een vis”25/04/18 - 16:31 Belg heeft veel autonomie, weinig inspraak23/04/18 - 15:51 Je bent succesvol, waarom werk je dan nog zo hard?05/04/18 - 06:24 Positief roddelen27/03/18 - 06:26 Wat ligt er op jouw bureau?12/03/18 - 12:40 Grijp de macht26/02/18 - 06:45 CSR is geen hype maar trend23/02/18 - 16:32 De CSR Professionals of the Year 2017

Juridisch

17/05/18 - 07:18 Wanneer betaal je de verbrekingsvergoeding?03/05/18 - 06:45 Ooit vakantiegeld fout uitbetaald? Lees even dit…19/04/18 - 07:04 Onterecht afwezig, (geen) reden tot ontslag05/04/18 - 07:17 Een werknemer maakt een fout: wie betaalt de schade?22/03/18 - 07:26 Hoe eerlijk moet een sollicitant zijn?21/03/18 - 07:23 Mobiliteitsbudget en cash-for-cars goedgekeurd13/03/18 - 10:49 Gevolgen van kanker zijn handicap, oordeelt rechtbank08/03/18 - 06:27 Verboden te roken … in de bedrijfswagen22/02/18 - 06:24 Met de privéwagen op klantenbezoek08/02/18 - 08:00 Werklozen, opgelet met hobby’s en vriendendiensten!

Blog

02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut12/11/17 - 19:48 WisKeys 2 jaar!25/10/17 - 08:57 Liefde op het eerste gezicht hoeft niet

Jobhop

17/05/18 - 08:24 Jobhop: Johan Browaeys17/05/18 - 08:18 Jobhop: Olivier Valentin17/05/18 - 08:04 Jobhop: versterking voor VFU17/05/18 - 07:08 Jobhop: Valérie Moerenhoudt08/05/18 - 07:04 Jobhop: Nathalie Strynckx02/05/18 - 17:00 Jobhop: Fabrice Desmedt02/05/18 - 16:43 Jobhop: Sébastien Delfosse19/04/18 - 08:16 Jobhop: Gerda Clocheret18/04/18 - 18:42 Jobhop: Katrin Poels-Rijckeboer18/04/18 - 18:35 Jobhop: Leen Claes

Events

12/05/18 - 11:07 Entrepreneurial organizations11/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.019/10/17 - 11:35 CSR Professional of the Year - GRATIS TICKETS voor WisKeys-lezers19/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO10011/09/17 - 12:59 The future of HR: employee engagement is key

Dossiers

14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype07/12/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging12/10/17 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen18/05/17 - 09:57 Zinvol werk: de sleutel tot weerbaarheid04/05/17 - 06:24 Competentie- en talentmanagement in slakkengang