Wat doet digitaal met medewerkers?
DOSSIER Digitalisering & HR Wat doet het toenemende gebruik van technologie met werknemers? En waarom moeten we daar als werkgever of HR van wakker liggen? Over het nut van digital employee experience design in organisaties.
Bij al wat mensen kopen of doen, wordt de gebruikerservaring van steeds grotere tel. We leven van ervaringen. En dat geldt voortaan ook voor medewerkers in de organisatie: employee experience is al wat de klok slaat.
“De millennials zijn digitaal opgegroeid en dat vertaalt zich in een attitudeverandering”, zegt Hans Mangelschots, Business Development Specialist bij HR Tech Valley. Van een 9-to-5-cultuur in een bedrijfskantoor naar een anywhere-anytime-werkhouding, van gebruik van bedrijfsinstrumenten en eenvoudig e-mailverkeer naar alle mogelijke samenwerkingsmiddelen. De focus verschuift daarnaast van input en kennis naar output en adaptive learning (leren om te doen). Van ambitie binnen het organigram van de organisatie en weinig inspraak in de loopbaan, naar ambitie voor zichzelf en potentieel leiderschap. En bedrijfstrainingen en -lessen worden ingeruild voor democratische trainingen en personal micro-learning.
Ook de arbeidsmarkt blijft niet gespaard. We zijn geëvolueerd van een kandidatenmarkt (kies mij!) naar een vacaturemarkt waar het de kandidaat is die shopt en minder de werkgever die kiest. Mensen worden de consument van hun werk. En daarbij horen evaluaties, punten geven aan werkgevers, net zoals aan diensten of producten. “Noteer dat 92% deze reviews belangrijk vindt en dat liefst een op drie kandidaten al een job weigerde omwille van negatieve reviews”, zegt Hans Mangelschots. De naam en de reputatie van een organisatie is van groot belang. HR heeft de handen vol met al deze uitdagingen!
Hoe krijg HR hulp van technologie?
De wereld van de HR-tech is veranderd. We komen van een wereld van rijen en kolommen in Excel. We evolueerden van transactioneel HR en ERP-systemen naar talentmanagementsystemen en later grotere systemen (Human Capital Management (HCM-) systemen die alles capteerden). Nu ‘zit’ alles en iedereen in de cloud, o.a. met SaaS-platformen.
“Deze evoluties maakten dat marketing volop aan belang wint”, legt Hans Mangelschots uit. “Denk aan ads en branding, een personaliseren van de ervaring (e-mail: beste Hans … ), klantenrelaties opbouwen, data analyseren om te verbeteren, customer experience en een betere business. Met data wordt er veel mogelijk, meetbaar en dus duidelijker.” Toch waarschuwt hij: “A fool with a tool is still a fool. Of: de manier waarop je tools gebruikt, bepaalt het uiteindelijke nut ervan. Een tool is maar een deel van de oplossing.”
"Start met de employee experience en pas de technologie hierop aan. Niet omgekeerd!" Hans Mangelschots - HR Tech Valley |
Eerst de werknemer, dan de technologie
Waar kan technologie helpen in HR? Om meer op te vallen bij rekrutering en om de aanwervingsprocessen te versnellen, bij dashboarding en analytics, mobile (micro) learning, self service … “Het is belangrijk om steeds te starten met de employee experience en de technologie hierop aan te passen. Niet omgekeerd! Als je als HR vertrekt van een tool in plaats van de medewerkers dan is er meer kans dat deze medewerkers de tool niet of slecht zullen gebruiken. Met inaccurate data tot gevolg. En dat is nog slechter dan weinig data hebben.”
Enkel als mensen het gevoel hebben dat ze zelf voordeel halen uit het gebruik van een tool, gaan ze de tool ook effectief gebruiken. En dat is precies die employee experience waaraan HR dus moet werken op verschillende domeinen: aantrekken, aanwerven, onboarding, learning & development, performance, verloning, samenwerken en engagement, mobiliteit en offboarding.
Op de Belgische markt zijn er ondertussen heel wat spelers die actief zijn in verschillende niches. “Je moet eigenlijk eerst je hele strategie uittekenen om te weten welke tools je precies nodig hebt. Wel opletten als je verschillende systemen op elkaar bouwt, dat vraagt immers een groot onderhoud. Met de huidige SaaS-oplossingen werd dit eenvoudiger.”
Hans Mangelschots sluit af met een blik op artificiële intelligentie. “Geef dit nog een paar jaar. Er is al heel wat mogelijk, maar het kan zeker nog beter. Let ook op met de gebruikerservaring bij AI: zoek naar een evenwicht tussen robot/artificieel en het menselijk aspect.”
Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'Digitalisering & HR'.Auteur: Katleen Weytjens