Let the network do the work

Communities maken onze organisaties beter. Dat was zowat de kernboodschap tijdens de studiedag Digital Workplace van Kluwer. Jaja, maar hoe moeten we dat aanpakken, hoorden we de zaal denken.

Laten we er niet flauw over doen. Communities zijn niet nieuw. Meer nog : ze zijn van alle tijden. Alleen was de schaal vroeger anders en kostte het allemaal wat meer tijd. Wat keynote spreker Dion Hinchcliffe daar tegenover zette, was dit: “Let the network do the work.” Dion Hinchcliffe is Chief Strategy Officer bij Adjuvi LLC en opiniemaker in social business en digital strategy.

Community als nieuw business model

Digitaal is het nieuwe normaal. De grenzen tussen mensen, bedrijven, klanten en leveranciers verdwijnen. Dion Hinchcliffe deed daarom een warme oproep om te connecteren en zo een gemeenschappelijke toegevoegde waarde in te zetten in onze eeuwige queeste naar vooruitgang. ‘Community’ wordt zo een nieuw samenwerkend businessmodel dat productontwikkeling, verkoop en opleiding ten goede komt. De community zorgt er bovendien voor dat de inspanningen in de digital workplace verdeeld worden.

People, tools en processen

Toch zal er nog hard moeten gewerkt worden voor het community business model ook echt werkt. Dat heeft vooral met de snelheid van verandering te maken. Tot slechts een tiental jaren geleden automatiseerde IT eigenlijk alleen maar wat we al deden. Dat is nu volledig aan het kantelen. De interactie tussen mens en technologie is nieuw en dat verandert ook helemaal de manier waarop we werken. Samenwerken betekent slimmer werken en dus ook de creatie van meerwaarde. Helaas wekt verandering ook weerstand op.

“The future is very distributed, decentralised.” – Dion Hinchcliffe

People, tools en processen zijn de heilige drievuldigheid van de digital workplace waarin een community opereert. De hamvraag i : hoe connecteren we de drie? Dat vraagt werk en tijd en inspanning, verzekert Hinchcliffe zijn publiek. Mensen moeten hun wereld herdenken en anders handelen: kennis delen, anders werken, de tools zo goed mogelijk gebruiken. Dat vraagt wendbaarheid en snelheid, en de bereidheid om iedere dag iets nieuws te leren. Dat is vaak een harde noot om kraken want gewoonten en mindset zijn vaak de moeilijkste dingen om te veranderen. Klinkt niet simpel.

T-skilled people

De digital workplace heeft daarom een sterke behoefte aan T-skilled people: gespecialiseerd maar ook breed uitreikend naar elkaar. Toekomstgerichte bedrijven kijken nu al volop uit naar dit soort entrepreneurial T-profielen. Mensen met een brede en diverse achtergrond maar een hoge technische expertise vullen elkaar aan en maken teams sterker. In een dergelijke organische context is hiërarchie dodelijk. Die transformatie klinkt al evenmin simpel.

Interactie tussen mens en IT

Uit het onderzoek van Jane McConnell, internationaal gewaardeerd onderzoekster over de digital workplace, blijkt evenwel dat de adoptie van een Entreprise Social Network (ESN) razendsnel groeit. Een belangrijke opmerking in haar rapport is echter wel dat mensen uit het primaire proces van de organisatie betrokken moeten worden bij de ontwikkeling van dit digitaal werken. Jane’s rapport laat zien dat weinig organisaties dit ook echt doen. Tja, het is dus inderdaad niet zo simpel.

Kijken en bijdragen

Het manna van het digitaal verbinden van medewerkers zit dus niet alleen in een ESN. Vooral de manier van werken en samenwerken moet veranderen. In dit verband werd de term Working out Loud door Bryce William geïntroduceerd in 2010. De hashtag #WOL levert op Twitter trouwens aardige content op (naast de gebruikelijke trash – dus even doorploegen…). Dit betekent dat een medewerker bijvoorbeeld via micro-blogging op het ESN beschrijft wat hij of zij doet. Sceptisch? Bij KBC doen ze het: daar wordt volop kennis gedeeld en samen gewerkt aan documenten. WisKeys brengt binnenkort ook deze case.

Het belang van de community manager

Hinchcliffe vertelt in dit verband geen groot nieuw wanneer hij zegt dat de community manager nu wel heel erg belangrijk wordt. Een bedrijf dat wil gebruik maken van de sterkte van zijn community om vragen, problemen op te lossen of producten en diensten te verbeteren heeft nood aan iemand die de discussies aanzwengelt en aan de gang houdt. Iemand die de juiste vragen doorspeelt aan de juiste mensen, als dat niet spontaan gebeurt. Niets zo dodelijk als een dode community. Ontstaat er echter toegevoegde waarde door rollende kennisdeling dan brengt de community vanzelf op.

People, tools en processen zijn de heilige drievuldigheid van de digital workplace waarin een community opereert.

“Het mooie hieraan is dat je zowel twee of drie mensen kan laten samenwerken als tienduizenden mensen. Er is geen limiet.” Dat kan kloppen, bij Atos doen ze aan kennismanagement in een community en ook bij IBM laten ze mensen samenwerken. IBM organiseerde een ‘jam’, een online collaboratieplatform waar ze rond ‘Client experience’ werkten. Vier volle dagen lang, discussieerden de medewerkers online mee. Bijna zes op tien medewerkers, uit 92 landen en uit alle afdelingen, deden actief mee. Op het topmoment zaten ruim 46.000 mensen tegelijk op het platform. Na 98u waren er een kleine 12 miljoen woorden geschreven in de verschillende fora, het equivalent van bijna 200 romans. Het gevoel van betrokkenheid was groot, vertelde Sandra Grieden, Brand and Workforce Communication Leader, IBM Europe in HRMagazine van oktober 2013.

Maar goed, hoe begin je er dan aan?

Niet te veel denken, is - kort door de bocht – de vertaling van Hinchcliffes boodschap. “Begin gewoon te experimenteren en probeer verschillende tools uit. Sommige bedrijven besteden veel te veel tijd aan het selecteren van tools. Mijn persoonlijke favoriet is een bedrijf dat er drie jaar over deed. Helaas was de teerling dan al lang geworpen.” En hij brengt ook nog een boodschap : “Als je de juiste manier vindt om je business terug uit te vinden, en in een netwerk samen te werken, dan zullen de mensen wel over de brug komen.” Alles draait om mindset met een duidelijke navelstreng naar open en loslatende leiders, die bovendien het goede voorbeeld geven.

ESN: een waardevolle investering

Hoe dan ook ligt heel veel informatie te grabbel, wegens onbenut. Leden van communies zullen niet al die informatie oppikken, maar wel allemaal verder samen komen dan het individu. Slaagt een bedrijf erin om slechts 20% van de verloren business op die manier op te rapen dan wordt de winst die een digital workplace genereert absoluut de investering waard.

Kernbusinessprocessen gaan zo tot vier maal vlugger. Volgens Hinchcliffe zijn er mooie voorbeelden bij BASF, Bosch en Valve. Hij haalt ook het voorbeeld aan van een internationale medische aids-community die al tijden zocht op het kraken van een bepaald probleem. Door het open te gooien naar een community van puzzelaars, filosofen, dokters, ingenieurs, wiskundigen en allerlei andere onwaarschijnlijke profielen werd de doorbraak na slechts elf dagen al bereikt.  

Zo wordt de community vanzelf het instrument voor voortdurende  verandering.  

Publicatiedatum: 23/12/2015 - 15:29
Auteur: Mieke De Jaegher

Arbeidsmarkt & -beleid

22/05/19 - 18:16 Vier op tien hebben een zittend werkleven22/05/19 - 17:15 Het wordt steeds makkelijker om over de grens te werken16/05/19 - 08:53 Nieuw kwaliteitslabel 'projectsourcing'16/05/19 - 08:42 Vakbonden houden stand in België09/05/19 - 06:44 Een op zes Belgen werkt minstens 1 dag per maand thuis01/05/19 - 15:41 Publieke sector aantrekkelijker als werkgever dan privésector11/04/19 - 06:08 In Japan zijn 76-jarigen biologisch pas 65 jaar04/04/19 - 06:37 Digitalisering: hoe zorgen bedrijven voor de juiste skills?04/04/19 - 06:15 Is het gras groener in een andere sector?27/03/19 - 20:16 De Belgische arbeidsmarkt: een brok verdriet?

HRM

22/05/19 - 16:45 We werken steeds langer16/05/19 - 08:38 Weinig aandacht voor EQ bij sollicitatie16/05/19 - 08:31 Ziekteverzuim onder de loep16/05/19 - 07:56 Oproep: Laat studenten uw leervraag onderzoeken09/05/19 - 06:43 Een bedrijf is net als een stam08/05/19 - 16:40 Nieuw: de werkbaarheidscheque02/05/19 - 06:13 E-voting kan vanop de werkplek bij sociale verkiezingen 202025/04/19 - 09:17 FLOW25/04/19 - 06:51 De beste manier om ervoor te zorgen dat je nieuwe medewerker niet meteen vertrekt24/04/19 - 06:54 3 op 4 Belgen durven geen opslag vragen

Leiderschap

02/05/19 - 08:10 Time = money? Niets van!02/05/19 - 06:58 BOEK: Trots!11/04/19 - 06:45 Mobiliteit: de ene provincie is de andere niet04/04/19 - 07:40 BOEK: Impact in actie04/04/19 - 06:43 Wat houdt jou tegen om duurzaam te ondernemen?14/03/19 - 06:24 Een nieuwe baas: mag het iets jonger zijn?22/02/19 - 15:44 Ann Claes (JBC) is CSR Professional of the Year 201821/02/19 - 07:06 BOEK: Dive at work31/01/19 - 07:57 CSR Professional of the Year 2018: wie van de drie?24/01/19 - 06:46 Eerst trein dan fiets: we geloven er niet in

Juridisch

22/05/19 - 18:07 Randstad Werkpocket: sociaal- en arbeidsrecht in je virtuele broekzak09/05/19 - 06:44 Tip: regel huisarbeid en telewerk altijd formeel25/04/19 - 08:45 Hebben ook vaders ontslagbescherming bij verlof voor baby?11/04/19 - 07:20 Kan je na ziekte zomaar je job opnieuw opnemen?28/03/19 - 06:50 Groepsverzekeraar failliet. Wat nu?14/03/19 - 06:48 Opgelet met arbeidscontract met tijdslimiet28/02/19 - 06:47 De single permit: een vernieuwde procedure voor arbeidskaarten21/02/19 - 07:29 Deeltijds werk = deeltijdse opzeggingsvergoeding?14/02/19 - 07:30 Sociale verkiezingen: hot topics07/02/19 - 07:03 Gezocht: loon waarop je geen RSZ-bijdragen betaalt

Blog

16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn20/02/19 - 16:29 Ecologie zit ook in werksystemen06/02/19 - 06:36 Roderen op 35 en pieken op 55 jaar20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit

Jobhop

22/05/19 - 22:03 Jobhop: Olivier Carlier22/05/19 - 22:00 Jobhop: Joël De Vos22/05/19 - 21:56 Jobhop: Bart Tuyls16/05/19 - 10:09 Jobhop: Bart Dobbels16/05/19 - 06:28 Jobhop: Ruth Verlinden15/05/19 - 18:55 Jobhop: Jess Donckers08/05/19 - 17:53 Jobhop: Griet Santy08/05/19 - 17:51 Jobhop: Jolyn Gelens08/05/19 - 17:50 Jobhop: Boudewijn Dupont01/05/19 - 15:20 Jobhop: Vickie Dekocker

Events

22/05/19 - 16:13 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen' (gratis)23/04/19 - 21:58 HR innov & tech Day16/04/19 - 21:03 Congres HR in de Zorg 201920/03/19 - 10:51 HRPro.be Digital Day05/02/19 - 16:53 HR Gala 201921/01/19 - 00:03 Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year 201824/10/18 - 23:04 HRM Inspiration Day 2018 - WIN GRATIS INKOM!04/10/18 - 15:21 Iedereen coachee07/06/18 - 16:18 HR-GALA 2018, met voorprogramma MOBILITEIT

Dossiers

20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype12/02/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.006/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten