Let the network do the work

Communities maken onze organisaties beter. Dat was zowat de kernboodschap tijdens de studiedag Digital Workplace van Kluwer. Jaja, maar hoe moeten we dat aanpakken, hoorden we de zaal denken.

Laten we er niet flauw over doen. Communities zijn niet nieuw. Meer nog : ze zijn van alle tijden. Alleen was de schaal vroeger anders en kostte het allemaal wat meer tijd. Wat keynote spreker Dion Hinchcliffe daar tegenover zette, was dit: “Let the network do the work.” Dion Hinchcliffe is Chief Strategy Officer bij Adjuvi LLC en opiniemaker in social business en digital strategy.

Community als nieuw business model

Digitaal is het nieuwe normaal. De grenzen tussen mensen, bedrijven, klanten en leveranciers verdwijnen. Dion Hinchcliffe deed daarom een warme oproep om te connecteren en zo een gemeenschappelijke toegevoegde waarde in te zetten in onze eeuwige queeste naar vooruitgang. ‘Community’ wordt zo een nieuw samenwerkend businessmodel dat productontwikkeling, verkoop en opleiding ten goede komt. De community zorgt er bovendien voor dat de inspanningen in de digital workplace verdeeld worden.

People, tools en processen

Toch zal er nog hard moeten gewerkt worden voor het community business model ook echt werkt. Dat heeft vooral met de snelheid van verandering te maken. Tot slechts een tiental jaren geleden automatiseerde IT eigenlijk alleen maar wat we al deden. Dat is nu volledig aan het kantelen. De interactie tussen mens en technologie is nieuw en dat verandert ook helemaal de manier waarop we werken. Samenwerken betekent slimmer werken en dus ook de creatie van meerwaarde. Helaas wekt verandering ook weerstand op.

“The future is very distributed, decentralised.” – Dion Hinchcliffe

People, tools en processen zijn de heilige drievuldigheid van de digital workplace waarin een community opereert. De hamvraag i : hoe connecteren we de drie? Dat vraagt werk en tijd en inspanning, verzekert Hinchcliffe zijn publiek. Mensen moeten hun wereld herdenken en anders handelen: kennis delen, anders werken, de tools zo goed mogelijk gebruiken. Dat vraagt wendbaarheid en snelheid, en de bereidheid om iedere dag iets nieuws te leren. Dat is vaak een harde noot om kraken want gewoonten en mindset zijn vaak de moeilijkste dingen om te veranderen. Klinkt niet simpel.

T-skilled people

De digital workplace heeft daarom een sterke behoefte aan T-skilled people: gespecialiseerd maar ook breed uitreikend naar elkaar. Toekomstgerichte bedrijven kijken nu al volop uit naar dit soort entrepreneurial T-profielen. Mensen met een brede en diverse achtergrond maar een hoge technische expertise vullen elkaar aan en maken teams sterker. In een dergelijke organische context is hiërarchie dodelijk. Die transformatie klinkt al evenmin simpel.

Interactie tussen mens en IT

Uit het onderzoek van Jane McConnell, internationaal gewaardeerd onderzoekster over de digital workplace, blijkt evenwel dat de adoptie van een Entreprise Social Network (ESN) razendsnel groeit. Een belangrijke opmerking in haar rapport is echter wel dat mensen uit het primaire proces van de organisatie betrokken moeten worden bij de ontwikkeling van dit digitaal werken. Jane’s rapport laat zien dat weinig organisaties dit ook echt doen. Tja, het is dus inderdaad niet zo simpel.

Kijken en bijdragen

Het manna van het digitaal verbinden van medewerkers zit dus niet alleen in een ESN. Vooral de manier van werken en samenwerken moet veranderen. In dit verband werd de term Working out Loud door Bryce William geïntroduceerd in 2010. De hashtag #WOL levert op Twitter trouwens aardige content op (naast de gebruikelijke trash – dus even doorploegen…). Dit betekent dat een medewerker bijvoorbeeld via micro-blogging op het ESN beschrijft wat hij of zij doet. Sceptisch? Bij KBC doen ze het: daar wordt volop kennis gedeeld en samen gewerkt aan documenten. WisKeys brengt binnenkort ook deze case.

Het belang van de community manager

Hinchcliffe vertelt in dit verband geen groot nieuw wanneer hij zegt dat de community manager nu wel heel erg belangrijk wordt. Een bedrijf dat wil gebruik maken van de sterkte van zijn community om vragen, problemen op te lossen of producten en diensten te verbeteren heeft nood aan iemand die de discussies aanzwengelt en aan de gang houdt. Iemand die de juiste vragen doorspeelt aan de juiste mensen, als dat niet spontaan gebeurt. Niets zo dodelijk als een dode community. Ontstaat er echter toegevoegde waarde door rollende kennisdeling dan brengt de community vanzelf op.

People, tools en processen zijn de heilige drievuldigheid van de digital workplace waarin een community opereert.

“Het mooie hieraan is dat je zowel twee of drie mensen kan laten samenwerken als tienduizenden mensen. Er is geen limiet.” Dat kan kloppen, bij Atos doen ze aan kennismanagement in een community en ook bij IBM laten ze mensen samenwerken. IBM organiseerde een ‘jam’, een online collaboratieplatform waar ze rond ‘Client experience’ werkten. Vier volle dagen lang, discussieerden de medewerkers online mee. Bijna zes op tien medewerkers, uit 92 landen en uit alle afdelingen, deden actief mee. Op het topmoment zaten ruim 46.000 mensen tegelijk op het platform. Na 98u waren er een kleine 12 miljoen woorden geschreven in de verschillende fora, het equivalent van bijna 200 romans. Het gevoel van betrokkenheid was groot, vertelde Sandra Grieden, Brand and Workforce Communication Leader, IBM Europe in HRMagazine van oktober 2013.

Maar goed, hoe begin je er dan aan?

Niet te veel denken, is - kort door de bocht – de vertaling van Hinchcliffes boodschap. “Begin gewoon te experimenteren en probeer verschillende tools uit. Sommige bedrijven besteden veel te veel tijd aan het selecteren van tools. Mijn persoonlijke favoriet is een bedrijf dat er drie jaar over deed. Helaas was de teerling dan al lang geworpen.” En hij brengt ook nog een boodschap : “Als je de juiste manier vindt om je business terug uit te vinden, en in een netwerk samen te werken, dan zullen de mensen wel over de brug komen.” Alles draait om mindset met een duidelijke navelstreng naar open en loslatende leiders, die bovendien het goede voorbeeld geven.

ESN: een waardevolle investering

Hoe dan ook ligt heel veel informatie te grabbel, wegens onbenut. Leden van communies zullen niet al die informatie oppikken, maar wel allemaal verder samen komen dan het individu. Slaagt een bedrijf erin om slechts 20% van de verloren business op die manier op te rapen dan wordt de winst die een digital workplace genereert absoluut de investering waard.

Kernbusinessprocessen gaan zo tot vier maal vlugger. Volgens Hinchcliffe zijn er mooie voorbeelden bij BASF, Bosch en Valve. Hij haalt ook het voorbeeld aan van een internationale medische aids-community die al tijden zocht op het kraken van een bepaald probleem. Door het open te gooien naar een community van puzzelaars, filosofen, dokters, ingenieurs, wiskundigen en allerlei andere onwaarschijnlijke profielen werd de doorbraak na slechts elf dagen al bereikt.  

Zo wordt de community vanzelf het instrument voor voortdurende  verandering.  

Publicatiedatum: 23/12/2015 - 15:29
Auteur: Mieke De Jaegher

Arbeidsmarkt & -beleid

10/01/19 - 07:14 No jobs19/12/18 - 18:45 Maar hij spreekt geen Nederlands…19/12/18 - 14:11 Thomas More zoekt partnerbedrijven (voor vaste relatie)13/12/18 - 06:30 Demografiefonds chemie zet duurzame loopbanen vast op agenda12/12/18 - 21:54 Hoe leergierig ben jij?11/12/18 - 16:12 Evenementensector verschaft werk aan meer dan 80.000 mensen28/11/18 - 20:19 Deze landen weten het best talent aan te trekken en behouden28/11/18 - 19:50 Eens freelancer, altijd freelancer22/11/18 - 06:59 “HR-dienstverlening is een antwoord op koorts op arbeidsmarkt”22/11/18 - 06:17 Belgen zoeken job in buitenland… op feestdagen

HRM

17/01/19 - 07:01 CxO for 1 week17/01/19 - 06:55 3 tips om je evaluatiesysteem te upgraden16/01/19 - 17:00 Hoeveel houden we nog van onze bedrijfswagen?09/01/19 - 20:44 De 8 meest gelezen artikels van 201809/01/19 - 18:51 Welke HR-trends kleuren 2019?19/12/18 - 20:02 Lagere functie en lager loon? Nee, bedankt13/12/18 - 06:59 Familiehulp: creatief in talent06/12/18 - 06:43 Hoog tijd voor actie, HR!06/12/18 - 06:42 Horen we nog bij elkaar?29/11/18 - 06:53 6 tips om meer introverten aan te werven

Leiderschap

13/12/18 - 07:00 Duurzaam ondernemen: een fulltime job?05/12/18 - 14:45 Award Inclusieve Onderneming voor ‘vluchtelingenbedrijf’28/11/18 - 14:29 Deskundige jury zkt. CSR Professional of the Year 201821/11/18 - 10:04 “Een titel als CSR Professional of the Year opent deuren”08/11/18 - 07:30 GDPR naleven: geen onmogelijke opdracht08/11/18 - 07:20 Nomineer nu de CSR Professional of the Year 2018!07/11/18 - 16:35 Zelfsturende teams, zijn we er klaar voor?25/10/18 - 07:27 Een kompas, lichtbakens en de sherpa25/09/18 - 07:37 Vergroot je netwerk … in de fitness05/09/18 - 13:55 Hoe word je CEO?

Juridisch

16/01/19 - 15:38 Uitzendarbeid nu ook voor federale overheidsdiensten10/01/19 - 06:25 Met bedrijfsgsm bellen naar astrolijnen, mag dat?20/12/18 - 06:12 Slecht weer kan arbeidsovereenkomst ‘bevriezen’06/12/18 - 07:05 Verboden te werken op feestdagen?05/12/18 - 20:43 Taxshift verhoogt nettoloon met minimum 36 euro22/11/18 - 06:55 Einde arbeidsrelatie geeft geen garantie op werkloosheidsuitkering08/11/18 - 06:34 Kan je de functie van een werknemer zomaar veranderen?18/10/18 - 07:22 Bonus: Hoe kan je voordelig belonen voor collectief lager verzuim?04/10/18 - 07:56 Stap je over naar de concurrent? Opletten!20/09/18 - 06:46 Kosten eigen aan werkgever, hoe zit dat weer?

Blog

20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril

Jobhop

16/01/19 - 17:39 Jobhop: Emma Braeye16/01/19 - 17:31 Jobhop: Jolyn Gelens16/01/19 - 17:28 Jobhop: Elke Pringels16/01/19 - 16:48 Jobhop: Erik Debackere09/01/19 - 21:15 Jobhop: Michelle Van Looy09/01/19 - 21:11 Jobhop: The Tipping Point09/01/19 - 21:01 Jobhop: Christophe Vanden Eede09/01/19 - 19:31 Jobhop: Filip Baptist19/12/18 - 19:49 Jobhop: Veerle Hanssens19/12/18 - 19:43 Jobhop: Roeland Broeckaert

Events

08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year24/10/18 - 23:04 HRM Inspiration Day 2018 - WIN GRATIS INKOM!04/10/18 - 15:21 Iedereen coachee07/06/18 - 16:18 HR-GALA 2018, met voorprogramma MOBILITEIT11/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.0

Dossiers

06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching12/10/18 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk07/06/18 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken